Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Policie uchovává fotky všech, co projedou kolem jejích radarů. I když nic neprovedli
25.1.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V několika částech ČR slouží policejní kamery nejen k odhalování přestupků, ale k plošnému monitoringu pohybu všech aut. A to už léta.
Možná jste si všimli, že při průjezdu pod kamerou úsekového měření někdy vidíte záblesk, někdy ne. Dalo by se to svést na světelné podmínky, ovšem odůvodnění může být zcela jiné. Policie takto pořizuje a uchovává záznamy vozidel včetně jejich registračních značek a je-li vidět do auta, tak i obličejů řidičů. Říká tomu systém automatické kontroly vozidel (AKV) a jeho existenci odůvodňuje mimo jiné bojem proti terorismu.
Automatickou kontrolu vozidel neprovádí jen radary, tj. třeba kamery úsekového měření, ale i kamery na křižovatkách hlídající průjezdy na červenou i další policejní silniční kamery, které jsou schopny udělat fotografii projíždějícího auta tak, aby byla rozpoznatelná registrační značka. Kromě toho mohou AKV provádět i mobilní kamery v policejních vozech. Vždy je kromě samotného obrázku uchováváno místo a doba pořízení fotografie a také registrační značka v normalizovaném formátu.
Policie k tomuto systému uvádí, že slouží k zefektivňování pátrání po odcizených vozidlech, k vyšetřování trestných činů nebo přestupků, které souvisí s užíváním těchto vozidel, a k potírání terorismu. „S ohledem na charakter úkolů Policie České republiky jsou informačním systémem AKV po určitou dobu uchovávány údaje o všech zaznamenaných registračních značkách, tedy i o registračních značkách, u nichž není v momentě jejich zaznamenání známa souvislost s úkoly Policie České republiky,” píše se v odpovědi žadateli o informace související s AKV.
Pokud to přeložíme do češtiny, znamená to, že jsou plošně uchovávána data o vozidlech lidí, kteří nejsou byť podezřelí z přestupku či trestného činu anebo o takových vozidlech, která odcizena nebyla. Záznamy jsou uchovávány proto, že by mohlo v budoucnu dojít ke spárování onoho auta s nějakým přestupkem nebo trestným činem. Jenže když vám v březnu ukradnou auto, bude informace o tom, že ono auto jelo někudy v lednu pravděpodobně ještě s vámi za volantem, úplně k ničemu.
Nemáme zprávy o tom, že by byla uchovávána rychlost průjezdu auta. To může být otázkou v případě záznamu pomocí kamery úsekového měření, ale máme za to, že tyto dvě funkce dané kamery - tedy úsekové měření a AKV - jsou do značné míry oddělené. Ve zmíněném závazném pokynu policejního prezidenta, který si můžete přečíst v PDF zde, se o rychlosti nepíše.
Po stránce zaznamenávání konkrétní podoby řidiče, resp. ostatních osob ve vozidle, je otázkou, jak moc je systém efektivní. Podle oficiálních informací to není hlavním cílem AKV, ale mluvčí policejního prezidia Jiří Vokuš připouští, že obličeje osob mohou být zaznamenány. „Pokud jsou zaznamenány i jiné údaje, například podoba osoby, jde pouze o jejich nahodilé zaznamenání,” píše se v jeho odpovědi již zmíněnému žadateli o informace.
„V drtivé většině nejde o záznamy o těch, kteří nějak porušili zákon, ale o každém, kdo využívá automobil,” varuje ředitel organizace Iuridicum Remedium, právník Jan Vobořil. Doba, po kterou se data uchovávají, se na různých místech značně liší. Systémy AKV jsou podle dostupných informací v provozu na území Prahy, Ostravy a celého Ústeckého kraje. V Praze jsou fotografie uloženy 2 měsíce, v Ostravě 3 měsíce a v Ústeckém krají 6 měsíců. Zbylá data, tedy v podstatě registrační značka a místo a doba průjezdu, se v Praze a Ostravě uchovávají 6 měsíců, v Ústeckém kraji rok.
Systém ve své podstatě umožňuje monitorování pohybu vozidel v konkrétní době na velkém území a je tím lepší, čím víc je dané území zamořeno dopravními kamerami a/nebo stacionárními radary. Zrovna v Praze je úsekové měření snad až přebujelé a málokdo si asi dělá iluze o jeho skutečném přínosu. Může to být velmi snadno zneužitelný nástroj pro sledování kohokoli.
Nemáme zprávy o tom, zda jsou podobné systémy v činnosti např. v Brně, Plzni nebo ve Zlíně, ale to samozřejmě neznamená, že tam být nemůžou. Policie si za toto sledování zcela poprávu vysloužila nominaci na letošní ceny Velkého Bratra. Že by ale v případě „výhry” s takovýmto monitoringem přestala, je krajně nepravděpodobné.
Stejně tak je otázkou, jak se bránit. Lze nejezdit autem, ale to je jednak pro petrolheada nemyslitelné a jednak jsou dnes bezpečnostní kamery všude a např. v pražském metru jich je plno. Doporučit jízdu bez přední registrační značky nemůžeme, mimo jiné za to hrozí zákaz řízení. Osvědčené sklopené stínítko a/nebo používání vozu, jehož provozovatelem je někdo jiný, se tak jeví být nejlepší metodou, jak nasypat aspoň trochu písku do ložisek zbytného „fízlování” všech, kteří k tomu svým chováním nedali a nedávají sebemenší opodstatnění. A samozřejmě je vhodné ve volbách vybrat toho, kdo s podobnými praktikami nesouhlasí - policie to ze své vůle jistě dělat nepřestane...
Policejní silniční kamery mají sledovací funkci i v České republice. Že tím neopodstatněně zasahují do soukromí každého z nás, je obtížně zpochybnitelné
Zdroj: Iuridicum Remedium přes Hlidací Pes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 59 minutami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB