Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ignorace pár drobností vám může způsobit velké potíže se startem auta, i benzinového
24.9.2018 | Mirek Mazal
Rána už jsou chladná, zima se blíží a problémy se studeným startem na sebe nenechají dlouho čekat. Běžně si je spojíme s diesely, ani moderní benzin ale nemusí být snadné „nahodit”.
Jeden z posledních teplých týdnů je za námi a už z chladného víkendu bylo cítit, že se blíží nejstudenější část roku. Již několik let můžeme pozorovat rozhozený koloběh ročních období, ostatně letos jaro také nebylo zrovna typické. Proto se nebudeme moci divit, když podzim jen naznačí svou existenci a záhy začne mrznout.
V tu chvíli nebude ničím výjimečným zamrznuté auto, kterému se příliš nechce nastartovat. V minulosti jsme vám ukazovali, s jakými obtížemi zvládají různá auta starty v opravdu tuhé zimě a šlo typicky o diesely. Ty mohou mít za nízkých teplot potíže s tuhnutím nafty, už samotný princip fungování Dieselova motoru ale studeným startům dvakrát nepřeje. Majitelé moderních benzinů (moderních proto, že u těch dávných s karburátory to nebylo o mnoho lepší) se obvykle smějí, ale jak vám ukáže video níže, ani pár let starý benzinový vůz nemusí být zárukou hladkého studeného startu.
Natočil jej Tomáš Lysý ze Slovenska o uplynulé zimě v Oravské Jasenici a narazili jsme na něj docela náhodou. Zachycuje studený start Opelu Insignia při teplotě -31° Celsia, tedy opravdu tuhé zimě. Ukázkové záběry začínají pohledem na zpomalený displej středového panelu, kde se líně promítá výstup z infotainmentu. Následuje několik sekund trvající první pokus o nastartování. Palubní deska zahraje barvami, rafičky projedou okolo číselníků a nic. Druhý pokus v podobném duchu připomíná zvukem z motoru vojenský kanon, nikoliv odolnou zážehovou verzi. Ani třetí drcení startéru stále zatuhlý motor nevzbudí. Ani čtvrté a páté zmáčknutí startovacího tlačítka doprovázené těžkým dýchanými promrzlého majitel nic nepřinese.
Vytrvalé startování ukázalo jen kontrolky blikající jak někde na diskotéce. Až sedmý pokus probudil zamrzlou Insignii k životu. V první moment se ozval nervydrásající zvuk pocházející buď od prokluzujícího klínového řemene nebo větráku ventilace, ale za pár vteřin už se benzínový motor dokázal rozběhnout. Tři minuty trápení ukázaly, že nahodit i benzínové auto v tuhé zimě může být těžký úkol.
Je to jistě spíše abnormální příhoda, o to cennějším poučením pro nás ale je. Baterie vozu, jinak typicky slabé místo, byla tentokrát při síle, na tu si majitel dal jistě pozor. Zanedbal ale zbylou údržbu, neboť takto Opel Insignia v perfektním stavu rozhodně nestartuje. Problém mohl být v nekvalitním oleji, ať už novém nebo příliš opotřebovaném. Potíží mohlo být i „nečisté” palivo a nebo zapalovací svíčky za zenitem. Všechny tyto věci se přitom dají relativně snadno zkontrolovat a případně i vyměnit.
Berte to nyní, kdy je ještě relativně teplo, jako nejlepší motivaci nechat si své auto před zimou zkontrolovat, pokud to tedy nezvládnete sami. Až budete v tuhé zimě přemýšlet, v jakém stavu je olej, svíčky nebo zda v palivové nádrži nezůstala třeba nějaká voda, bude už pozdě...








Startování v zasněžené Oravské Jasenici předvedlo, jak složitý může být i start benzínového motoru v tuhé zimě. Že tím trpí, nemusíme dodávat, kontrola před zimou se vám jistě vyplatí
Zdroj: Tomas Lysy@Youtube
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje na něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
včeraUnikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
2.9.2025Zapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nejnovější články
VW začal prodávat jeden ze svých největších bestsellerů v novém, auto velké skoro jako Škoda Superb nabízí od 350 tisíc Kč
před 2 hodinamiTesla potichu vyřešila problém, na který si majitelé stěžovali roky, teď už je nemůže ignorovat
před 4 hodinamiRusové ukázali nový všudychod jako z dob SSSR. Stroj zvaný Hvězda nezastaví nic, ujede až 1 000 km v kuse klidně i bažinami
před 5 hodinamiFiat dramaticky otočil, nově zákazníkům v Evropě prodá i čistě spalovací Pandu s manuálním řazením
před 7 hodinamiŠkoda se levných čínských aut nebojí, jsou prý nedodělaná a ušitá horkou jehlou. „Ve skutečnosti jsou lepší,” říká jiný konkurent
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.04. 17:03 - pavproch
- Hybrid nebo klasický benzín pro městský provoz? 09.04. 15:27 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 09.04. 13:46 - pavproch
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.04. 12:31 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.04. 09:27 - Eda
- Politický koutek 09.03. 21:01 - Stepan
- BMW Divize 09.03. 15:06 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.03. 14:05 - pavproch