Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ježdění elektromobilem je opravdu drahý špás, některým majitelům nevydrží pneumatiky ani 10 tisíc km
17.8.2023 | Petr Prokopec
Co se asi stane, když auto začne vážit klidně o tunu víc, bude o stovky koní silnější a jeho pneumatiky budou muset být i kvůli tomu citelně větší? Že by to přineslo jejich dražší a častější výměny? Přesně s tím se potýkají majitelé elektromobilů, extrémem se zdají být Riviany.
Jak často měníte pneumatiky? Dle Dana Zielinskiho, mluvčího americké asociace výrobců černého obutí, je většina z nich navržena tak, aby zvládla najet okolo 100 tisíc kilometrů. Sloužit by vám přitom mohly až deset let, povětšinou se však přezutí doporučuje po šesti. Následně totiž běhoun u aut parkovaných na ulici začíná puchřet, což vede ke zhoršení jízdních vlastností. Životnost pneumatik je nicméně ovlivněna i dalšími faktory, zejména vaším jízdním stylem. Či lokalitou, ve které žijete a kde se pohybujete, stejně jako hmotností vozu, na kterém jsou nasazeny. Není tedy nic zvláštního, když přezouváte po každých pár desítkách tisíc najetých km.
Majitelé elektromobilů si nicméně stěžují, že jejich pneumatiky vydrží mnohem míň. Extrémem se zdají být auta Rivianu, u nichž vzorek mizí již po najetí pouhých 6 tisíc mil, tedy ani ne 10 tisíc kilometrů. A nikdo z těch, kteří se na internetu podělili o své zkušenosti, nezvládl s jednou sadou víc než dvojnásobek. To je opravdu směšně málo, i velmi aktivně jezdící řidiči sportovních aut s měkčím obutím obvykle zvládnou více než 10 tisíc km. I málo jezdící majitelé elektromobilů tak musí přistupovat k výměně pneu dvakrát ročně, což u takového auta s nejméně 20" koly leze do peněz.
Sada základních dvacítek od Pirelli pro Riviany vychází v USA na 1 400 dolarů (cca 31 tisíc korun). Vynásobte si to dvěma a máte před sebou další vyvrácení mýtu o levném provozu elektrických aut. Kolikáté už to je? Vedle extrémní ztráty hodnoty nebo velmi drahého pojištění je to x-tá rána stejného stylu.
Paradoxem je, že Rivian peněženkám lidí ubližuje hlavně kvůli systému, který je měl chránit. Majitelé totiž zjistili, že na rychlejší opotřebení dochází při volbě jízdního režimu Conserve, který - jak jeho název napovídá - přináší úsporu energie. Odpojí totiž zadní motory, aby snížil spotřebu energie. Dojezd tak narůstá na 558 kilometrů, zatímco v módu All-Purpose je možné počítat s 509 a ve sportovním režimu jen s 500 km. Taková je pochopitelně jen teorie, realita závisí mimo jiné i na venkovní teplotě. Majitelé totiž uvedli, že zatímco v létě se zvládají dostat i na 450 km, v zimě mají potíže zvládnout na jedno nabití i pouze 200kilometrovou štreku.
Zpět ale k onomu tragickému opotřebení pneumatik, které je právě kvůli výše zmíněnému režimu spojeno hlavně s přední nápravou. I přes deaktivaci zadních jednotek totiž stále musí zvládat nemalých 424 koní. To je mnohem vyšší výkon, než jaký třeba takový Mercedes-AMG A45 posílá na všechna čtyři kola. Německý vůz nicméně váží 1 560 kg, zatímco takový Rivian R1T má na kontě více než dvojnásobných 3 152 kg. Když pak ještě zatížíte korbu a kabinu, jste rázem dokonce na 3 870 kilech.
Již tyto dva parametry, tedy nemalý výkon a obří hmotnost, by vedly k rychlému opotřebení pneumatik. Je tu však ještě jedna okolnost, za kterou stojí nedostatek zkušeností značky. Ta totiž v rámci onoho režimu Conserve umožňuje i snížení světlé výšky, což redukuje odpor vzduch. Problémem však je, že při dané volbě dochází na změnu úhlu odklonu kol, takže se část běhounu sjíždí ještě rychleji. Dejte si vše dohromady s několikamilionovou pořizovací cenou a máte před sebou opravdu drahý špás.






Rivian může disponovat až čtyřmi motory o celkovém výkonu 847 koní. I když zadní jednotky odpojíte, stále máte k dispozici polovinu z této porce. Ta ovšem může být spárována s hmotností až 3 870 kg. Není tak divu, že vzorek pneumatik mizí majitelům doslova před očima. Tento problém je ale v různé míře s elektromobily spojen obecně, jejich vysoká hmotnost, vysoké výkony a velikost obutí dělají z výměn pneumatik častou a drahou záležitost. Foto: Rivian
Zdroj: The Drive
Bleskovky
Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včeraČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Grand Prix Itálie v Mugellu včera 17:16
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side 16.6.2025
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou 16.6.2025
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
Nejčtenější články
Ferrari uspořádalo výlet pro majitele legendární F50, v hrstce aut se mu sešly stroje za víc než 3 miliardy
18.5.2025Max Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025Šéf VW vydal varování pro akcionáře, chce udělat to poslední, co teď automobilka skutečně potřebuje
19.5.2025Tahle flotila nových policejních aut zločincům strach asi nenažene, v místě svého působení ale dává jistý smysl
19.5.2025Nový šéf Nissanu zkouší hodit vinu za současnou krizi firmy na Carlose Ghosna, baští mu to jen lidé bez špetky kritického uvažování
19.5.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.17. 23:09 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 23:01 - Truck Daškam
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 22:56 - Vojta1988
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.17. 20:48 - řidičBOB
- kola e89+Tiguan+Scout 06.17. 14:48 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.17. 14:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.17. 14:29 - pavproch
- IT poradna 06.17. 12:18 - pavproch