Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejrychlejší dieselový kombík světa koupíte po pár letech za polovinu původní ceny, je to přehlížené auto snů
26.5.2023 | Petr Prokopec
Co více si přát než auto, které - lidově řečeno - jede, nežere, uveze a dokonce i pobaví? Navzdory skoro dokonalé kombinaci vlastností není bůhvíjak vyhledávané, z čehož můžete v případě koupě ojeté Alpiny D5 S Touring náležitě profitovat.
Nejen mezi fanoušky BMW je Alpina kultovní záležitostí. Dříve nezávislou firmu, která ovšem aktuálně spadá pod mnichovskou automobilku, založil Burkhard Bovensiepen již v roce 1965. S úpravami aut ozdobených modrobílým logem nicméně začal již o tři léta později. A protože z jeho práce byl nadšen nejen odborný tisk, ale dokonce i tehdejší prodejní šéf BMW Paul G. Hahnemann, mohla se Alpina těšit tovární garanci. Odstartovala tak její cesta na výsluní, jenž byla dlážděna mnoha zajímavými modely.
Jedním z nich se bezesporu stala Alpina D5 S. Na její představení došlo v roce 2017, přičemž firma z Buchloe překvapivě vyrukovala se dvěma zcela odlišnými variantami - jednou určenou pro trhy s levostranným řízením, druhou pro ty s pravostranným. Když si přitom uvědomíme, že v Buchloe každoročně vznikne méně než dva tisíce aut, zdá se být krok nezávislého výrobce až příliš nákladný. Na druhou stranu, vůz v roce 2017 startoval na 87 900 Eurech (cca 2,07 mil. Kč), přičemž u základu nezůstal nikdo.
Jaký byl nicméně onen rozdíl mezi levostranným a pravostranným modelem, kromě odlišně usazeného volantu? Zamířit je třeba pod kapotu. V prvním případě totiž Alpina postavila D5 S na základě BMW 550d. Namísto čtyř turbodmychadel však u třílitrového šestiválcového turbodieselu použila pouze tři. Výkon nicméně i tak činil velmi působivých 388 koní, točivý moment pak vzrostl dokonce na 800 Nm. Sedan i kombi tak zvládly stovku za 4,4 sekundy, jejich maximálka se však trochu lišila (286 a 283 km/h).
V případě verze s volantem vpravo nicméně v Buchloe sáhli po BMW 540d, turbodmychadla tak dorazila pouze dvě. Díky tomu výkon činí 326 koní a točivý moment 700 Nm. V této konfiguraci byl navíc k dispozici pouze sedan, jenž stovku pokořil za 4,9 sekundy a maximálně se rozjel na 275 km/h. Stejně jako levostranná verze pak užíval modifikovaný podvozek z BMW 530d xDrive, neboť D5 S počítá s pohonem všech kol. Alpina jej nicméně doplnila o vlastní pružiny a tlumiče.
Další modifikace spočívají v přidání mechanického samosvorného diferenciálu firmy Drexler, stejně jako v instalaci větších brzd. Na přední nápravě tak svou práci odvádí kotouče o rozměru 395 milimetrů, vzadu jsou pak kousky dokonce 398milimetrové. Nechybí ani kovaná 20palcová kola v klasickém vícepaprskovém designu, která snižují neodpruženou hmotnost o 15 kg neboli o 25 procent vůči litým továrním kouskům. Pneumatiky Pirelli P Zero pak byly vyvinuty na zakázku.
Úprav bylo pochopitelně daleko více, v Buchloe tak v podstatě celý vůz rozložili a zase znovu poskládali. To ovšem verze od Alpiny zbavilo negativního renomé, se kterým je spojena běžná řada 5. Ta je totiž dle TÜV Reportu jedním z nejméně spolehlivých aut vůbec. Teoreticky byste tedy neměli mít problém ani s elektronikou, ani s netěsnícím EGR modulem, ani s haprujícími airbagy. A ohrožovat by vás nemělo ani uvolněné řízení či selhání brzdového pedálu.
Nemalou kvalitu potvrzují kolegové z Německa, kteří proklepli exemplář z roku 2018. I když má najeto 95 tisíc kilometrů, vše funguje, jak má, nikde nic nedrnčí. Jeho jediný majitel pak nevynechal jedinou prohlídku, stejně jako karoserii či ráfky neozdobil zbytečnými škrábanci. Místo toho se patřičně rozmazloval, za auto napěchované doplňkovou výbavou tak dal přes 100 tisíc Eur (dnes 2,36 milionu Kč). Nyní je však kombi k mání za 47 794 Eur (1 129 000 Kč), což není špatné na nejrychlejší auto světa svého druhu v perspektivním stavu.



D5 S Touring má o trochu nižší maximálku než sedan. Jen o fous mu tak uniknul titul nejrychlejšího produkčního dieselového vozu na světě, nejrychlejší sériový kombík světa to ale je. A stydět za co se nemá ani v případě kvality a spolehlivosti. Foto: Alpina
Zdroj: Auto Bild, TÜV
Bleskovky
Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
- Obava z precedentu: Majitelé v Brně se obávají včera 10:14
Nejnovější články
Max Verstappen potají otestoval závodní Ferrari. Prasklo to, i když si kvůli tomu dokonce změnil jméno
před 17 minutamiDědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včeraNěmci vrátili život legendárnímu Audi Quattro. Vypadá jako zamlada, má ale skoro třikrát víc výkonu
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Mercedes nechtěl motory V8 nabízet už skoro pro nic, teď otočil a jejich novou generaci chce nacpat takřka do všeho
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva