Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Další elektrická pohádka dostala na frak, většina dnešních majitelů elektromobilů už je znovu nechce
6.7.2023 | Petr Miler
Soudný člověk k tomu nepotřebuje žádné studie, neboť mu stačí s elektrickým autem chvíli žít, aby poznal, že pro spoustu lidí představuje leda slepou uličku. Těm ostatním otevřou oči následující data.
Je až fascinující, kolik přetvářek, polopravd a otevřených lží provází pokusy o vnucení elektrických aut všem. Má to svou logiku, neboť přirozeně lepší řešení se prosadí samo. A protože elektromobily přirozeně lepším řešením vedle spalovacích aut nejsou, musí se jim v tomto směru „trochu pomoci”. Pozoruhodné ovšem je, kam až jsou někteří v této věci ochotni zajít.
Jedním z vylhaných argumentů na podporu elektrických aut je, že kdo k nim jednou „přičichne”, už nikdy nechce jinak. Stačí si s nimi sjet, abyste věděli, že to je skutečně jen lež - sám jsem přičichl mnohokrát a spíše už nikdy nechci znovu, ale to není až tak důležité. Uvážíte-li jen jejich cenu, ztrátu hodnoty nebo faktickou nepoužitelnost pro některé dnes zcela obvyklé způsoby využití automobilu, víte, že spoustu lidí prostě musí zklamat.
Kdybyste ale náhodou nevěřili vlastnímu racionálnímu úsudku, jsou tu i různé studie či průzkumy, které dosvědčují právě to. Ten poslední pochází z dílny nizozemské VZR neboli Vereniging Zakelijke Rijders, řekněme Asociace řidičů firemních aut. Ta pravidelně zkoumá náklonnost nizozemských řidičů obecně k elektromobilům a data z posledního výzkumu provedeného mezi početnou skupinou nizozemských vlastníků elektroaut budou pro fandy těchto vozů až šokující.
Znovu si totiž elektromobil nejenže nechce koupit každý, není to ani většina z nich. Plných 57 % současných majitelů či uživatelů už nechce další auto do zásuvky, což je čára přes rozpočet těch, kteří by chtěli na „elektrickou víru” překlopit 100 % majitelů spalovacích vozů. Děje se zjevně opak - majitelé elektromobilů jsou zpět lákáni klasičtějšími řešeními.
Abychom byli přesní, plná čtvrtina lidí dnes jezdících elektromobilem zvolí příště nějakou formu hybridního pohonu, další skoro čtvrtina (24 %) se vrátí k benzínu a 8 % dokonce zvolí naftu. Pouze 43 % z nich zůstane u elektromobilu. To je skutečně krutý konec další z elektrických pohádek, navíc v zemi, která dělá pro rozmach elektrických aut první poslední.
Důvody, proč lidé elektromobily opouštějí, opravdu nepřekvapí. Majitelé zmiňují rušení daňových výhod, omezenou použitelnost a z ní vyplývající neflexibilitu zejména pro plnění pracovních úkolů, malý dojezd a dlouhou dobu dobíjení a z ní vyplývající neefektivitu. Zkusíte hrát překvapené? My už to snad ani nedovedeme - toto jsou věci, které má každý soudný člověk před očima, aniž by elektromobil viděl, natož s ním pak jezdil.
Dodejme, že to není poprvé, co o tomto trendu v posledních dnech slyšíme. V souvislosti s poznáním VW, že o jeho elektromobily není zájem, i jindy velmi optimistický šéf SMMT Mike Hawes prohlásil: „Říkával jsem: 'Nikdo, kdo řídil elektromobil, se nevrací k benzínu nebo dieselu, protože zážitek z jízdy je fantastický',” praví dnes a přiznal, že už to neplatí. Lidé se vrací k tradičním řešením, neboť s elektromobily bývá život složitý. „Teď začínám slyšet lidi, jak říkají: 'Já prostě nemůžu žít s úzkostí kolem toho, kde budu moci dobít',” dodává Hawes. Za daných okolností se to muselo stát, prostě muselo. Lidem je vnucována věc, která sama o sobě není s to uzmout kormidlo evoluce.



Škoda Enyaq je jedním z oblíbených elektromobilů v Nizozemsku, pořizován je především jako firemní auto formou leasingu. Soudě podle aktuálních uživatelů elektrických vozů ale i Enyaq většinu těch současných ztratí. Jistě jich může ještě více získat jinde, přesto očividně nemíří k věčné slávě. Foto: Škoda Auto
Zdroj: VZR
Bleskovky
Clarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
včeraFerrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
18.3.2025Richard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
17.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Rookie šampionátu Zaghwan Zaidi včera 16:00
- Mio MiVue M820WD: duální HDR motokamera s radarem včera 13:42
- Fernandez místo Oliveiry včera 09:00
- Ai Ogura diskvalifikován 17.3.2025
- Triumph Tiger Sport 800: sportovně cestovní nebo cestovně sportovní? 17.3.2025
Nejčtenější články
Tři Němci dekády schovávali v garáži nezničitelný Mercedes, který přežije konec světa. Teď může být váš skoro nepoužitý
17.2.2025VW a Audi potichu odpískaly plán prodávat od roku 2033 jen elektrická auta, i když se dál tváří, že se nic nezměnilo
17.2.2025Kie asi nestačí, že její poslední novinky odrazují už pohonem, přidala jim tedy ještě bizarní design
17.2.2025Další majitel elektromobilu při parkování ťuknul zadní světlo, tentokrát kvůli tomu auto totálně selhalo a dál už nejelo
17.2.2025Dacia vám svůj nejnovější model prodá i jako hotel na kolech nebývalých rozměrů, stojí jen jako jedna rodinná dovolená
17.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva