Test ex-armádního Mercedesu G 250 D Wolf: mužský bod G

3.2.2017 | Miro Mihálik | 6 příspěvků

(+ video) Ojetiny běžně netestujeme, služební vůz německého Bundeswehru a poslední z mohykánů mezi pravými offroady si však výjimku zaslouží.

Nejstarší a dost možná i nejstylovější model v současné nabídce Mercedesu čekají v letošním roce rozsáhlé změny, třebaže jeho prodeje po tom nevolají. Jistě i proto se jeho tvary ani tentokrát příliš nezmění - třída G by měla pořád zůstat u svých jednoduchých linií namalovaných podle pravítka i téměř kolmo vztyčeného předního okna. Automobilka však významným způsobem zasáhne do základní konstrukce.

Pokud lze soudit z předběžných a oficiálně prozatím nepotvrzených informací, jeden z nejdéle vyráběných offroadů a automobilů vůbec zůstane i nadále u žebřinového rámu, nicméně dostupné špionážní fotky potvrzují, že se vpředu místo tuhé nápravy objeví nezávislé zavěšení kol a karoserie bude v zájmu zvýšení stability auta i komfortu posádky rozšířena o nějakých deset centimetrů. Samozřejmě adekvátně tomu naroste i rozchod na obou koncích.

Také hmotnost by se měla díky rozsáhlému použití hliníku snížit docela radikálně. Zprávy se různí ale mluví se o redukci váhy v rozmezí od 200 do 400 kg, přičemž pravděpodobně největší úsporu může představovat (kromě přepracovaných náprav) výměna staršího 5,5litrového osmiválce za menší jednotku 4,0 V8 biturbo v provedení 63 AMG, která se prozatím montuje do současného Géčka ve slabší verzi G 500.

Test ex-armádního Mercedesu G 250 D Wolf: mužský bod G - 1 - Mercedes GD 250 Wolf test 08Test ex-armádního Mercedesu G 250 D Wolf: mužský bod G - 2 - Mercedes GD 250 Wolf test 01Test ex-armádního Mercedesu G 250 D Wolf: mužský bod G - 3 - Mercedes GD 250 Wolf test 03

Co má být výsledkem uvedených úprav a kam má příští třída G směřovat, asi není příliš těžké uhodnout. Konstruktéři půjdou po nižších papírových emisích, lepších jízdních vlastnostech, přidají na komfortu i moderní elektronické systémy. Přesto mám za to, že navzdory všemu by mohla podstata tohoto Mercedesu zůstat nedotčena, takže pokud jsou pro vás téměř nezničitelná auta a jízda v terénu vším, asi budete vědět, čím nahradit britský Land Rover Defender, který už to má jednou pro vždy za sebou.

Německý dinosaurus tedy zřejmě odolá a jen tak nevyhyne ani z kraje jedenadvacátého století, ačkoli je tady s námi už od konce 70. let poté, co jej na naléhání tehdejšího iránského šáha Muhammada Pahlavího (významného akcionáře německé automobilky) vyvinul Mercedes společně s rakouskou společností Steyr-Daimler-Puch.

Jen aby se nezapomnělo, Jacky Ickx v něm v roce 1983 zvítězil v dakarské rallye, licenčně ho vyráběl Peugeot, jezdil v něm papež, politici, podnikatelé, králové a co si budeme povídat. Byl, je a nejspíše ještě dlouho bude mimořádně oblíbený i v prostředí organizovaného zločinu, a to nejen proto, že je k mání i tovární pancéřová varianta schopna odolávat střelivu 7.62 x 51 podle standardů NATO. Je to zkrátka image auta schopného přežít společně se šváby a krysami i atomový konflikt, která je tak přitažlivá.

Test ex-armádního Mercedesu G 250 D Wolf: mužský bod G - 4 - Mercedes GD 250 Wolf test 10Test ex-armádního Mercedesu G 250 D Wolf: mužský bod G - 5 - Mercedes GD 250 Wolf test 06Test ex-armádního Mercedesu G 250 D Wolf: mužský bod G - 6 - Mercedes GD 250 Wolf test 07

To je už docela dost pádných důvodů připomenout si třídu G ještě předtím, než nastoupí v nové generaci a nejlépe v té nejpůvodnější a nejčistší formě - v armádní verzi Wolf GD 250.

Mercedes pochopitelně nevyvíjel tento stroj s Rakušany pouze pro íránské pohraniční jednotky a kvůli lovecké vášni šáha a jeho přátel. To by se třícípé hvězdě příliš nevyplatilo. Vedení automobilky doufalo, že se jim podaří získat zakázku od Bundeswehru, akorát že na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let dala německá armáda přednost levnějšímu Volkswagenu Iltis.

Pohroma se naštěstí nekonala. O Géčko byl nakonec značný zájem ze strany jiných armád nejen v Severoatlantické alianci a v roce 1990 nakonec došlo i na objednávku od domácí generality, která si zamluvila hned dvanáct tisíc aut. Z této série pochází také maskované G, které je součástí tohoto příběhu.

Test ex-armádního Mercedesu G 250 D Wolf: mužský bod G - 7 - Mercedes GD 250 Wolf test 30Test ex-armádního Mercedesu G 250 D Wolf: mužský bod G - 8 - Mercedes GD 250 Wolf test 34Test ex-armádního Mercedesu G 250 D Wolf: mužský bod G - 9 - Mercedes GD 250 Wolf test 35

Offroad kabrio

Voják na bojišti anebo při taktickém přesunu luxus jako je rádio, vyhřívané sedačky či klimatizaci nepotřebuje, navíc určitě ne v poměrně hlučném kabrioletu, kterému po kompletním odstrojení plátěné střechy zůstane akorát robustní oblouk za předními sedadly a tlustý trubkový rám za zadními sedačkami, přičemž může sklopit i přední okno, pokud mu nevadí mít mouchy mezi zuby.

Omlouvám se, že vám tohle celtovinové origami a větrání bez předního okna neukážu na fotografiích, ale když máte venku teploty, při kterých vám přimrzají prsty o vnější ocelové části auta, jste rádi, když jediné, na co saháte, je volant a řadicí páka.

O designu jako takovém jinak moc mluvit nelze. Tohle je jeden z nejtypičtějších případů, kdy forma bez kompromisů a spekulací následuje funkci, a protože primárním cílem byly schopnosti v terénu, konstruktéři se o aerodynamiku či jiné podružnosti spojené s vysokými rychlostmi prakticky nezajímali. Důležitější byly nájezdové úhly, brodivost, výhled z místa řidiče, zkrátka vše podřízené šplhání, průchodnosti a odolnosti. A protože tohle konkrétní G vzniklo v době konvenčního vedení války, nepotrpí si ani na balistickou ochranu, ačkoli podvozek a jeho výztuhy či komponenty zavěšení jsou viditelně mohutnější než u standardního a podobně spartánského modelu G Professional.

Co z tohoto zadání vzešlo, je notoricky známá krabice s jednoduchými kulatými světlomety, typickými směrovkami na předních blatnících viditelné z celého předního perimetru, prosté kolmé boky či železné nárazníky, o které si na parkovišti jen tak někdo těmi svými raději cinkat nebude.

Test ex-armádního Mercedesu G 250 D Wolf: mužský bod G - 10 - Mercedes GD 250 Wolf test 31Test ex-armádního Mercedesu G 250 D Wolf: mužský bod G - 11 - Mercedes GD 250 Wolf test 33Test ex-armádního Mercedesu G 250 D Wolf: mužský bod G - 12 - Mercedes GD 250 Wolf test 36

Prostý jako rozkaz

Uvnitř není tohle auto ani za mák komplikovanější. Dostanete volant s tenkým věncem, velké a přehledné budíky obsahující pouze rychloměr, ukazatel stavu paliva, teploměr chladicí kapaliny a pár kontrolek včetně těch indikujících aktivované uzávěrky obou diferenciálů. Ty se ovládají pomocí velkých táhel umístěných mezi pákou pětistupňové manuální převodovky, respektive čtyřstupňové a želvím převodem „L“ před jedničkou a druhou pákou pro přiřazování pohonu předních kol a aktivaci redukce.

Uvnitř to vypadá spíše jako ve voze z padesátých let než v něčem, co bylo vyrobeno v roce 1990. Kromě čtecí lampičky a posuvných ovladačů docela výkonné ventilace tady není opravdu vůbec nic, co by stálo za řeč. Přesto je ve srovnání s Land Roverem Defender německý stroj vysloveně komfortní. Zatímco rozměrnější řidiči musejí v britském stroji otevírat okno, aby si měli kam dát levou ruku, a kvůli vyoseným pedálům musíte sedět pokroucený jako paragraf, v Géčku máte navzdory podobně omezenému prostoru na šířku mnohem přirozenější pozici. I když tedy nepatrně přirozenější pro řidiče dodávek než běžných osobních aut.

Test ex-armádního Mercedesu G 250 D Wolf: mužský bod G - 13 - Mercedes GD 250 Wolf test 43Test ex-armádního Mercedesu G 250 D Wolf: mužský bod G - 14 - Mercedes GD 250 Wolf test 47Test ex-armádního Mercedesu G 250 D Wolf: mužský bod G - 15 - Mercedes GD 250 Wolf test 45

Při výletech po kamzičích stezkách by se hodily poněkud lépe konturované bočnice i delší sedáky, přeci jen nemáte chuť poletovat jako hadr v pračce někde, kde místo měkkého čalounění narazíte jen holé plechy, protože bojovou helmu taky obvykle nenosíte, spolujezdec má však před sebou alespoň pořádné madlo a volant je také dost velký, aby poskytl trochu té vítané opory.

Kvůli vysokému podvozku se dozadu nastupuje poněkud krkolomně, přední sedačky se však odklápí na pantografech a nechávají cestujícím dostatečnou mezeru anebo můžou naskočit na zadní sedačky přes miniaturní víko kufru a projít se po dřevěné podlaze zavazadlového prostoru, i když pohodlnější a rychlejší to bude pouze v případě sundané střechy.

Test ex-armádního Mercedesu G 250 D Wolf: mužský bod G - 16 - Mercedes GD 250 Wolf test 50Test ex-armádního Mercedesu G 250 D Wolf: mužský bod G - 17 - Mercedes GD 250 Wolf test 49Test ex-armádního Mercedesu G 250 D Wolf: mužský bod G - 18 - Mercedes GD 250 Wolf test 61

Diskuze 6 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše