Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Čínská expanze pokračuje, Dongfeng chce koupit podíl ve firmě Getrag
30.3.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
V uplynulých letech jsme byli svědky ohromného rozmachu čínských firem a bylo jen otázkou času, než se začnou poohlížet po evropských či amerických akvizicích. Brzy se zřejmě dočkáme dalšího významného vstupu čínského kapitálu do velké evropské firmy.
Nechceme šířit zlou krev, ale také nechceme zavírat oči před realitou. Recept na čínský úspěch se zdá být jednoduchý - tamní firma koupí draze vyvinutý výrobek tradiční firmy, okopíruje jej, využije klidně i image jeho jména nebo designu, vyrobí se zlomkovými náklady vlastní „klon” a prodává jej za podobně zlomkovou cenu. Přesto tak činí s obrovskými maržemi a tedy i zisky. Požívá přitom ochrany pramenící z ignorace čínských úřadů, nebo dokonce i rezignace těch, jimž bylo něco ukradeno. Svědčí o tom třeba i nedávný případ vozu Brilliance A3, který je očividnou kopií BMW X1, přičemž tato firma přímo pro mnichovskou automobilku vyrábí jeho auta určená pro čínský trh.
Není pochopitelně vše tak jednoduché, spousta čínských firem jistě seriozně podniká a vyvíjí vlastní produkty, nebo korektně spolupracuje se svými zahraničními partnery. Přesto na celý čínský úspěch padá stín nefér konkurenčního boje, který by v našich podmínkách vůbec nebyl realizovatelný.
Ironií osudu pak je, když si firma, která uspěla i díky různým nefér praktikám, kupuje společnost ze „starého světa”, která bez podobného přístupu k podnikání nemá šanci stát se tak finančně silnou. Je to případ dosud největší čínsko-evropské automobilové akvizice, kdy firma Geely, jež v minulosti také vyrukovala s několika zjevě okopírovanými auty, převzala švédské Volvo. A podobných příběhů bude zdá se přibývat.
Včera se totiž objevila informace, že čínský Dongfeng Motor jedná o koupi podílu ve společnosti Getrag. Ta je proslulá hlavně výrobou převodovek a mezi její zákazníky patří celá řada významných světových automobilek. Dongfeng je u nás naopak známý tím, že v minulosti zkopírovat Hummer H1, pochopitelně bez licence. Zajímavé v tomto směru, že i samotný Hummer byl o několik let později prodán Číňanům, firmě Sichuan Tengzhong.
Detaily chystaného obchodu jsou zatím předmětem spekulací, dle Automotive News jsou ale jednání v pokročilém stádiu a Dongfeng by měl získat třicet procent akcií firmy za cenu 700 milionů dolarů (přes 12 miliard Kč). Pro současné majitele by to prý byl vítaný vstup cizího kapitálu, neboť firma je ze sta procent vlastněna rodinou Hagenmeyerů a strategického partnera hledá již od roku 2007. Podobný partner by Getragu navíc pochopitelně mohl pomoci v další expanzi na perspektivním čínském trhu.
Bez zajímavosti není, že by šlo o vůbec první vstup čínského kapitálu do významné německé automobilové firmy. Zdroje v Getragu ale hovoří o tom, že nic zatím není jisté a každá ze stran může současná jednání ještě opustit.
Ať už tento konkrétní případ skončí jakkoli, na podobné vstupy pro nás prakticky neznámých čínských firem do věhlasných evropských společností si musíme zvyknout.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 6 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejnovější články
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 58 minutami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 2 hodinami
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 3 hodinami
Kruh se uzavírá, VW má v plánu zachránit své elektromobily s pomocí spalovacích motorů
před 5 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
