Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Už i němečtí odpůrci dieselů obrací, jejich největší kritička o nich teď jen básní
26.3.2019 | Petr Prokopec
Ještě loni v létě slibovala, že skoncuje i s diesely plnícími normu Euro 6c. Teď ale ministryně Svenja Schulze říká, že tyto motory nejsou špatné a bude jich ještě potřeba.
Prakticky po celý loňský rok jsme pomalu nedělali nic jiného, než sepisovali jeden článek za druhým o německém boji proti dieselům. Ten se v mezičase do značné míry vymkl z rukou, neboť tamní aktivisté začali manipulovat měřící zařízení, aby mohlo dojít k četnějším zákazům vjezdu. Stranou se pak ostatně nedrželi ani politici, kteří hlásali, kterak chtějí zachovat města čistá pro příští generace. V jejich čele stála hlavně ministryně po životní prostředí Svenja Schulze, která se nehodlala spokojit jen s tím, že klacky pod nohy budou házeny majitelům starších vozů.
Schulze tak již loni v létě slibovala rozšíření zákazů vjezdu na nejnovější diesely plnící emisní normu Euro 6a, 6b a 6c. Poslední zmíněná přitom začala platit teprve loni v září, tedy až několik týdnů po výroku ministryně. Ta však zjevně již nestála nohama na pevné zemi, nýbrž se vznášela v utopické fantazii. V posledních dnech ale zažilo její myšlení nebývalý obrat - překvapivě začala diesely hájit.
Německá koaliční vláda je totiž momentálně značně rozhádaná, a to kvůli možnému zdanění různých pohonných hmot. Požadováno je hlavně zdanění leteckého paliva, a to maximální možnou měrou, aby si již každý nemohl dovolit cestovat na dovolenou za pár set korun. Snahou přitom není ani tak omezení nejchudších vrstev, nýbrž redukce emisí CO2.
Na těchto snahách je ale mnohem zajímavější jiný fakt. Jakkoliv totiž Schulze požaduje i další změny daňového systému, motorová nafta by z modifikací byla vyjmuta. I nadále by tedy byla zatížena nižší daní než benzin. „Myslím si totiž, že majitelé dieselových vozů již aktuálně nesou na svých ramenech nemalé břímě. A pokud si uvědomíme, že v některých oblastech jsou za svůj majetek již tak postihováni, pak by to vůči nim bylo nefér.“
Jen u těchto slov ale německá ministryně pro životní prostředí nezůstává. Jak jsme totiž již naznačili, zatímco před pár měsíci chtěla vykopat hrob i těm nejmodernějším dieselům, nyní je hájí jako smysluplné palivo. „Pravdou zůstává, že elektrická expanze nepřijde ze dne na den. A pokud se podíváte na velké vozy, pak zjistíte, že s dieselovým ústrojím jsou mnohem efektivnější a tudíž za sebou nechávají daleko nižší karbonovou stopu.“
„Jejich problémem jsou emise NOx, ale ty již dnes dokážeme kontrolovat. Diesely proto nejsou špatné a měli bychom je přestat démonizovat. Potřebujeme je pro přechodnou fázi, než budeme moci plně přesedlat na alternativní ústrojí,“ prohlásila dále žena, která v posledních měsících nedělala nic jiného, než že diesely právě démonizovala, a to zejména kvůli emisím NOx. Nyní je ale kvůli emisím CO2 pro změnu blahořečí.
Schulze dále ještě uvedla, že aby elektromobily měly skutečně smysl, pak je třeba, aby se Německo zcela oprostilo od výroby elektřiny spalováním fosilních paliv. Něco takového naši sousedé skutečně mají v plánu, dříve než v roce 2035 k tomu ale nedojde. Budou tu tedy diesely s námi až tak dlouho? To nejspíše ani nezáleží na tom, zda dané palivo skutečně bude čisté, ale na tom, jak se politici vyspí. U paní ministryně to zjevně hraje zásadní roli, nic až tak dramatického se totiž během jejího obratu neodehrálo.






Ještě loni byla německá ministryně životního prostředí Svenja Schulze velkou odpůrkyní dieselů. Nyní je ale jako mávnutím kouzelného proutku považuje za prospěšné životnímu prostředí
Bleskovky
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
včera
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané se spalovacími motory nekončí. Vyvinuli nové jednotky s 48procentní termální účinností, mají až 380 koní a 4litrovou spotřebu
před 5 hodinami
Smáli se mu jako jednomu z nejošklivějších aut posledních let, teď se po šestinásobném zvýšení výroby znovu vrací do prodeje
před 6 hodinami
Další automobilka pochopila, že si jen s elektřinou nevystačí, je už jen krůček od návratu k žádanému
před 8 hodinami
Lidé prý po prvních testovacích jízdách hromadně ruší objednávky na novou Hondu Prelude. Diví se při její marnosti někdo?
před 9 hodinami
K mání je úplně poslední vyrobené Ferrari s manuální převodovkou. Cenu jinak celkem obyčejného modelu posílá do desítek milionů
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- IT poradna 10.25. 17:25 - pavproch
- Politický koutek 10.25. 16:09 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.25. 09:25 - Snowman000
- Policejní kontroly a měření 10.24. 09:17 - řidičBOB
- pavprochovo brečítko 10.23. 18:55 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.23. 10:42 - řidičBOB
- Přituhuje 10.23. 07:24 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.22. 13:46 - řidičBOB
