Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Někdejší propadák VW je dnes stále více ceněným autem. Ti, kteří neváhali, si dnes mnou ruce
28.10.2022 | Petr Miler
Čas udělá z některých aut jen nevýznamnou etapu historie, jiným ale dovolí vystoupit ze stínu někdejšího nezájmu a paradoxně i díky němu se stát raritou, po které lidé najednou touží. Tohle je přesně takový případ.
Když se řekne Volkswagen Golf GTI, ví hned snad každý, o čem je řeč. Také o Polu GTI slyšela snad většina těch, které jinak automobilové novinky míjejí. Krom těchto dvou modelů ale VW svá tři ikonická písmena svěřil i pár dalším, které už budou známé o mnoho méně. A tím úplně nejmenším se stalo Lupo GTI.
Malinké, u nás téměř neznámé auto, se dočkalo své vrcholné verze v době, kdy si Ferdinand Piëch našel v rámci snad každé řady typ, kterému by šlo dodat punc výjimečnosti. Lupo tato výsada neminula, a tak jako GTI dostalo 125 koní a výbavu, o které si mohlo běžné Lupo jen nechat zdát. A svým způsobem to byl skoro dokonalý duchovní nástupce Golfu GTI první generace.
Výkonu 125 koní se možná u ostrého auta už teď smějete, je ale třeba nezapomínat, že Lupo přišlo na trh ještě v době, kdy hmotnost aut nezačínala na 1,5 tuny bez ohledu na třídu. Lupo GTI ukazovalo na vahách 975 kilogramů a pod přední kapotou mělo točivou atmosférickou šestnáctistovku, což znamenalo poměr výkonu k hmotnosti 128,2 koní na tunu. A to není na kapesní raketu z roku 2000 vůbec špatné číslo. Přidejte si k tomu kola v rozích auta a je nasnadě, proč spoustě lidem tenhle vůz připadal jako Golf I GTI v moderním hávu.
Zvenčí si Lupo GTI se standardním Lupem těžko splést. Jednak je samotné Lupo či dvojče Seat Arosa na našich silnicích hodně vzácný úkaz a jednak dostala verze GTI 16" kola, centrální výfuk, upravený přední i zadní nárazník, střešní spoiler a bixenonové světlomety. Ty mimochodem nebyly k mání k civilnímu Lupu, montovaly se jen na verzi GTI.
Unikátní prvky pokračují i v interiéru. Samozřejmě tu byla možnost připlácet za různé věci a ne všechno bylo ve standardu, ale mohli jste mít kožené sedačky, automatickou klimatizaci nebo rádio s měničem na 6 CD. V sférách městských nákupních tašek nic takového rozhodně není běžné ani dnes, natož tehdy.
Byla to skutečně pořádně splašená nákupní taška. Stovka za 7,8 vteřiny a maximálka 204 km/h jsou slušná čísla i dnes, zejména na auto, jehož základní motor měl 50 koní a čas zrychlení na stovku rovných 18 sekund. Pokud vás tohle auto svým způsobem fascinuje, docela vám rozumíme, svého času ale šlo o prodejní propadák. Drahé splašené supermini možná fungovalo jako tvůrce image celé modelové řady, jako prodejní artikl ale selhávalo ve snaze oslovit jakkoli větší množství zákazníků.
Co ale bylo svého času nechtěné, bývá později žádoucí a přesně to je i případ Lupa GTI. I na skoro všeobjímajícím Mobile.de se obvykle najde na prodej něco mezi 10 a 20 auty, skutečně tak málo. A bývají velmi drahá - s cenou se dostávají pod 200 tisíc Kč, jen pokud mají najeto přes 150 tisíc km a nebo vypadají od pohledu opotřebovaně. Na pěkný exemplář s nájezdem do 100 tisíc km to chce 250 tisíc Kč, i takové jsou ale raritou. Je to pořádná soda za 20 a více let staré malé auto, které obvykle někdo používal. Když se objeví v prodeji opravdu málo jetý kousek, méně jak 400 až 500 tisíc Kč nestojí. A z nabídky rychle zmizí.
V tuto chvíli tak není na prodej jediné Lupo GTI, které by šlo označit za opravdu sběratelské, auto z roku 2001 na fotkách níže je „jen” zachovalé. S nájezdem přes 190 tisíc km a pouze průměrnou specifikací stojí 8 990 Eur, tedy přes 220 tisíc Kč. To je skutečně síla. Inu, čas je někdy k hodnocení atraktivity toho či onoho auta opravdu velkorysý a tady zas jednou dává trumfy do rukou těm, kteří vsadili na Piëcha. Kdo neváhal a koupil téměř jakékoli jeho ideové dítě - ať už tehdy úspěšné nebo ne -, ten si dnes mne ruce, protože tyto vozy se dnes prodávají obvykle mnohonásobně dráž než obyčejné varianty téhož. Inu, průměrnost ještě nikdy nikomu vystoupit z řady nedovolila...
Budete se asi divit, ale svého času nechtěné Lupo GTI od VW je dnes mimořádně ceněným zbožím. I tento kousek se 190 tisíci km si po 21 letech na světě a 190 tisících najetých km stojí přes 220 tisíc korun. Opravdu zachovalé exempláře stojí klidně dvojnásobek. Foto: Autohaus Vogt, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 15 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nejčtenější články
- Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024 - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024 - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva