Reklama

Jak poznat závady moderních motorů s turby? Včasná diagnóza ušetří peníze

Bývaly časy, kdy motor s turbem představoval něco výjimečného, dnes je skoro standardem. Právě turba jsou pořád zranitelná a my vám řekneme, jak včas poznat jejich bolístky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Jak poznat závady moderních motorů s turby? Včasná diagnóza ušetří peníze

15.3.2018 | Petr Miler

Bývaly časy, kdy motor s turbem představoval něco výjimečného, dnes je skoro standardem. Právě turba jsou pořád zranitelná a my vám řekneme, jak včas poznat jejich bolístky.

Alespoň jedno turbodmychadlo, nezřídka také dvě i více, najdete pod kapotou téměř každého auta, které si dnes můžete koupit jako nové. Zejména diesely se bez přeplňování už nějakou dobu vůbec neobejdou a benzínových motorů s atmosférickým plněním najdete v nabídce automobilek také minimum.

Turba jsou levnou cestou ke zvýšení výkonu a zároveň ke snížení spotřeby paliva, ovšem nikoliv najednou - jedete-li s lehkou nohou, přeplňovaný motor obvykle umí jezdit s nižší spotřebou než srovnatelně výkonný atmosférický motor. A chcete-li co nejvíc výkonu, turbodmychadlo dostane do válce více vzduchu, takže můžete vstříknout více paliva a mít velký výkon. A protože se leckdy samotný turbomotor používá bohatou směs k chlazení, spotřeba může při ostré jízdě vyletět až do pekelných výšin.

Výrobou turbodmychadel se zabývá řada firem a je jich spousta druhů - věnovali jsme se jim v minulosti. Princip funkce všech je ale stejný - výfukové plyny roztáčí turbínu, která hřídelí otáčí kompresorem a ten vhání do válců vzduch pod větším tlakem a tedy ve větším množství, než by se tam dostal s atmosférickým plněním.

A jako každá mechanická součástka auta, i turbodmychadla mohou být potenciálním zdrojem problémů, mohou se prostě porouchat. Nezřídka to bývá špatným zacházením s autem s přeplňovaným motorem, někdy je to „jen” opotřebením a může to být i konstrukční vadou, třebaže jsou celkem výjimečné.

Servis turbodmychadla může být jednoduchý, ale většinou je náročný a tudíž i drahý. V každém případě platí, že čím dřív necháte problematické turbo spravit, tím menší riziko vážného poškození či dalších problémů podstupujete. Tady je sedm symptomů poškozeného turbodmychadla i s možnými příčinami, jejichž správné rozeznávání může ušetřit spoustu problémů.

1. Pískání turbodmychadla

Turbodmychadlo by při své správné funkci nemělo vydávat žádné zvuky a výraznější pískání k nim patří. Pokud slyšíte silné pískání turbodmychadla, příčinou může být poškozená hřídel a její zvýšené tření. V takovém případě je čas na repasi dmychadla.

Jak poznat závady moderních motorů s turby? Včasná diagnóza ušetří peníze - 1 - turbo porucha piskani

2. Modrý kouř z výfuku

Modrý kouř obecně ukazuje na spalování oleje a jeho příčina může být v různých závadách, mimo jiné i v turbodmychadle. Do turbínové části opotřebovaného dmychadla může pronikat olej, který má turbo mazat a chladit. V turbíně a ve výfukovém potrubí se pálí a vydává modrý kouř. Řešením je opět repase turbodmychadla.

Jak poznat závady moderních motorů s turby? Včasná diagnóza ušetří peníze - 2 - Kour z vyfuku modry dalsi 01

3. Zvýšená spotřeba oleje

Tenhle problém může být kombinován s modrým kouřem z výfuku, ale také nemusí. Pokud je příčina v turbodmychadle, může být na vině poškození trubek zásobujících turbo olejem anebo poškození ložisek turbodmychadla. Na místě je opatrnost, protože pokud olej proniká do kompresorové části dmychadla a máte dieselový motor, může se „splašit” - to pokud bude oleje najednou dost na to, aby udržel motor v chodu i bez dodávky paliva. Pokud najdete problém v trubkách, stačí je opravit, pokud nikoliv, opět je potřeba turbo repasovat.

Jak poznat závady moderních motorů s turby? Včasná diagnóza ušetří peníze - 3 - turbo porucha spotreba oleje

4. Černý kouř z výfuku

Černý dým za TDI není na českých cestách výjimkou, v důsledku poruchy to ovšem většinou nebývá. Pokud turbomotor - bez ohledu na palivo - začne z ničeho nic produkovat černý kouř, pravděpodobným důvodem je únik vzduchu někde mezi turbodmychadlem a sacími ventily. Překontrolujte tedy celé vedení od turba až po hlavu válců, dotažení spon hadic apod.

Jak poznat závady moderních motorů s turby? Včasná diagnóza ušetří peníze - 4 - Kour z vyfuku cerny dalsi 01

5. Ztráta výkonu

Pokles výkonu může mít různé důvody a samozřejmě k nim patří i poškození turbodmychadla - např. při poškození lopatek kompresoru není turbo schopné vyvinout nižší maximální tlak a motor tak nebude dávat plný výkon. V takovém případě bude potřebný nový kompresor - a když je člověk v tom, kompletní repase jistě neuškodí.

Máte-li turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, může být nefunkční systém otáčení lopatek nebo podtlaková regulace. V řadě případů může stačit vyčištění patřičných míst nebo výměna regulátoru tlaku turbodmychadla.

Jak poznat závady moderních motorů s turby? Včasná diagnóza ušetří peníze - 5 - turbo porucha ztrata vykonu

6. Nadměrný plnicí tlak

Rozeznáte jej podle neobvykle intenzivních reakcí motoru na sešlápnutí plynového pedálu nebo, máte-li na palubě takový, z ukazatele plnícího tlaku turba. Stejně jako je příliš nízký tlak turba nežádoucí, i příliš vysoký tlak může způsobit problémy. Nadměrný plnicí tlak může být způsoben „jen” vadným regulátorem tlaku turba. Ten je pak potřeba vyměnit.

Jak poznat závady moderních motorů s turby? Včasná diagnóza ušetří peníze - 6 - turbo porucha nadmerny tlak

7. Hluk z turbodmychadla

Pískot je jen jedním z možných projevů vadného turbodmychadla, hlučet může i jinak, hlubšími tóny. Příčin může být více, tou nejčastější je ale příliš velký zpětný tlak výfukového potrubí. Důvodem může být nějaký cizí předmět ve výfuku anebo, máte-li diesel s filtrem pevných částic, jeho ucpání. Také ale mohou být turbína nebo kompresor nějakým způsobem poškozeny - v prvním případě bude třeba odstranit onen nadměrný odpor, v druhém bude čas opět na repasi. Dříve, než bude nutná kompletní výměna...

Jak poznat závady moderních motorů s turby? Včasná diagnóza ušetří peníze - 7 - turbo porucha hluk

Petr Miler

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Autobazar

zobrazit vše