Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025 | Petr Prokopec
Říkáte si, že vám turbo ve vašem sportovním autě sice sebralo kus ovladatelnosti a zabilo zvuk i efektivitu při vysokém nasazení, ale aspoň máte výkon a z něj pramenící dynamiku? Ani to zjevně nemusí být pravda. Corvette Z06 má dnes neobvykle motor bez turba a přeplňované Maserati MC20 si maže na chleba.
Dnes již kultovní film Světáci nám dal řadu hlášek, které postupem času zlidověly. Tou relevantní pro dnešní den se zdá být: „Kde já bych mohl bejt, kdybych tě potkal dřív, já mohl bejt na okrese,“ kterou si ovšem trochu upravíme. Musíme se totiž ptát, kde by evropský automobilový průmysl byl, kdyby nepotkal Evropskou unii. Ta se rozhodla, že je třeba zregulovat i stokrát zregulované, a proto před výrobce vrší stále více překážek. Místní branže tak nejen že nemá navrch, jako tomu dříve bývalo, ale postupem času začíná stále více zaostávat.
Opravdu pěkně (anebo spíš nepěkně) je to vidět na souboji Chevroletu Corvette Z06 a Maserati MC20 Cielo, ke kterému přistoupil americký Edmunds. Ten nepořádá pouze závod ve zrychlení na čtvrtmíli, ale ještě přihazuje otočku a sprint zpátky na startovní čáru. Nedochází tedy pouze na prověření hnacího ústrojí, ale i brzd či podvozku. Přičemž evropská vrcholná sportovní liga ve všech oblastech dříve excelovala, načež bylo u americké konkurence možné porovnávat pouze to, jak blízko se dostala, navíc obvykle jen při zrychlení v přímém směru.
Kvůli stále přísnějšímu tlaku Bruselu nejen na emise, se ovšem Maserati rozhodlo, že jeho budoucnost tkví nejprve v downsizingu a posléze v elektromobilitě. MC20 tedy již nedisponuje atmosféricky plněným osmiválcem, z jehož řevu by se lidem ježily chloupky na krku, nýbrž elektromotorem nebo přeplňovaným šestiválcem. Ten z třílitrového objemu pumpuje 630 koní, což sice není málo, ovšem v kombinaci s 1 820 kilogramy tu zároveň nemáme nic až tak ohromujícího.
Působivější čísla lze hledat ve druhém rohu, kde trůní 5,5litrový osmiválec, který se i bez turba dostal na 679 koní. Navíc má na povel jen 1 685 kg, přesto nemusí být lepší, vysoký průměrný výkon turbomotorů dříve dělal divy. Praxe ale potvrzuje, že i dnes lze udělat výkonnou atmosféru tak, aby plošné přeplňování vykreslila jako naprostou zbytečnost a prohru na vše úrovních. Maserati totiž nakonec prohrává úplně ve všem, v přímém směru i při zatáčení. V cíli má tak čas 32,9 sekundy, zatímco Corvette v tomto případě dosáhla na rovných 32 sekund.
Laťka nastavená celé branži se tak začíná přesouvat na druhou stranu Atlantiku, což tento týden názorně ukázala Corvette ZR1 pěti okruhovými rekordy. I té se hanlivě říká „americkej kýbl” jako každé Corvette, se šílenými 1 079 koňmi by ale měla být opravdu rychlá. Z06 má o 400 koní míň, a přesto je pořád lepší než Maserati. Navíc stojí od 147 800 USD, tedy asi 3,5 milionu Kč. To je nakonec poslední trumf Američanů - Maserati vychází nejméně na 371 450 dolarů (cca 8,9 Kč) a ve srovnatelné specifikaci je snadno třikrát dražší. Italy - a vlastně nejen je - tak čeká velmi neklidné spaní, prohrávají ve své vlastní hře.



Z Corvette osmé generace se začíná stávat fenomén, ve verzi Z06... Foto: Chevrolet
...totiž vytřela podlahu s mnohem dražším MC20. Foto: Maserati
Zdroj: Edmunds@YouTube
Bleskovky
Clarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
včeraFerrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
18.3.2025Richard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
17.3.2025
Nejnovější články
Zámožný architekt se nemůže zbavit sbírky nejetých Porsche i s kamionem, kterým je převáží, nabídne vše v aukci bez rezervní ceny
včeraMitsubishi ukázalo své želízko v umírající třídě aut v nové verzi. Vypadá ještě víc jako Predátor, rodinu ale odveze za slušný peníz
včeraI ty nejmenší detaily ukazují, jak moc Audi ztratilo cestu. Bude trvat dlouho, než ji znovu najde
včeraElektričtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
včeraClarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
včera
Živá témata na fóru
- Vačka palivového čerpadla 03.20. 04:36 - danielcraig
- Toyota obecně 03.20. 01:39 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.19. 23:26 - Kavis
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.19. 21:08 - mafel
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 03.19. 15:48 - pavproch
- Jak postupovat, pokud protijedoucí vozidla odbočují vlevo 03.18. 08:44 - petr_riha
- Onboard videa 03.17. 18:30 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 03.17. 08:50 - HondaMan