Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy

V českých bazarech není oblíbenějšího ojetého auta, než je Škoda Octavia. A její třetí generace vzhledem k rostoucímu stáří získává na popularitě. Pokud o ní máte zájem, tady je, na co si při výběru dát pozor.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy

21.3.2021 | Petr Miler

Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy

/

Foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz

V českých bazarech není oblíbenějšího ojetého auta, než je Škoda Octavia. A její třetí generace vzhledem k rostoucímu stáří získává na popularitě. Pokud o ní máte zájem, tady je, na co si při výběru dát pozor.

Škoda před 25 léty trefila desítku, když se rozhodla přijít s Octavií jako se svým prvním moderním autem. Bylo to odvážné rozhodnutí, neboť zamířila rovnou do nejvíce konkurenčního segmentu nižší střední třídy s liftbackem, tedy automobilem koncepce, se kterou ostatní prodejní rekordy netrhali. Tak proč by Škoda, vysmívaná to značka z východu, měla uspět? Taková obava zní i dnes logicky, následující čtvrtstoletí ale všechny přesvědčilo o tom, že to byl geniální tah.

Existuje dnes jen málo evropských zemí, kde by Octavie jakékoli generace nebyly populární. Jednou z jejích tradičních bašt je Německo, a tak se právě tam rozhodli kolegové z Auto Bildu proklepnout kvality její třetí generace, která se dnes už prodává jen jako ojetina. I u našich západních sousedů jde totiž - zejména ve formě kombíku - o mimořádně populární použitý vůz. A u nás je dokonce tím absolutně nejpopulárnějším, hlavně pak jako bílý kombík.

Každá generace Octavie - krom té aktuální čtvrté - představovala velký vývojový krok vpřed, ta třetí ale podle nás znamenala opravdu razantní vyšlápnutí mezi absolutní špičku segmentu. Přišla o 100 kg hmotnosti, přesto při délce 4,67 metru nabídla ještě více prostoru, moderní motory TSI jsou až na pozdější základní tříválec skoro bez chybičky a diesely 1,6 i 2,0 TDI dělají to, co se od nich očekává. Pohon může být přední i 4x4, převodovky manuální i automatické.

Šíře dostupných variant je tedy ještě velmi dobrá, zvláště optikou celého životního cyklu trojky, kdy některé verze z portfolia ubývaly a jiné do něj přibývaly. Němci říkají - a my to jistě nebudeme rozporovat -, že jde vždy o solidně postavené auto stojící na pevných základech, které zvládá krátké i dlouhé cesty. Největším trumfem všech variant ale zůstává vnitřní prostor, zejména ten pro zavazadla - 590 resp. 1 580 litrů u liftbacku a 610 resp. 1 740 litrů u kombíku jsou až absurdní, na svou třídu a dobu extrémní hodnoty. Auto je to bezpečné a dle statistik i dlouhodobých testů Němců spolehlivé, není ale bez chybičky.

Kolegové vzhledem ke svým zkušenostem a datům TÜV doporučují dát si u vyhlédnutých ojetin pozor zejména na kusy s automaty DSG, což znovu můžeme dosvědčit. Tyto převodovky zřídkakdy přežijí 200 tisíc najetých kilometrů bez úhony. Může se to „povést”, záleží na způsobu využití (statistíce dálničních kilometrů odjetých na stejný převodový stupeň jsou DSG ukradené), pokud se ale zejména za studena (pozor tedy na předem zahřáté kusy při testovací jízdě) automat projevuje trhavě, je třeba dát od takového auta ruce pryč, nebo se smířit s potenciálně nákladnou opravou, která může přijít snadno na desítky procent ceny celého vozu.

Vůbec nejčastějším problémem Octavií III jsou ale zlomené pružiny. Může to znít zvláštně, u některých aut se to ale stává a třetí generace „oktávky” je jedním z nich. U TÜV se s tímto neduhem setkávají už při prvních povinných prohlídkách častěji, než je obvyklé a s rostoucím věkem jej jen přibývá. U vyhlédnuté ojetiny to nemusí být poznat, auto funguje v zásadě normálně, obvykle se ale tato věc projevuje vrzáním od zasaženého „rohu” podvozku. Oprava není tak drahá jako u poškozeného DSG, ale příjemná záležitost to není, stejně jako není úplně jednoduché její řešení.

Třetím, méně častým obvyklým problémem jsou poloosy, které jsou nadprůměrně opotřebené stále více s rostoucím věkem. Není to až takový problém u tří- nebo pětiletých aut, Octavii III ale dnes už může být 8 let a u takových vozů je vhodná důkladná kontrola, zejména mají-li hodně najeto. Zbytek auta prochází bez potíží - rez Octavia III skoro nezná, problémy se spojkami u manuálních verzí či osvětlením jsou spíše vzácné, opotřebení brzd nechceme řešit, to je věc péče majitele.

Český bestseller tedy má německé doporučení, je to z hlediska svých možností, trvanlivosti i spolehlivosti nadstandardně dobrý vůz. A pokud si dáte v bazarech pozor na jeho nejčastější potíže, máte velmi vysokou šanci, že za své peníze dostanete pořád spoustu muziky.


Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy - 1 - Test Skoda Octavia III Combi 4x4 2013 prvni 18 TSI 01Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy - 2 - Test Skoda Octavia III Combi 4x4 2013 prvni 18 TSI 04Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy - 3 - Test Skoda Octavia III Combi 4x4 2013 prvni 18 TSI 05Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy - 4 - Test Skoda Octavia III Combi 4x4 2013 prvni 18 TSI 06Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy - 5 - Test Skoda Octavia III Combi 4x4 2013 prvni 18 TSI 07Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy - 6 - Test Skoda Octavia III Combi 4x4 2013 prvni 18 TSI 09Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy - 7 - Test Skoda Octavia III Combi 4x4 2013 prvni 18 TSI 13Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy - 8 - Test Skoda Octavia III Combi 4x4 2013 prvni 18 TSI 18Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy - 9 - Test Skoda Octavia III Combi 4x4 2013 prvni 18 TSI 24Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy - 10 - Test Skoda Octavia III Combi 4x4 2013 prvni 18 TSI 30Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy - 11 - Test Skoda Octavia III Combi 4x4 2013 prvni 18 TSI 33Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy - 12 - Test Skoda Octavia III Combi 4x4 2013 prvni 18 TSI 34Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy - 13 - Test Skoda Octavia III Combi 4x4 2013 prvni 18 TSI 35Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy - 14 - Test Skoda Octavia III Combi 4x4 2013 prvni 18 TSI 37Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy - 15 - Test Skoda Octavia III Combi 4x4 2013 prvni 18 TSI 38Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy - 16 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 58Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy - 17 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 62Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy - 18 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 63Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy - 19 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 71
Škoda Octavia III je zejména jako Combi skvělý univerzál a doporučení má i jako ojetina. Pozor je třeba si dát jen na pár typických neduhů. Foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz

Zdroje: Auto Bild, TÜV

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše