Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 | Petr Miler
Asi se shodneme na tom, že pneumatika je na jednu stranu geniální vynález, na tu druhou se ale nezdá, že by na jejím fungování bylo mnoho co zkoumat. Fascinující záběry přímo z jejího nitra za jízdy vás přesvědčí o opaku.
Je vždy zajímavé podívat se do míst, která jsou běžně lidským očím skryta. A teď nemyslíme nic perverzního, zůstáváme pořád u aut, alespoň pro naše obveselení je zkoumání jejich zákoutí dostačující. Dříve jsme tak mohli nahlédnout třeba do srdce konvenčních aut, tedy do jejich motorů za běhu, viděli jsme také, jak funguje spojka. A teď se s námi můžete podívat, jak to za jízdy vypadá uvnitř pneumatiky.
Smysl existence pneumatik asi nemusíme dlouze vysvětlovat, je to klíčové pojítko auta s povrchem zemským. Ačkoli jde o velmi starý vynález, zůstává v principu dodnes stejný - pryž nasazená na disku kola naplněná vzduchem (či jiným plynem) pod určitým tlakem využívá stlačitelnosti plynných látek a dovoluje vozu lépe kopírovat povrch silnice. Auto má díky tomu vyšší přilnavost, což oceníte při akceleraci, v zatáčkách i při brzdění, dokáže také díky tomu neznatelně překonat spoustu menších nerovností, neboť je pneumatika svou deformací alespoň částečně pohltí. Napadlo vás ale někdy zajímat se o to, jak její práce vypadá zevnitř?
Asi ne, věčně zvědavého člověka stojícího za kanálem Warped Perception na Youtube ale ano. A tak se po řadě jiných automobilových experimentů rozhodl realizovat přesně to. Vzal tedy jedno ze svých starších aut, tentokrát SUV Chevroletu, a do jedné z jeho pneumatik instaloval kameru s LED světlem, vysílačem a také vyvažovacími korálky, které dobře nastíní vývoj odstředivých sil uvnitř obutí. A vyjel na silnici.
Vzhledem k tomu, jak se pneumatika za jízdy deformuje a jak velkou kameru použil, nemohl jet moc rychle, ostatně kolo se kvůli tomu jistě stalo částečně nevyváženým, i tak je ale patrné, jak moc se pneu „nadře”, aby zvládla vše zmíněné. Ať už se pohybuje po jakýchkoli ulicích Chicaga, v pneumatice to pořádně žije, když musí prakticky neustále měnit svůj tvar, aby se současně přizpůsobovala povrchu i měnící se rychlosti resp. otáčkám kola. A ony korálky tomu přidávají další rozměr.
Celé video tak nejlépe připomíná, že pneumatika je až zázračný, geniálně jednoduchý mechanismus, jehož význam pro většinu podstatných vlastností možná patřičně neoceňujete. Třeba se to po zhlédnutí přiložených záběrů změní.

Pneumatiky zná většina z nás zevnitř nanejvýš takto, tedy v „surové” podobě před nasazením na disk kola. Záběry z jejího nitra za chodu níže vám odhalí trochu jiný svět. Ilustrační foto: Bridgestone
Zdroj: Warped Perception@Youtube
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 11 hodinamiAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 16:28
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 15:07
- Aleix Espargaro obhajuje Somkiata Chantru včera 10:49
- Závody MotoE v Assenu vyhráli Mantovani a Zaccone 30.6.2025
- Marc Marquez vyhrál Dutch TT 29.6.2025
Nejnovější články
Co ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
před 7 hodinamiDalší firma slibuje převratné baterie s bleskovým dobíjením. Pokolikáté už to je? Reálně stále používáme baterky do notebooků z roku 1985
před 9 hodinamiOdtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
před 10 hodinamiČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 11 hodinamiToto není nová Toyota, ale bizarně modernizované Ferrari. Ze všeho nejvíc se na něm změnilo jméno
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva