Pohřbí složitost moderních aut trh s ojetinami? Není to plané bití na poplach

Podobné vize přišly na přetřes už dříve a nikdy nedošly naplnění. Teď ale stojíme na prahu éry, kdy moderní ojetiny začínají být velmi komplikované.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Pohřbí složitost moderních aut trh s ojetinami? Není to plané bití na poplach

2.10.2017 | Petr Miler | 51 příspěvků

Podobné vize přišly na přetřes už dříve a nikdy nedošly naplnění. Teď ale stojíme na prahu éry, kdy moderní ojetiny začínají být velmi komplikované.

Pokud máte opravdu rádi auta, máte rádi i ojetá auta. Důvodů je hned několik, ten primární je ale prostý - pokud nepatříte mezi těch pár vyvolených, kterým nesejde na tom, jestli je v ceně určité věci o jednu nulu více či méně, je to vždy možnost dostat se k o trochu lepšímu autu za stejné peníze. Máte na nový vůz 350 tisíc? Můžete mít pěknou novou Fabii. A nebo starší BMW řady 3. Máte na něj 1 milion? Můžete mít pěkný nový Superb. A nebo pokukovat po ojetém Mercedesu E od AMG. Máte na něj 2 miliony? Můžete mít nové BMW M4. A nebo se podívat po jetém Lamborghini.

Tyhle myšlenky se kradou na mysl každému alespoň trochu zapálenému člověku, který si nějaké auto kupuje. To nové chce většinou mysl, to ojeté srdce. Koupě ojetiny pochopitelně nikdy není bez rizika a provoz čehokoli původně dražšího bude adekvátně náročnější. Ale pokud se pohybujete v rozumných mezích, není to zase takové harakiri - kdo má 350 tisíc na novou Fabii, toho zřejmě nepoloží provoz BMW 320d E90. Kdo má milion na Superb, toho asi nedostane do kolen provoz Éčkového Mercedesu. A kdo má na novou M4, ten si i s tím ojetým Lambem nějak poradí. A nebo poradil?

Takovou otázku si nutně musí pokládat všichni, kteří sledují vývoj automobilismu posledních dekád. Přístup „nech to jednoduché” je mezi konstruktéry nových aut stále více vytlačován snahou spojit v jednom, na trhu uplatnitelném produktu veškeré požadavky kladené na jedné straně zákazníky a na druhé regulátory. Pokud zákazník chce auto bezpečné, vybavené a přitom dynamické a regulátoři na straně druhé auto v prvé řadě úsporné v hloupém laboratorním testu, vede to k bizarním výsledkům, kterých jsme svědky - něčemu, jako je Škoda Octavia 1,0 TSI.

Nic proti ní, když si s ní sjedete, patrně zjistíte, že se s ní dá docela dobře žít. Jenže nesmíte myslet na to, kolik marnosti se skrývá za jejím vznikem - že desítky, možná stovky nadaných techniků strávily roky řešením zadání na „auto za 400 tisíc, které odveze rodinu a náklad a v testu normované spotřeby vykáže mimo město 3,9 l benzinu na 100 km". A možná ještě hůře - že to dokázali.

Museli využít ty nejmodernější technologie a postupy, aby stvořili... nesmysl, zbytečnost a z jistého úhlu pohledu časovanou bombu. Je až bizarní pomyslet, kolik promarněného času, úsilí a potenciálu se skrývá za přetvořenmí fungujícího auta s motorem 1,2 TSI v plus minus stejně fungující auto s motorem 1,0 TSI, akorát s o pár deci nižší papírovou (nikoli však reálnou) spotřebou. A téhle marnosti jsou auta v posledních letech plná, prakticky všech tříd a všech značek.

BMW místo toho, aby udělalo motor 5,0 V8 se stejnými parametry, postavilo čtyřikrát (!) přeplňovaný 3,0 R6 a říká mu 50d. Volvo vzalo turbo, kompresor, elektromotor, kopici baterek, aby z dvoulitrového čtyřválce stvořilo motor T8, který klidně mohl být čtyřlitrovým osmiválcem. A Mercedes dnes šponuje dvoulitrový turbobenzin na skoro 400 koní místo toho, aby pod kapotu stejného vozu dal byť jen třílitrový šestiválec a stejný výkon z něj dostal levou zadní.

Jsou to extrémní příklady, ale tento trend diktuje už přibližně dekádu konstrukci prakticky všech nových aut. A dělá to stále více. Výše zmíněná i nezmíněná auta budou jednou ojetá a je otázkou, zda budou tak žádoucí jako ta dnešní. Dnes může vzít 350 až 400 tisíc a dostanete velmi slušné, 10 let staré BMW 330i s atmosférickým řadovým šestiválcem, který se přes některá moderní „udělátka” jeví dnes být primitivní jako krtkovy kalhoty. Udělejte to za 5 až 10 let a dostanete za stejné peníze dvoulitrové turbo s přímým vstřikováním, které lépe nefunguje, ale na kterém se toho může pokazit nesrovnatelně více. A za dalších 5 až 10 let bude ojeté BMW 330i něco jako 1,5litrový tříválec se dvěma turby, elektromotory, baterkami a solárním panelem na střeše. Že se tady bude mít ještě více co rozpadat, je nabíledni.

Optimisté řeknou... evoluce, to se přece říkalo vždy, už před těmi 10 léty. Máte pravdu a možná se mýlíme, ale možná také ne, protože těch složitostí neustále přibývá a jejich opravy jsou stále komplikovanější a dražší. A na druhou stranu se ceny nových aut prakticky nemění.

K těmto úvahám nás přivedlo zamyšlení Matta Kimberleyho z Car Throttlu, který zrovna nechal v servisu asi 147 tisíc Kč za opravdu vstřikovačů dieselu na svém Land Roveru z konce minulé dekády. A kolegovi z redakce se dříve stalo něco velmi podobného - kdysi si pořídil Audi A4 3,0 TDI B7, sice více ojeté (okolo 150 000 km), ale velmi zachovalé auto ježděné předchozím německým majitelem jen na delší trasy po Autobahnu. Sotva byste mu hádali polovinu kilometrů, jezdilo skvěle, akorát v jednu chvíli na něm odešlo též několik vstřikovačů a s nimi i palivové čerpadlo. Oprava stála podobnou částku, skoro polovinu tehdejší tržní hodnoty vozu.

Něco takového by bylo ještě o dekádu dříve nemyslitelné - tak drahý, velmi dílčí komponent na autě neexistoval. S rostoucími požadavky na efektivitu z hlediska spotřeby i emisí se ale do aut začaly dostávat velmi precizní vstřikovače citlivé na kvalitu paliva, které dnes mají nejen diesely, ale i skoro všechny benziny. A už ty dokáží nadělat takové problémy, a to pořád nejsou moderní auta v pravém slova smyslu.

Matt to zaplatil, kolega též, ale proto, že jsou to nadšenci, kteří se svého auta jen tak nezbaví - mají ho rádi, považují jej za součást svého života a lehce nezlomí nad ním hůl. Takto ale běžný konzument neuvažuje, bude sledovat ekonomickou efektivitu. A bude pro něj zajímavé vlastnit 10 let starou ojetinu za 350 tisíc s vidinou, že je napěchovaná komponenty, jejichž oprava může jít až do statisíců? A pokud ano, opravdu je zaplatí, až vyvstane potřeba je vyměnit?

Máme obavu, že nikoli, že současný vývoj může trh s ojetinami efektivně pohřbít. A to prostě proto, že nebudou tak zajímavé, jako jsou dnes. Teď ještě pořád můžete relativně snadno sehnat už moderní, ale ještě ne až tak komplikované ojeté auto z poloviny minulé dekády, které při životě budete udržovat celkem snadno a přitom budete mít za relativně málo peněz hodně dobrý vůz. Za 10 let budou tyto dnešní stroje ve slušném stavu na trhu ceněnou raritou, prostě zmizí. A o další léta později ještě spíše.

Bude pak skutečně někdo stát o jetou Octavii 1,0 TSI se 150 tisíci km, na které jen vstřikovače a turba budou stát čtvrtinu toho, co stojí celý nový vůz takového ražení? Nebo o ono Volvo s motorem T8, u které toho bude v sázce ještě více? Či nějaký dnes hypermoderní diesel, u kterého je jen systém „následné péče” o emise složitý jak rádio?

Nejsme o tom přesvědčeni, zvláště když jsme si vědomi toho, že tyhle věci automobilkám vlastně vyhovují a dobře zapadají do jejich snah vnutit zákazníkům nové auto co nejdříve. Protože když někomu prodáte za 10 let tři nové vozy, je to více než jeden. A spíše je prodáte, když bude mít někdo s koncem záruky paniku z pozdějších nákladů na údržbu a kupci ojetin se budou téhož bát už na prahu samotného pořízení. Otázky zbývá jen jedna - bylo to nutné, je to vůbec k něčemu dobré? Příklady ukazují, že méně pořád bývá více...

Pohřbí složitost moderních aut trh s ojetinami? Není to plané bití na poplach - 1 - duvztravyk vstrikovac 01Pohřbí složitost moderních aut trh s ojetinami? Není to plané bití na poplach - 2 - duvztravyk vstrikovac 02
Už vstřikovače moderních motorů jsou časovanou bombou. A to je jen jedna z bezpočtu věcí, která je navíc relativně běžná a ne až tak nová

Pohřbí složitost moderních aut trh s ojetinami? Není to plané bití na poplach - 3 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 51Pohřbí složitost moderních aut trh s ojetinami? Není to plané bití na poplach - 4 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 53Pohřbí složitost moderních aut trh s ojetinami? Není to plané bití na poplach - 5 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 57Pohřbí složitost moderních aut trh s ojetinami? Není to plané bití na poplach - 6 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 59
Motory jako 1,0 TSI od VW ždímají z velmi malého objemu velmi mnoho, pro neadekvátně velká auta a do budoucna jsou též časovanou bombou

Pohřbí složitost moderních aut trh s ojetinami? Není to plané bití na poplach - 7 - Volvo T8 motor 01Pohřbí složitost moderních aut trh s ojetinami? Není to plané bití na poplach - 8 - Volvo T8 motor 05Pohřbí složitost moderních aut trh s ojetinami? Není to plané bití na poplach - 9 - volvo t6 t8 twinchauta 03
Komplikovanost techniky dnes ale zašla mnohem dál - takový T8 od Volva má spalovací motor s turbem i kompresorem a k tomu elektromotor s akumulátorem. Není to moc, Antone Pavloviči?

Inspirace: Car Throttle

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 51 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama