Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Většina majitelů elektromobilů v Nizozemsku se vrátí ke spalovacím autům, říká rozsáhlý průzkum
11.3.2024 | Petr Prokopec
Jak jednou usednete do elektromobilu, nechcete jinak, říkají jejich zastánci. Jak jednou sednete do elektromobilu, nechcete znovu, říkáme my. I v krajně zregulovaném Nizozemsku zjevně platí spíš to druhé, stačí osobní zkušenost a zrušení jedné z mnoha umělých výhod.
Během uplynulého desetiletí byla elektrickému pohonu aut umetena cestička opravdu do hladka. Stáli za tím především politici, kteří po roce 2015, kdy prasknul skandál dieselový skandál Volkswagenu, náhle měli na výrobce „páku”. Na tu začali tlačit opravdu vehementně, a to s pomocí biče i cukru. Zatímco tedy na jedné straně přicházely „tresty” spojené se spalovacími auty, na té druhé dochází k odklepávání jedné umělé výhody pro elektromobily za druhou. V mnoha zemích se tak elektrické vozy staly klidně i levnějšími než auta se spalovacím pohonem. A byť dominance na trhu stejně obvykle nedosáhly, desítky procent kupců si takto získaly.
Něco takového je z podstaty neudržitelné, třeba v Nizozemsku si ale na až takový problém nezadělali. Také tam mají dotace, nejde ale o velké peníze, není to tím, co motivuje asi 30 procent lidí pořídit si elektrická auta. Zavedli tam hlavně ony biče - spalovací auta jsou tedy uměle znevýhodněna mechanismy, které jsme probírali před pár dny, a jejichž chystané změny už teď pomáhají odhánět od elektrických aut firmy. A odeženou i soukromé kupce, jak ukázal rozsáhlý průzkum nizozemské Asociace majitelů elektromobilů (VER).
Ten ukázal, že se 54 procent současných majitelů aut s elektrickým pohonem vrátí se při svém příštím nákupu ke spalovacímu vozu. A stane se to dříve než později. Nizozemci sice elektromobily moc nedotují, ale zjevně jim začalo vadit, že jejich majitele kasírují méně než vlastníky spalovacích aut. Považte tu absurditu - stát se nechce udotovat k smrti, a tak jde cestou umělých poplatků za spalovací auta. A pak stejnými poplatky zatíží i elektromobily, protože by mohl dostat víc peněz? To je opravdu na hlavu.
Ale přesně tak to je, počínaje 1. lednem 2026 se změní daňový systém, kdy silniční daň (MRB) dnes odvozovanou z emisí CO2 každého vozu (takže pro elektromobily je snížená asi na čtvrtinu) budou muset platit i majitelé elektromobilů, neboť nově bude určována také základě jiných faktorů, mj. na hmotnosti auta. A protože elektromobily jsou těžké, jejich zvýhodňování tím nejenže skončí, dokonce budou zatížené ještě vyššími platbami.
Majitelé elektrických aut tak ztrácí jen jeden z mnoha důvodů dávat elektromobilům iracionálně přednost, 54 % z 4 800 oslovených tazatelů to ale spolu s dalšími problémy těchto aut stačí k tomu, aby se s elektromobilem rozloučili. Není to ale tak, že šlo o jediný důvod, i v situaci srovnatelných plateb by 38 procent stávajících majitelů elektrických aut dalo těmto vozům vale tak jako tak.
Zas a znovu se tak potvrzuje, že elektromobily nejsou přesvědčivým produktem. A pokud někoho přece jen osloví, je to dáno hlavně jejich umělým zvýhodňováním. Jak už jsme uvedli, nizozemské firmy jim dávají ve velkém sbohem už nyní, nevyplatí se jim ani za stávajících výhod kvůli vysokým ztrátám hodnoty a dalším nákladům, které ani ohýbání tržního prostředí v jejich prospěch nepřekryje. Je to pořád ta samá píseň, ať už se podíváte kamkoli.
Škoda Enyaq je v Nizozemsku populárním autem, mnohonásobně populárnějším než u nás. Proč? Na základě nových zjištění si snadno odpovíte sami. Foto: Škoda Auto
Zdroj: VER
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 2 hodinami - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
včera - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nejnovější články
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 2 hodinami - Ani šéf Fordu už si nemyslí, že elektrický Mustang je vůbec Mustang, raději zapomněl, že ho firma vyrábí
před 3 hodinami - Nechcete sedan s motorem Ferrari? Jediný prodejce jich nabízí hned pět, všech pět v zemi
včera - Číňanům už Čína není dost dobrá, první tamní automobilka si nově vystačí jen s působením v Evropě
včera - Nejprodávanější Jaguar končí bez nástupce, i ten padl za oběť posedlosti značky elektromobily
včera
Živá témata na fóru
- Naprosté auto tele, žádá profíky o důležitou radu 05.18. 00:14 - mattonecz
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 05.17. 21:42 - mattonecz
- Škoda Auto obecně 05.17. 19:09 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 05.17. 19:06 - řidičBOB
- BMW Divize 05.17. 14:50 - Vrooom
- Politický koutek 05.17. 14:22 - řidičBOB
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.17. 12:09 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 05.16. 22:49 - GeneHawkins