6 rad, jak jezdit v zimě autem bez nehod

Univerzální řešení, jak v zimě svižně a bezpečně brázdit českými silnicemi, vám po drátě asi nepředáme. Pár dobrých rad se ale přesto může hodit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

6 rad, jak jezdit v zimě autem bez nehod

22.11.2011 | Miro Mihálik, Pavel Janda | 27 příspěvků

6 rad, jak jezdit v zimě autem bez nehod

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Univerzální řešení, jak v zimě svižně a bezpečně brázdit českými silnicemi, vám po drátě asi nepředáme. Pár dobrých rad se ale přesto může hodit.

3. Řiďte auto, ne software

Dobře, takže už jedeme s přihlédnutím ke všem myslitelným okolnostem a snažíme se počítat i s věcmi, které nejsou na první pohled vidět a ne vždy je lze očekávat. Co dál? I za takových podmínek je nutné s autem rozumně zacházet.

Jak správně řídit by dalo na celý vlastní seriál článků a na tomto místě tuto věc určitě komplexně nevyřešíme, na pár obecných aspektů se ale podívat stihneme. A začneme spíše u toho, co nedělat než dělat.

Každé auto homologované pro evropský trh po 1. listopadu 2011 musí být vybaveno stabilizačním systémem (ESP), pro protiblokovací systém kol při brzdění (ABS) platí tato povinnost ještě déle. Spousta aut především vyšších tříd (v poslední době spíše už od vyšší střední dále) byla i ESP vybavována bez ohledu na výše zmíněné a ačkoli od různých lobbyistů slýcháme pravidelně cosi o tom, jak stará v České republice jezdí auta, jsme přesvědčeni, že jasná většina skutečně se pohybujících aut po českých silnicích alespoň jeden z těchto systémů má. Novějším autům jsou dnes navíc vlastní i pokročilejší řešení jako jsou různé „pre-crash” systémy a jim podobné, proto má smysl zmínit se o zacházení s nimi zcela odděleně.

Není totiž přitom až takovou raritou setkat se s řidičem, který auto ovládá tak, že těchto systémů permanentně využívá. A to zvláště za podmínek jako jsou ty zimní - vlastně jen vysílá nějaký signál řídícím jednotkám, které teprve samy dojdou k závěru, jak auto správné řídit. Nedávno se v jednom českém magazínu objevil článek o ABS zmiňující cosi ve stylu: pokud při brzdění cvaká ABS, brzdíte dobře. Vidíme to jinak: pokud i kontrolovaně brzdíte tak, že používáte ABS, brzdíte jako lama. Není to ani efektivní, většina aut umožňuje brzdit na hranici adheze s vyšší efektivitou než po zásahu ABS a dovoluje vám přitom uchovat si ještě více kontroly nad vozem. A to samé platí, pokud řídíte tak, že vám permanentně bliká kontrolka elektronické stabilizace.

Tyto systémy jsou jistě pozoruhodnými vynálezy, ale jen do chvíle, dokud je používáte k tomu, k čemu byly stvořeny: jako záchrannou brzdu, KPZ, poslední spásu. Pokud je začnete používat jako běžný prostředek určující tempo a podobu vaší jízdy, jste na nejlepší cestě do pekel, neboť takto jednající jedince do nebe určitě nepustí. Svěřit řízení do rukou těmto systémům znamená svěřit své zdraví či život do jejich funkčnosti a nebo třeba i jejich přítomnosti na palubě, která v jiném autě nemusí být samozřejmá.

Znamená to odmontovat z vlaku záchrannou brzdu, neboť při jízdě na tomto druhu limitu již žádná další záchrana není. Je to stejně hloupé, jako nebrzdit při dojíždění kolony v autě se zmíněným pre-crash systémem. Však on to také uvidí a zabrzdí. A co když se jednou splete? Nebo co když se mezičase změní situace v takovou, se kterou vy jste kalkulovat mohli a systém nikoli? Je to hloupý, třebaže ve většině případů funkční přístup.

Zkrátka a jednoduše: naučte se řídit auto a jezděte tak, abyste tyto systémy běžně nevyužívali vůbec. Jen tak vám opravdu pomohou, když dojde k něčemu, s čím nepočítáte, třeba se rychle změní povrch a vy nestihnete dostatečně rychle ubrat plyn. Pokud už předtím pojedete „na ESP” nebo ASR, už toho mnoho nevyřešíte.

6 rad, jak jezdit v zimě autem bez nehod - 10 - ESP povinne6 rad, jak jezdit v zimě autem bez nehod - 11 - Jak jezdit v zime bez nehod 096 rad, jak jezdit v zimě autem bez nehod - 12 - Jak jezdit v zime bez nehod 10
ESP, ABS nebo systémy zabraňující kolizi jsou dobrými pomocníky, které umí zachránit v hodině dvanácté i to, co byste sami nezvládli. Pokud jim ale natrvalo svěříte řízení vozu, dříve nebo později se stanou špatnými pány.

4. Na sněhu či ledu hlavně s citem

Citlivé ovládání auta je na místě opět vždy, podobně jako ve výše zmíněných případech je to ale hlavně namrzlý či zasněžený povrch silnice, kde bude jakákoli zbrklost po zásluze potrestána.

Už při samotném rozjezdu méně znamená více a jemnost místo hrubosti platí pro efektivní a bezproblémovou jízdu i při další akceleraci, řazení, zatáčení, brzdění, snaze někoho předjet, zkrátka vždy. S citem přitom nutně neznamená pomalu, chce to hlavně oddělit jednotlivé činnosti nutné pro řízení a v úvodních fázích příliš netlačit na pilu.

Je to jak našlapovat na tenký led, zkoušet pevnost lana. Je třeba si nejprve osahat, co povrch dovolí a teprve poté přikládat zvolna pod kotel až do chvíle, kdy narazíte na hranici a budete schopni se bez potíží vrátit pod ní. Platí to zejména pro práci s plynem, brzdami a volantem. A je třeba to dělat prakticky neustále dokola, neboť situace platná před pěti minutami na čerstvém sněhu už o pár kilometrů dále nemusí být na tom rozbředlém aktuální.

Pokud nebudete jemní a hranici překročíte příliš rychle, můžete se dostat na místo, kterému Američané říkají pěkně „point of no return”, tedy bod, ze kterého už není návratu. Rychle prošlápnete plyn u zadokolky, ta se vám „splaší” a už ji nesrovnáte. Příliš rychle dupnete na brzdu, auto se díky odlišné trakci každého z kol dostane do smyku (a věřte, že se to může stát i s ABS, ESP, rozdělovačem brzdné síly a všemi dalšími pomocníky) a jste opět ve stejné situaci. Nebo třeba při předjíždění zvolíte příliš rychlý manévr a jste tamtéž.

Chce to plynulost a oddělení jednotlivých fází podobných manévrů. Třeba při předjíždění je lepší na začátku neakcelerovat a jen za neutrálního stavu přejet do protisměru. Tam s lehkostí zrychlit, jak je zrovna třeba, poté opět rychlost stabilizovat a vrátit se zpět. Podobně je tomu při nájezdu do zatáčky - v klidu zabrzdit na správnou rychlost a teprve poté zatočit. Zatáčku projet bez snahy zrychlovat či zpomalovat, počkat si až se silnice srovná a poté opět pozvolna akcelerovat. A stejný přístup platí i v mnoha dalších podobných situacích.

A opravdu to neznamená, že musíte jet pomalu. Tímto stylem lze třeba na uzavřené silnici nebo okruhu jezdit na sněhu 200 km/h a jízda je naprosto klidná, bez většího rizika vzniku nějaké nepříjemnosti.

6 rad, jak jezdit v zimě autem bez nehod - 13 - Jak jezdit v zime bez nehod 116 rad, jak jezdit v zimě autem bez nehod - 14 - Jak jezdit v zime bez nehod 126 rad, jak jezdit v zimě autem bez nehod - 15 - Jak jezdit v zime bez nehod 13
Jízda po zasněžené silnici má svou romantiku, tak se v tom duchu chovejte i ke svému autu - jemně, citlivě, hlavně žádný spěch.

Diskuze 27 příspěvků