Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejpraktičtější moderní Mini za pár týdnů skončí, při touze po ojetině čeká zájemce v bazaru pár překvapení
20.1.2024 | Petr Prokopec
Tohle auto je od pohledu zvláštní, vypadá trochu jako jezevčík na kolech. A touhu nevyvolává ani kvůli předsudkům. Britské vozy prestižních značek platí za drahé a nespolehlivé zboží, Clubman ale koupíte docela levně a s jeho spolehlivostí to není vůbec zlé.
Označení Clubman není fanouškům britské automobilky cizí, vůbec poprvé bylo použito již v roce 1969. Tehdy někdejší hatchback prošel faceliftem, jenž mu přivál hranatější příď. Značka se danou verzí pokoušela nahradit někdejší výše postavené varianty Riley a Wolseley, původní provedení se zakulacenějšími čelními partiemi však i nadále ponechala ve hře. A jelikož to bylo nakonec úspěšnější, Clubman v roce 1980 skončil. Znovu se pak vrátil až v rámci nového milénia, a to jako prodloužená verze hatchbacku, takové svérázné kombi. A platí za nejpraktičtější Mini, tedy skutečné Mini - na SUV značky není „mini” vůbec nic.
Pod taktovkou BMW dosud dorazily dvě generace, kdy první z roku 2007 dostala do vínku asymetrické boční dveře. Na pravé straně se totiž kromě těch předních nacházely ještě zadní otevírané proti směru jízdy. Přístup do zavazadelníku pak nezajišťovalo vzhůru výklopné víko, nýbrž další dveře, a sice dělené křídlové. S nimi může počítat i druhá generace z roku 2015, jenž se ovšem chlubí párem konvenčně otevíraných dveří na každé straně. S délkou 4 275 mm jde o nejdelší Mini, jaké kdy vzniklo.
Právě na tuto variantu se dnes zaměříme, Mini totiž loni v březnu ohlásilo příchod finální edice. Ta má vzniknout jen v 1 969 kusech, čímž bylo odkázáno na datum premiéry originálu. Clubman pak má nahradit Aceman, což je 4 050 mm dlouhé elektrické SUV. Nakolik přitom bude úspěšné, je otázkou. Šéfka Mini Stefanie Wurst nicméně uvedla, že Countryman se prodává dvakrát lépe než Clubman. Ten pak za hatchbackem zaostává hned pětinásobně, skutečně tak jde o spíše okrajové zboží.
Výroba má skončit už v únoru, stále tak ještě máte šanci sáhnout po zcela novém voze. Na ten si musíte připravit alespoň 798 200 Kč, což nejsou zrovna drobné. Navíc za ně dostanete 1,5litrový tříválec, což není jednotka, ze které by se lidem i přes výkon 150 koní chvěla kolena. Verze Cooper S pak sice stejně jako vrchol John Cooper Works disponuje přeplňovaným dvoulitrem, ten si nicméně bez milionu, respektive bez 1,2 milionu korun nepořídíte. Což nás vede k ojetinám.
Nabídka v bazarech kupodivu není tak omezená, jak by člověk s ohledem na nižší prodeje očekával, na rozdíl od zcela nových aut pak můžete i sáhnout po vozech osazených dieselovým ústrojím. To je znovu 1,5- nebo dvoulitrové, na rozdíl od benzinového tříválce k němu však kritika nemíří. U vonnějších oktanů spalovaných třemi válci je ale třeba počítat s výrazným opotřebením ložisek klikové hřídele, což vede k drahým opravám. Mini ale mělo vše řešit svolávací akcí.
Jde o jediný zásadní neduh vozu, proto rozhodně zkontrolujte, že vámi zvolený Clubman rukama techniků prošel. Pokud nikoli, hrozí vám dokonce zadření motoru a jeho kompletní výměna. Stejně tak je třeba hodit očkem také po karoserii a litých kolech kvůli oděrkám, v případě interiéru pak počítejte hlavně se značným využitím zavazadelníku. Ten přitom dokáže standardně pobrat 360 litrů, po sklopení zadních sedadel pak jeho kapacita narůstá na 1 250 l.
Naši kolegové z Auto Bildu proklepli exemplář poprvé zaregistrovaný v listopadu 2020, s nímž jeho jediný majitel najel jen 35 263 kilometrů. Nelze se tak divit poněkud vyšší ceně 19 950 Eur (cca 493 tisíc korun), na druhou stranu lze počítat se špičkovým stavem, bohatou standardní výbavou a dieselovou jedna-pětkou spárovanou s automatem. Pokud ale pro vás jde o příliš velké sousto, vězte, že ceny startují okolo 60 tisíc Kč za vozy první generace a pořád pod 200 tisíc Kč za generaci druhou. To je překvapení, stejně jako spolehlivost vozu. Nedáte si říct?
Novodobý Clubman druhé generace se dočkal páru dveří na každé straně. Vyhnout byste se pak v jeho případě měli 1,5litrovému tříválci, a to kvůli výraznému opotřebení ložisek klikové hřídele. Ceny ojetých kousků jsou v každém případě překvapivě lidové. Foto: Mini
Zdroj: Auto Bild, TÜV
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
včera - Slovenské létající si naostro vyzkoušel slavný hudebník, dodávky prý začnou už příští rok
včera - Mercedes se kaje a říká, že už nebude lidem vnucovat elektromobily, nechá je si vybrat. Ale kde?
včera - Trápící se Rivian zkouší rozprášit sklady slevami. Zákazníkům konkurence nabízí 117 tisíc Kč, i když prodělává miliony na autě
včera - Někdo si za půl miliardy koupil možná nejkrásnější McLaren F1 a ujel s ním 23 km, teď ho prodává
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva