Příčné prahy zachraňují životy? Jen Britům jich 25 tisíc ročně vezmou, říká studie

1.12.2016 | Marek Bednář | 15 příspěvků

Příčné prahy, retardéry jakéhokoli typu jsou obvykle prezentovány jako věci, které životy chrání. Britský institut ale říká, že jejich bilance je zcela odlišná.

Retardéry, ležící policajti, příčné zpomalovací prahy - ať tomu říkáte jakkoliv, je to donedávna ojedinělá, dnes bohužel neodmyslitelná realita života ve městě. Bývají instalovány kvůli snížení rychlosti projíždějících vozidel, v čemž obvykle bývají velmi účinné. Ovšem jen na pár metrech ve svém bezprostředním okolí a nikoli bez negativních důsledků - vnesení jakékoli nepřirozené překážky do provozu jeho bezpečnosti nikdy neprospívá, nehledě na další negativní konsekvence jako hluk či zbytné exhalace.

Byli jsme vždy přesvědčeni, že celková bilance „zisků a ztrát” této věci musí být negativní a výzkumu britského Národního institutu pro zdraví a sociální péči (National Institute for Health and Care Excellence, NICE) tomu dává zapravdu. Podle něj stojí retardéry ve své současné formě ve Velké Británii za 25 tisíci úmrtími ročně, protože řidiči po ulici s retardéry nejedou plynule, nýbrž opakovaně a ve skutečnosti zbytečně brzdí a zrychlují.

To znamená větší emise škodlivin nejen z výfuků, ale zejména pevných částic vznikajících při brzdění a otěru pneumatik o asfalt. Něco takového nicméně není novinkou a dojde to úplně každému, kdo rozumí fungování automobilu. Filipiku na adresu retardérů opakovat asi nemusíme.

Pro zlepšení kvality ovzduší ve městech by měly retardéry zmizet, s čímž se nedá než souhlasit. Ovšem, NICE je státní organizace, takže za zpomalovací prahy navrhuje náhrady ve formě hromady jiných zákazů a omezení. Jedním z nich je rozšíření zón s maximální rychlostí 20 mph (32 km/h), ovšem ty, ač jsou možná lepší z hlediska kvality ovzduší, můžou mít negativní dopad na bezpečnost.

NICE doporučuje postarat se o to, aby jízda aut byla co nejplynulejší, z pochopitelných důvodů - auto, které jede stále stejně rychle, produkuje nejméně emisí a jeho jízda je také nejbezpečnější. Navrhuje tak proměnlivé rychlostní limity na silnicích, které by se měnily podle hustoty provozu tak, aby se nevytvořila dopravní zácpa. A také navrhuje třeba „zóny zákazu volnoběhu”.

Do ledna příštího roku jsou tyto návrhy otevřeny veřejné diskusi, to ale nechme Britům. Ač s některými návrhy nesouhlasíme, snaze o zlepšení plynulosti dopravy ve městech lze jen tleskat, stejně jako snahám o zrušení retardérů. Jen se divíme, že na to, co způsobují, přichází vládní organizace až nyní - logika věci už dříve lepší scénář nemalovala.

U nás nelze očekávat, že by bujení retardérů mělo polevit, přesto si z této studie můžeme vzít ponaučení. Snažit se o výstavbu něčeho takového u vašeho domu nemusí mít daleko k podpisu rozsudku vlastní smrti. Nehledě na to, že hluk to vážně nezmírní a nehodám může i napomoci...

Příčné prahy zachraňují životy? Jen Britům jich 25 tisíc ročně vezmou, říká studie - 1 - retardery pusobi znecisteni 01Příčné prahy zachraňují životy? Jen Britům jich 25 tisíc ročně vezmou, říká studie - 2 - retardery pusobi znecisteni 02Příčné prahy zachraňují životy? Jen Britům jich 25 tisíc ročně vezmou, říká studie - 3 - retardery pusobi znecisteni 03Příčné prahy zachraňují životy? Jen Britům jich 25 tisíc ročně vezmou, říká studie - 4 - retardery pusobi znecisteni 04Příčné prahy zachraňují životy? Jen Britům jich 25 tisíc ročně vezmou, říká studie - 5 - retardery pusobi znecisteni 05Příčné prahy zachraňují životy? Jen Britům jich 25 tisíc ročně vezmou, říká studie - 6 - retardery pusobi znecisteni 06
Retardéry nabývají různých forem, žádná z nich ale není obecně přínosným řešením

Zdroj: NICE

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 15 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše