Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jediný český test letních pneu pro rok 2023 vzal v potaz česká auta i možnosti místních řidičů
24.3.2023 | Petr Prokopec
Testy nových pneumatik z dílen Němců jsou příhodné, trochu ale dojíždí na to, že možnosti německých řidičů jsou přece jen jiné než těch českých. Místní test tak srovnat menší obutí a rozdělil jej do dvou cenových kategorií.
Není tomu dlouho, co jsme si posvítili na první pořádný letošní test letních pneumatik. Realizovali jej kolegové z německého Auto Bildu, kteří v prvé fázi srovnávali hned 50 různých typů. Do dalšího kola nicméně postoupilo jen dvacet typů, které byly podrobeny dalším zkouškám. Nic proti tomu, Němci ale jako referenční obutí vzali rozměr 225/45 R18. Ten pak sice začíná mít ve standardu stále více nových aut, na ty ovšem má stále méně lidí. Zvláště Češi pak u svého stárnoucího vozového parku disponují mnohem menšími rozměry.
Na tuto skutečnost zareagoval Autoklub České republiky, který přistoupil k vlastnímu srovnání. Zúčastnilo se jej dvacet druhů pneumatik, z nichž polovina spadala do ekonomické třídy Budget a druhá do vyšší kategorie Premium. Tím není míněna skutečnost, že v prvém případě jde o obutí pro mainstreamové vozy, zatímco ve druhém o pneumatiky pro ty prestižní. AČR takto pouze odkazuje na cenu. Podstatné přitom je, že ve všech případech měly pláště u nás mnohem běžnější rozměr 205/55 R16.
Test probíhal opět v Německu a pneumatiky musely obstát v 16 disciplínách na suchém i mokrém povrchu. Měřeny byly reakce při akceleraci, brzdění, mezní hranice vzniku aquaplaningu v podélném i příčném směru, hlučnost či valivý odpor. Kromě toho se testovací jezdci zaměřili také na ovladatelnost, jenž byla posuzována na základě času dosaženého na suchém okruhu. Aby přitom byla zajištěna objektivita, řidiči nevěděli, jaký druh obutí mají aktuálně nasazený.
Aby se AČR mohl odpíchnout od jistého bodu, zvolil pneumatiku Firestone Roadhawk jako zlatou střední cestu, jíž přiřknul stoprocentní hodnocení. Od toho se pak odvíjel verdikt pro jednotlivé pneumatiky, kterých je tedy ve finále pouze 19 typů. Přes oněch 100 % se přitom u levnějšího obutí dostaly pouze pneumatiky Semperit Speed-Life 3, které excelují zejména na mokru. Na suchu je na tom lépe jak Firestone, tak i Kumho Ecsta HS52.
Uajímavější jsou výsledky prestižnějšího obutí, kde Firestone hraje spíše až třetí než druhé housle, a to obzvláště na mokru. Na kluzkém povrchu mají navrch všechny ostatní pneumatiky, přičemž nejlépe je hodnocen typ Continental Premium Contact 7. Ten si pak odváží rovněž druhé místo na suchu, což je pasovalo na celkového vítěze. Počítat přitom v tomto případě můžete s nejkratší brzdnou dráhou za jakékoliv situace.
Tím se dostáváme k poněkud zmatečnému hodnocení AČR. Jak totiž již bylo zmíněno, obutí Firestone bylo zvoleno jako referenční se 100procentním verdiktem. Pokud tedy třeba u Continentalu v případě brzdné dráhy za mokra svítí hodnota 120,9, znamená to, že toto obutí je o 20,9 % lepší než Roadhawk. Podobné je to pak ostatně třeba v rámci časů na okruhu, kdy hodnota 106 odkazuje na 6procentní zlepšení.
Můžeme už jen zmínit, že testovacími vozy byly Škoda Octavia a Volkswagen Golf, tedy jedny z nejběžnějších aut i na našich silnicích. Pokud se tedy chystáte přezouvat, k čemuž nastal ten nejvhodnější čas, neboť dle předpovědi již teploty klesat nemají, a potřebujete nové obutí, pak máte aktuálně daleko více podkladů pro tu nejlepší možnou volbu. I když asi nebude překvapivé, když s ohledem na dnešní drahotu sáhnete spíše po levnějším obutí.
Český autoklub otestoval devatenáct typů letních pneumatik, jenž byly rozděleny do dvou cenových kategorií. Za referenční pak bylo zvoleno obutí Firestone Roadhawk, které proto najdeme v obou tabulkách. Grafika: Autoklub České republiky, tiskové materiály
Zdroj: Autoklub České republiky
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před hodinou - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva