Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Někdejší propadák VW je dnes stále více ceněným autem. Ti, kteří neváhali, si dnes mnou ruce
28.10.2022 | Petr Miler
Čas udělá z některých aut jen nevýznamnou etapu historie, jiným ale dovolí vystoupit ze stínu někdejšího nezájmu a paradoxně i díky němu se stát raritou, po které lidé najednou touží. Tohle je přesně takový případ.
Když se řekne Volkswagen Golf GTI, ví hned snad každý, o čem je řeč. Také o Polu GTI slyšela snad většina těch, které jinak automobilové novinky míjejí. Krom těchto dvou modelů ale VW svá tři ikonická písmena svěřil i pár dalším, které už budou známé o mnoho méně. A tím úplně nejmenším se stalo Lupo GTI.
Malinké, u nás téměř neznámé auto, se dočkalo své vrcholné verze v době, kdy si Ferdinand Piëch našel v rámci snad každé řady typ, kterému by šlo dodat punc výjimečnosti. Lupo tato výsada neminula, a tak jako GTI dostalo 125 koní a výbavu, o které si mohlo běžné Lupo jen nechat zdát. A svým způsobem to byl skoro dokonalý duchovní nástupce Golfu GTI první generace.
Výkonu 125 koní se možná u ostrého auta už teď smějete, je ale třeba nezapomínat, že Lupo přišlo na trh ještě v době, kdy hmotnost aut nezačínala na 1,5 tuny bez ohledu na třídu. Lupo GTI ukazovalo na vahách 975 kilogramů a pod přední kapotou mělo točivou atmosférickou šestnáctistovku, což znamenalo poměr výkonu k hmotnosti 128,2 koní na tunu. A to není na kapesní raketu z roku 2000 vůbec špatné číslo. Přidejte si k tomu kola v rozích auta a je nasnadě, proč spoustě lidem tenhle vůz připadal jako Golf I GTI v moderním hávu.
Zvenčí si Lupo GTI se standardním Lupem těžko splést. Jednak je samotné Lupo či dvojče Seat Arosa na našich silnicích hodně vzácný úkaz a jednak dostala verze GTI 16" kola, centrální výfuk, upravený přední i zadní nárazník, střešní spoiler a bixenonové světlomety. Ty mimochodem nebyly k mání k civilnímu Lupu, montovaly se jen na verzi GTI.
Unikátní prvky pokračují i v interiéru. Samozřejmě tu byla možnost připlácet za různé věci a ne všechno bylo ve standardu, ale mohli jste mít kožené sedačky, automatickou klimatizaci nebo rádio s měničem na 6 CD. V sférách městských nákupních tašek nic takového rozhodně není běžné ani dnes, natož tehdy.
Byla to skutečně pořádně splašená nákupní taška. Stovka za 7,8 vteřiny a maximálka 204 km/h jsou slušná čísla i dnes, zejména na auto, jehož základní motor měl 50 koní a čas zrychlení na stovku rovných 18 sekund. Pokud vás tohle auto svým způsobem fascinuje, docela vám rozumíme, svého času ale šlo o prodejní propadák. Drahé splašené supermini možná fungovalo jako tvůrce image celé modelové řady, jako prodejní artikl ale selhávalo ve snaze oslovit jakkoli větší množství zákazníků.
Co ale bylo svého času nechtěné, bývá později žádoucí a přesně to je i případ Lupa GTI. I na skoro všeobjímajícím Mobile.de se obvykle najde na prodej něco mezi 10 a 20 auty, skutečně tak málo. A bývají velmi drahá - s cenou se dostávají pod 200 tisíc Kč, jen pokud mají najeto přes 150 tisíc km a nebo vypadají od pohledu opotřebovaně. Na pěkný exemplář s nájezdem do 100 tisíc km to chce 250 tisíc Kč, i takové jsou ale raritou. Je to pořádná soda za 20 a více let staré malé auto, které obvykle někdo používal. Když se objeví v prodeji opravdu málo jetý kousek, méně jak 400 až 500 tisíc Kč nestojí. A z nabídky rychle zmizí.
V tuto chvíli tak není na prodej jediné Lupo GTI, které by šlo označit za opravdu sběratelské, auto z roku 2001 na fotkách níže je „jen” zachovalé. S nájezdem přes 190 tisíc km a pouze průměrnou specifikací stojí 8 990 Eur, tedy přes 220 tisíc Kč. To je skutečně síla. Inu, čas je někdy k hodnocení atraktivity toho či onoho auta opravdu velkorysý a tady zas jednou dává trumfy do rukou těm, kteří vsadili na Piëcha. Kdo neváhal a koupil téměř jakékoli jeho ideové dítě - ať už tehdy úspěšné nebo ne -, ten si dnes mne ruce, protože tyto vozy se dnes prodávají obvykle mnohonásobně dráž než obyčejné varianty téhož. Inu, průměrnost ještě nikdy nikomu vystoupit z řady nedovolila...



















Budete se asi divit, ale svého času nechtěné Lupo GTI od VW je dnes mimořádně ceněným zbožím. I tento kousek se 190 tisíci km si po 21 letech na světě a 190 tisících najetých km stojí přes 220 tisíc korun. Opravdu zachovalé exempláře stojí klidně dvojnásobek. Foto: Autohaus Vogt, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
Nejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
před 4 hodinamiČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Petronas Honda se dvěma novými piloty 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
Nejnovější články
Nejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
před 4 hodinamiSliby převratných baterek s bleskovým dobíjením berte s nadhledem, reálně auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
před 5 hodinamiPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
před 6 hodinamiPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
před 8 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 16:56 - Truck Daškam
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB