VW připustil prodej Scanie a Manu kvůli Dieselgate, ale jen v nejhorším případě

Němci se zbaví divize nákladních vozů pouze ve chvíli, kdy finální účet za podvod naroste na více než bilion korun. Zda se to stane, je otázkou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

VW připustil prodej Scanie a Manu kvůli Dieselgate, ale jen v nejhorším případě

11.2.2016 | Petr Prokopec | 1 příspěvek

VW připustil prodej Scanie a Manu kvůli Dieselgate, ale jen v nejhorším případě

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Němci se zbaví divize nákladních vozů pouze ve chvíli, kdy finální účet za podvod naroste na více než bilion korun. Zda se to stane, je otázkou.

O kauze Dieselgate se bez ustání hovoří již šestý měsíc v kuse. Dosud však nikdo neví, kolik bude celý skandál německou automobilku stát. Prozatím víme pouze tolik, že Volkswagen dostal v Brazílii pokutu ve výši zhruba 333,2 milionů korun. O trochu shovívavější pak byla Jižní Korea, kde podvod značku vyjde na 311,2 mil. Kč. Spojené státy pak sice VW Group žalují o nemalého 1,2 bilionu korun, nicméně podle expertů jim soud až takové odškodné nepřiřkne - finální účet by se měl spíše pohybovat okolo „pouhých“ 12 až 24 miliard korun.

Ačkoliv se ani v takovém případě nejedná o malou sumu, likvidační rozhodně není. Nicméně je k ní třeba přičíst také výdaje za svolávací akce, možný zpětný odkup vozidel a nejspíše i náklady a kompenzace civilních žalob. Volkswagen tak nakonec zřejmě bude muset vytáhnout z kapsy více než odložených 6,7 miliardy Eur (cca 181,1 miliardy korun), což mnohé přivádí k otázce, jak automobilka nakonec veškeré dozvuky dieselového skandálu pokryje.

V tomto směru zde zazněla již celá řada spekulací, přičemž jednou z nich byl i možný odprodej divize nákladních automobilů. Němci sice nedávno prohlásili, že se nehodlají zbavit žádné ze svých 12 značek, nicméně mluvčí Scanie a Manu naznačil, že se evidentně počítá s veškerými variantami: „Jsme nadále otevřeni všem možnostem, ať se to již týká možné expanze do zámoří, možného převzetí nebo vstupu na burzu.“

To jinými slovy znamená, že obě zmíněné automobilky mohou skončit v cizích rukou. Stejně jako ovšem může Volkswagen získat potřebné finance primárním úpisem akcií. Jelikož si ovšem automobilka zvládla zajistit financování případných výdajů díky řadě bankovních úvěrů ve výši 20 mld. USD (479 mld. Kč), aktuálně skutečně příliš nepočítáme s tím, že by Scania, Man či dokonce Ducati změnily majitele.

Jak jsme ovšem naznačili, vše závisí na výši finálního účtu za celý skandál. Pokud bude naplněn nejčernější scénář, pak by VW měl podvod vyjít celkově na 55 miliard dolarů (1,32 bilionu korun). V ten moment by již Němci měli problém, neboť by jim nestačila ani odložená rezerva, ani onen úvěr, ani peníze utržené za divizi nákladních aut, jejíž hodnota se aktuálně pohybuje okolo 13,5 mld. USD (323,3 miliard korun).


VW připustil prodej Scanie a Manu kvůli Dieselgate, ale jen v nejhorším případě - 1 - Scania a Man ilustracni foto 01VW připustil prodej Scanie a Manu kvůli Dieselgate, ale jen v nejhorším případě - 2 - Scania a Man ilustracni foto 02VW připustil prodej Scanie a Manu kvůli Dieselgate, ale jen v nejhorším případě - 3 - Scania a Man ilustracni foto 03VW připustil prodej Scanie a Manu kvůli Dieselgate, ale jen v nejhorším případě - 4 - Scania a Man ilustracni foto 04VW připustil prodej Scanie a Manu kvůli Dieselgate, ale jen v nejhorším případě - 5 - Scania a Man ilustracni foto 05VW připustil prodej Scanie a Manu kvůli Dieselgate, ale jen v nejhorším případě - 6 - Scania a Man ilustracni foto 06
Volkswagen připustil, že by se divize nákladních vozů mohl skutečně zbavit. Ovšem pouze při naplnění nejčernějšího scénáře

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Diskuze 1 příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.