Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ignorace pár drobností vám může způsobit velké potíže se startem auta, i benzinového
24.9.2018 | Mirek Mazal
Rána už jsou chladná, zima se blíží a problémy se studeným startem na sebe nenechají dlouho čekat. Běžně si je spojíme s diesely, ani moderní benzin ale nemusí být snadné „nahodit”.
Jeden z posledních teplých týdnů je za námi a už z chladného víkendu bylo cítit, že se blíží nejstudenější část roku. Již několik let můžeme pozorovat rozhozený koloběh ročních období, ostatně letos jaro také nebylo zrovna typické. Proto se nebudeme moci divit, když podzim jen naznačí svou existenci a záhy začne mrznout.
V tu chvíli nebude ničím výjimečným zamrznuté auto, kterému se příliš nechce nastartovat. V minulosti jsme vám ukazovali, s jakými obtížemi zvládají různá auta starty v opravdu tuhé zimě a šlo typicky o diesely. Ty mohou mít za nízkých teplot potíže s tuhnutím nafty, už samotný princip fungování Dieselova motoru ale studeným startům dvakrát nepřeje. Majitelé moderních benzinů (moderních proto, že u těch dávných s karburátory to nebylo o mnoho lepší) se obvykle smějí, ale jak vám ukáže video níže, ani pár let starý benzinový vůz nemusí být zárukou hladkého studeného startu.
Natočil jej Tomáš Lysý ze Slovenska o uplynulé zimě v Oravské Jasenici a narazili jsme na něj docela náhodou. Zachycuje studený start Opelu Insignia při teplotě -31° Celsia, tedy opravdu tuhé zimě. Ukázkové záběry začínají pohledem na zpomalený displej středového panelu, kde se líně promítá výstup z infotainmentu. Následuje několik sekund trvající první pokus o nastartování. Palubní deska zahraje barvami, rafičky projedou okolo číselníků a nic. Druhý pokus v podobném duchu připomíná zvukem z motoru vojenský kanon, nikoliv odolnou zážehovou verzi. Ani třetí drcení startéru stále zatuhlý motor nevzbudí. Ani čtvrté a páté zmáčknutí startovacího tlačítka doprovázené těžkým dýchanými promrzlého majitel nic nepřinese.
Vytrvalé startování ukázalo jen kontrolky blikající jak někde na diskotéce. Až sedmý pokus probudil zamrzlou Insignii k životu. V první moment se ozval nervydrásající zvuk pocházející buď od prokluzujícího klínového řemene nebo větráku ventilace, ale za pár vteřin už se benzínový motor dokázal rozběhnout. Tři minuty trápení ukázaly, že nahodit i benzínové auto v tuhé zimě může být těžký úkol.
Je to jistě spíše abnormální příhoda, o to cennějším poučením pro nás ale je. Baterie vozu, jinak typicky slabé místo, byla tentokrát při síle, na tu si majitel dal jistě pozor. Zanedbal ale zbylou údržbu, neboť takto Opel Insignia v perfektním stavu rozhodně nestartuje. Problém mohl být v nekvalitním oleji, ať už novém nebo příliš opotřebovaném. Potíží mohlo být i „nečisté” palivo a nebo zapalovací svíčky za zenitem. Všechny tyto věci se přitom dají relativně snadno zkontrolovat a případně i vyměnit.
Berte to nyní, kdy je ještě relativně teplo, jako nejlepší motivaci nechat si své auto před zimou zkontrolovat, pokud to tedy nezvládnete sami. Až budete v tuhé zimě přemýšlet, v jakém stavu je olej, svíčky nebo zda v palivové nádrži nezůstala třeba nějaká voda, bude už pozdě...








Startování v zasněžené Oravské Jasenici předvedlo, jak složitý může být i start benzínového motoru v tuhé zimě. Že tím trpí, nemusíme dodávat, kontrola před zimou se vám jistě vyplatí
Zdroj: Tomas Lysy@Youtube
Bleskovky
Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
včeraNovátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
včeraMax Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025
Nejčtenější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
21.4.2025Porsche Taycan dál ruinuje všechny majitele bez rozdílu. I ojetiny ztrácí na ceně absolutně nejvíc ze všech aut
22.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Miliardář vlastnící Bugatti akcelerující z 0 na 500 km/h za 20 s odhalil jeho nároky, pneu za 170 tisíc vydrží jen 60 km
22.4.2025Nová levná Lada se konečně plně odhalila i jako kombík, zavazadelník skýtá hned dvě překvapení
22.4.2025
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.20. 23:20 - Eda
- Fiat a vše kolem nich 05.20. 12:21 - Stepan
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.20. 11:24 - pavproch
- Přestavba Peugeot 308 SW 05.20. 09:26 - JeanneFadel
- S větrem ve vlasech.... 05.18. 13:27 - pavproch
- Hybridní pohon Dacia - přímovstřik spolehlivost 05.17. 16:49 - Vincente DePalito
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.16. 18:57 - Truck Daškam
- Onboard videa 05.15. 15:13 - řidičBOB