Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW Golf přišel o titul nejprodávanějšího auta Evropy, stává se to zcela výjimečně
1.7.2020 | Petr Prokopec
Prsty jedné ruky by vám stačily ke spočítání aut, která kdy v evropských prodejích porazila VW Golf, takový je to fenomén. Letos ale už podruhé musel sklonit hlavu před Renaultem Clio.
Během uplynulých takřka pěti dekád platila v Evropě jedna neochvějná jistota, a tou bylo automatické vítězství Volkswagenu Golf v prodejním pelotonu. Německá ikona musela z trůnu slézt pouze pětkrát, a to obvykle jen dočasně za výjimečných okolností. Ovšem v těch dobách byl Golf naprostým etalonem, ke kterému vzhlíželi nejen zákazníci, ale také konkurence. Osmá generace však kráčí trochu jiným směrem, skoro jako kdyby VW hodlal svou ikonu uměle odsouvat do pozadí. Více palců nahoru totiž dostává i sesterská Škoda Octavia, stejně jako Seat Leon.
Celé trio nicméně v květnu narazilo na pořádný ledovec, jímž se ukázal být problematický software automatického záchranného systému. Volkswagen proto musel na nějaký čas pozastavit dodávky, díky čemuž Golf letos již podruhé nebyl prodejním králem. Místo toho mu stejně jako v únoru vypálil rybník Renault Clio. Nicméně ani prodeje francouzského hatchbacku nejsou bůhvíjak vysoké, vůči loňskému roku totiž prodeje ve výši 16 028 kusů představují pouhou polovinu.
Golf s 13 125 registracemi na kontě si nicméně pohoršil daleko více, loni v květnu totiž německá automobilka prodala 35 808 kusů. Navíc šlo o dosluhující sedmou generaci, pročež by člověk čekal, že nástupce na tom bude ještě lépe. Nicméně Němci udělali několik zásadních přehmatů, z nichž absence plynových vzpěr u kapoty jsou jen špičkou ledovce. Ač tedy dorazil moderní virtuální kokpit či mild-hybridní jednotky, bezmezné nadšení u zákazníků nezavládlo.
Pokud k tomu všemu navíc přihodíme omezení spojená s koronavirem a ještě ony problémy se softwarem, je vlastně plně pochopitelné, proč je Golf tak nízko a na trůn zamířilo Clio. Ten se navíc musí notně ohlížet, neboť na záda mu začíná dýchat rovněž Peugeot 208, který v květnu dosáhl na 10 977 registrací. I tento druhý Francouz si přitom pohoršil „pouze“ o polovinu oproti loňskému roku, pročež vlastně tak trochu kráčí proti proudu - celý trh totiž pátý letošní měsíc zamířil dolů o 57 procent.
Pohled na celé pódium je přitom stejně překvapivý jako výměna na čelních příčkách, neboť ani jeden z této trojice vozů není SUV. Za tento tábor kope až pátý Renault Captur, před který se ještě dostala Dacia Sandero. Ovšem ani poté nenastává dominance zvýšených podvozků, neboť z dané kategorie se do nejlepší desítky propracoval už jen šestý Volkswagen T-Roc a desátý Tiguan. Sedmý Opel Corsa a devátý Citroën C3 nicméně již opět hrají za mančaft hatchbacků.
Z nejlepší evropské desítky nám tak vypadla Octavia, která sice byla odbornou i laickou veřejností přijata mnohem pozitivněji než Golf, ovšem v rámci prodejů v květnu strádala více než kdokoliv další. Zatímco totiž loni v květnu bylo prodáno 21 353 kusů, letos se český bestseller nedostal ani přes metu 8 690 aut. Za tím přitom již nestojí pouze koronavirus či zmíněná odstávka výroby, ale také ta skutečnost, že ceny vozu jsou oproti minulosti výrazně nahoře.
V krátkosti se pak můžeme zadívat ještě na segment elektrických vozů, kde e-Golf rovněž prohrál v souboji s Renaultem. V tomto případě jde přitom o model Zoe, který si na opasek nepřipnul pouze skalp Volkswagenu, ale možná i překvapivě také Tesly Model 3. To ale není nic až tak nového Tesly za Zoe a končícím e-Golfem zaostávají už po nějaký čas.



Také květnové prodeje ovlivnil koronavirus. Grafika: JATO Dynamics


Vítězem je výjimečně Renault Clio. Foto: Renault


Za úspěchem francouzského soka stojí ovšem hlavně ta skutečnost, že Volkswagen na nějakou chvíli zastavil dodávky Golfu kvůli vadnému softwaru. Foto: Volkswagen
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
včera
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuálně ze Sepangu včera 11:54
- V Moto2 trumfoval Jake Dixon / Filip Salač out včera 11:06
- Vítězem v Sepangu sice Marquez, ale Alex včera 10:45
- Po crashi vyhrál zkrácený závod Moto3 v Sepangu Furusato včera 10:29
- Aldeguer potrestán - z P3 na P7! 25.10.2025
Nejnovější články
BMW odhalilo plán, jak zajistí, aby vaše příští služební auto byla znovu dieselová mašina
před hodinou
Také v Česku působí největší specialista na obchod s ojetými vozy, pořádně to rozjel i na akci v Sosnové
před 7 hodinami
Hravě stylizovaný Korejec v bazarech nestojí moc a obvykle vydrží, pozor ale na některé verze
včera
Odvolaný šéf Stellantisu věští „svému dítěti” krutý osud poté, co ho sám přivedl na hranici rozkladu
včera
Další automobilka pochopila, že si jen s elektřinou nevystačí, je už jen krůček od návratu k žádanému
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 10.26. 19:15 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.26. 17:40 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 10.26. 15:03 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 10.26. 13:40 - pavproch
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 10.25. 20:46 - Jenyk
- IT poradna 10.25. 17:25 - pavproch
- Politický koutek 10.25. 16:09 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.25. 09:25 - Snowman000
