Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ignorace pár drobností vám může způsobit velké potíže se startem auta, i benzinového
24.9.2018 | Mirek Mazal
Rána už jsou chladná, zima se blíží a problémy se studeným startem na sebe nenechají dlouho čekat. Běžně si je spojíme s diesely, ani moderní benzin ale nemusí být snadné „nahodit”.
Jeden z posledních teplých týdnů je za námi a už z chladného víkendu bylo cítit, že se blíží nejstudenější část roku. Již několik let můžeme pozorovat rozhozený koloběh ročních období, ostatně letos jaro také nebylo zrovna typické. Proto se nebudeme moci divit, když podzim jen naznačí svou existenci a záhy začne mrznout.
V tu chvíli nebude ničím výjimečným zamrznuté auto, kterému se příliš nechce nastartovat. V minulosti jsme vám ukazovali, s jakými obtížemi zvládají různá auta starty v opravdu tuhé zimě a šlo typicky o diesely. Ty mohou mít za nízkých teplot potíže s tuhnutím nafty, už samotný princip fungování Dieselova motoru ale studeným startům dvakrát nepřeje. Majitelé moderních benzinů (moderních proto, že u těch dávných s karburátory to nebylo o mnoho lepší) se obvykle smějí, ale jak vám ukáže video níže, ani pár let starý benzinový vůz nemusí být zárukou hladkého studeného startu.
Natočil jej Tomáš Lysý ze Slovenska o uplynulé zimě v Oravské Jasenici a narazili jsme na něj docela náhodou. Zachycuje studený start Opelu Insignia při teplotě -31° Celsia, tedy opravdu tuhé zimě. Ukázkové záběry začínají pohledem na zpomalený displej středového panelu, kde se líně promítá výstup z infotainmentu. Následuje několik sekund trvající první pokus o nastartování. Palubní deska zahraje barvami, rafičky projedou okolo číselníků a nic. Druhý pokus v podobném duchu připomíná zvukem z motoru vojenský kanon, nikoliv odolnou zážehovou verzi. Ani třetí drcení startéru stále zatuhlý motor nevzbudí. Ani čtvrté a páté zmáčknutí startovacího tlačítka doprovázené těžkým dýchanými promrzlého majitel nic nepřinese.
Vytrvalé startování ukázalo jen kontrolky blikající jak někde na diskotéce. Až sedmý pokus probudil zamrzlou Insignii k životu. V první moment se ozval nervydrásající zvuk pocházející buď od prokluzujícího klínového řemene nebo větráku ventilace, ale za pár vteřin už se benzínový motor dokázal rozběhnout. Tři minuty trápení ukázaly, že nahodit i benzínové auto v tuhé zimě může být těžký úkol.
Je to jistě spíše abnormální příhoda, o to cennějším poučením pro nás ale je. Baterie vozu, jinak typicky slabé místo, byla tentokrát při síle, na tu si majitel dal jistě pozor. Zanedbal ale zbylou údržbu, neboť takto Opel Insignia v perfektním stavu rozhodně nestartuje. Problém mohl být v nekvalitním oleji, ať už novém nebo příliš opotřebovaném. Potíží mohlo být i „nečisté” palivo a nebo zapalovací svíčky za zenitem. Všechny tyto věci se přitom dají relativně snadno zkontrolovat a případně i vyměnit.
Berte to nyní, kdy je ještě relativně teplo, jako nejlepší motivaci nechat si své auto před zimou zkontrolovat, pokud to tedy nezvládnete sami. Až budete v tuhé zimě přemýšlet, v jakém stavu je olej, svíčky nebo zda v palivové nádrži nezůstala třeba nějaká voda, bude už pozdě...








Startování v zasněžené Oravské Jasenici předvedlo, jak složitý může být i start benzínového motoru v tuhé zimě. Že tím trpí, nemusíme dodávat, kontrola před zimou se vám jistě vyplatí
Zdroj: Tomas Lysy@Youtube
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včeraVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nejčtenější články
Opuštěný sklad vydal poklad v podobě desítek nejetých automobilových pecek včetně zánovního BMW M5 E39 či nového Fordu GT
19.8.2025Majitelé moderních VW se děsí sahat na volanty svých aut kvůli jejich nebezpečnosti, na automobilku podávají hromadnou žalobu
19.8.2025VW odhaluje nový T-Roc, jako bychom ho dávno neviděli celý bez maskování. Viděli, navíc ani nejde o nové auto
19.8.2025Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025Automobilka dokázala i v roce 2025 spojit 2 059 koní výkonu s ručním řazením, to zní až trochu šíleně
19.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva