Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kupte si nejnovější auto určité třídy, na které máte. Tady je důvod
30.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Starší auta mají své kouzlo a existuje spousta důvodů, proč jim dát přednost. Jenže v jedné věci těm novějším nestačí a stačit nikdy nemohou.
Nevěříte-li v pokrok ve vývoji automobilů za poslední dvě, tři dekády, video níže vás přesvědčí alespoň o jedné věci, která se za poslední roky pohybovala kupředu sedmimílovými botami. Je jí pasivní bezpečnost automobilů v případě nehody, a to jak co se airbagů týče, tak i strukturální pevnosti karoserie.
Video předkládá čistě rozdíl mezi autem s airbagy a bez nich, ovšem to není přesné označení - ANCAP (australská verze EuroNCAPu) v něm proti sobě poslal dvě auta odlišného věku. Samozřejmě, to starší airbagy nemá a to novější ano, ale také vidíme podstatné rozdíly v deformaci karoserie.
Na videu není jen jeden test dvou aut, byť to tak na první pohled může vypadat. Za starší auta bez airbagů tu je mj. Proton Jumbuck z let 2002 - 2010 a Toyota Corolla z roku 1998. To jsou 15 - 20 let stará auta. Na druhé straně barikády jsou už od pohledu relativně moderní vozy, pochopitelně vybavené airbagy.
Jak moc by ve starších autech řidiči airbag pomohl jen airbag, je otázkou - deformace A-sloupku a posunutí palubní desky je obrovské a řidič je zmáčknut mezi sedadlo a volant. Naopak v moderních autech vidíme, že se A-sloupek téměř nehnul, k deformaci prostoru pro posádku téměř nedochází.
Neznáme parametry testů, jako např. rychlosti nebo nic podobného, byť video bylo zveřejněné přímo na kanálu novozélandské automobilové asociace, která se o uspořádání testů zasadila a je jednou z organizací stojící za celým ANCAP. Snímek tedy není informačně příliš bohatý, až na to, že zcela správně říká, že si máte koupit „nejbezpečnější auto, které si můžete dovolit. Vždycky.”
To lze snadno přeložit jako nejnovější auto určité třídy, neboť mezigeneračně se vozy méně bezpečnými nestávají. Pouze může platit, že starší Audi Q7 obstojí při nárazu lépe než nová Škoda Fabia, ale tohle se testuje jen málokdy. Na rozdíl od videa je ale nutné podotknout, že nejen přítomnost či absence airbagů je podstatná, jakkoli tato věc pasivní bezpečnosti nesporně hodně pomohla. Klíčová je i konstrukce auta, s níž teprve dokážou airbagy konat skoro zázraky. Obojí ruku v ruce činí pasivní bezpečnost i 20 let starých aut tristní vedle těch o dekádu či více let novějších...








Takhle vypadá crash test v autě bez airbagu...
Zdroj: AANewZealand@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
před 6 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nejčtenější články
Elektrický propadák Mercedesu nikdo nechce tak moc, že na něj automobilka nabízí slevy, za jaké jinde koupíte celé auto
18.8.2025Posedlost VW nezná mezí. Firma je prý „na správné cestě”, jubileum slaví s pomocí auta, kterému zakázali vstup do USA
18.8.2025Rusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
18.8.2025Svět se musel zbláznit, když se dnes falešný starý Mercedes prodává dráž než skutečné nové Ferrari
18.8.2025Končící superhit Kie už brzy koupíte jen v bazarech, novější provedení vás nezruinují ani při pořízení, ani provozem
18.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva