Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Konkurent Škody Kamiq skončil už po třech letech, o to levněji ho dnes koupíte jako mladou ojetinu
6.9.2022 | Petr Prokopec
Nebyl to vyloženě propadák, přesto se jeho životní éra uzavřela velmi rychle. Data o spolehlivosti naznačují důvod, rychle překonaná evoluce je ale dnes levnou cestou k autu starému maximálně 5 let.
V roce 2012 představil Opel malé SUV Mokka, které se vzhledem k jeho kvalitám dočkalo až překvapivého úspěchu. I starý kontinent tehdy zachvátila móda SUV, která najednou na zákazníky začala fungovat prakticky bez ohledu na své kvality a jejich poměr k ceně. Němci si to rychle uvědomili, a tak přišli s dalšími modely téhož ražení, které si mnozí pletou jeden s druhým i se zmíněnou Mokkou - Crossland X a Grandland X.
My si dnes posvítíme na ten prostřední, který přišel na trh v roce 2017, už po třech letech se z něj ale pakoval. V roce 2020 přišlo poměrně radikální přepracování vozu, od jehož příchodu se prodává bez písmene X v názvu. Opel si pohrál také s podvozkem, upravil řízení a v kabině nabídl lepší multimédia. Crossland X rázem začal působit zastarale, což pro jeho ceny znamená jediné - rychle začaly padat k zemi. Dnes startují okolo 220 tisíc korun za auta s vysokými nájezdy, už za hranicí 240 tisíc Kč ale můžete pomýšlet na vozy, které najely méně než 100 tisíc km. Tolik za čtyř- až pětileté SUV? To je na dnešní poměry opravdu málo.
Má ovšem smysl o takovém autě uvažovat? To je jiná otázka, na kterou částečnou odpověď dává už rychlé ukončení jeho prodeje v původním provedení. Špatně se totiž neprodávalo, z hlediska spolehlivosti si ale dobře nevede. V německém TÜV Reportu je přes silně podprůměrný nájezd 107. ze 128 hodnocených modelů. Vlastně je to spolu s Hyundai i10 úplně nejporuchovější takto málo ježděné auto - po 2 až 3 letech má na tachometru v průměru pouhých 28 tisíc km, méně na chvostu žebříčku jiné auto nenajelo. Že by majitelé s Crosslandy X strávili více času v servisech než na silnicích?
Na tento aspekt si ještě posvítíme, nejprve ale musíme říci, že jde o praktické auto, které při 4,2metrové délce nabízí velmi slušný vnitřní prostor. Za stejně dlouhou Škodou Kamiq sice zaostává rozvorem, ovšem český vůz klade důraz hlavně na cestující v zadní řadě. Opel se vůči tomu rozhodl vše vyřešit šalamounsky, a proto vyrukoval se zadní lavicí posuvnou o 15 cm. Můžete se tedy rozhodnout, zda upřednostníte kolena cestujících, či zavazadelník, který pobere 420 až 520 litrů.
V čem německé SUV za českým zaostává, to je nabídka pohonných jednotek, tedy alespoň v případě podobně starých ojetin. Oba vozy totiž mohou vyfasovat 1,6litrový turbodiesel, Škoda pak mimo to nabízí litrový tříválec, a to i ve verzi spalující CNG, a 1,5litrový čtyřválec. Opel nicméně zůstává vedle dieselu pouze u tříválcové jedna-dvojky, u níž si můžete vybrat atmosférickou, přeplňovanou nebo plynovou variantu. Výkony se pak pohybují mezi 82 a 130 koňmi.
Za tímto omezeným portfoliem stojí fakt, že Opel na voze spolupracoval s francouzským koncernem PSA. Právě ten přitom favorizuje downsizing, a jelikož se chystal na převzetí německé značky, volba byla již při vývoji jasná. Právě to ale Crosslandu neprospělo ani po technické stránce, neboť jednotky jsou jedním ze zdrojů problémů. Trápí je hlavně úniky oleje, což je s ohledem na nízký věk vozu a jeho minimální nájezdy nepřijatelné.
Velkou slabinou jsou s ohledem na maximálně pětileté stáří pružiny a tlumiče, další kritika pak míří za brzdami. A aby toho nebylo málo, zkontrolovat byste měli také přední hlavní a zadní směrová světla. Problematických míst tedy ve výsledku není málo, přičemž německá KBA mimo to nařídila svolávací akci v důsledku kabeláže, u níž hrozilo obroušení a tedy i případné odstavení některých systémů. Vedle toho je třeba ještě poukázat na nižší kvalitu některých materiálů, hlavně pak v interiéru.
Vše se ale zrcadlí v ceně, která je lákává i přes všechno zmíněné. Plusovou stránkou jsou kvalitní výfuky či odolnost vůči korozi, tady žádné problémy nejsou. Pokud tedy narazíte na kousek, pod kterým se nenachází olejová skvrna a nejeví problémy v případě podvozku, nemusí to být špatná koupě.
Opel Crossland X se vyráběl jen mezi roky 2017 a 2020, pak byl nahrazen docela jinak vypadajícím Crosslandem, tedy rozsáhle faceliftovaným provedení. Má to své důvody - iksko v útrobách skrývá hlavně francouzskou techniku, která je jeho největší slabinou. Foto: Opel
Zdroj: TÜV
Bleskovky
- Italská policie zabavila víc jak 130 Fiatů kvůli nelegálnímu použití italské trikolóry, absurdnější divadlo byste nevymysleli
před 11 hodinami - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
18.5.2024 - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024
Nejčtenější články
- Nejlevnější moderní Audi stojí ojeté stejně jako srovnatelná Fabia, přitom je to lepší auto, které vydrží
21.4.2024 - Manažer Fiatu neprozřetelně přiznal, co jediné vede zákazníky k přechodu od spalovacích aut k elektromobilům
22.4.2024 - Našel se dokonalý stroj času, v dodnes novém VW z roku 1992 zbývá ještě asi 555 tisíc km života
22.4.2024 - Naprostá většina Němců elektromobily dál odmítá, názor by změnili jen při splnění nereálných podmínek
22.4.2024 - Porsche pořád umí jít proti proudu, v roce 2024 rozšířilo nabídku aut s ryzími motory V8 o další model
22.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva