Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Francouzi před 15 léty postavili luxusní auto s dieselem V12, výrobu ale zařízli
17.6.2021 | Petr Prokopec
Automobilky dnes této třídě nanejvýš tolerují šestiválcové třílitry, ještě docela nedávno byla ale situace úplně jiná. Diesely byly pýcha, a tak jimi mohlo okouzlovat i luxusní stroj se 710 koňmi.
Pokud dnes zamíříte k prodejci Peugeotu a požádáte o největší motor, jaký francouzská automobilka nabízí, nejspíše zůstanete v šoku. V případě užitkových vozů je maximem dieselová dva-dvojka u modelu Boxer, osobní auta se pak nabízejí maximálně s dieselovým dvoulitrem, a to i za předpokladu, že jde o 4,7metrové SUV 5008. Ani jedna z těchto jednotek samozřejmě není špatná, ostatně druhý zmíněný agregát může produkovat i 180 koní. Ovšem ani tak se člověk neubrání smutku, když zavzpomíná na vcelku nedávnou minulost.
V tomto ohledu se musíme vrátit zpět do roku 2005, kdy se Peugeot chystal na návrat do Le Mans. Posloužit k tomu měl zcela nový závodní speciál 908 HDi FAP, který již dle názvu disponoval dieselovým motorem. Konkrétně šlo o dvanáctiválec se 100stupňovým rozevřením válců kvůli snížení těžiště. I přesto se pod něj vešla šestistupňová sekvenční převodovka, jež musela být zesílena, aby snesla vysoký výkon a enormní točivý moment.
Peugeot totiž z 5,5litrového objemu vydoloval v závislosti na nastavení 700 až 730 koní a neskutečných 1 200 Nm, čímž o deset procent překonal konkurenční Audi R10 TDI. A mezi lídry pelotonu vlastně zůstává i nadále, neboť pokud se zadíváme do technických parametrů takového Pagani Huyara BC či Porsche Taycan Turbo S, zjistíme, že oba vozy disponují „pouze“ 1 050 Nm. Omluvou pro ně samozřejmě je ta skutečnost, že jde o silniční auta a nikoliv závodní speciály.
Právě zde se nám celý příběh začíná patřičně dramatizovat. Peugeot chtěl na příchod nového závodního speciálu a zejména jeho unikátního motoru patřičně upozornit. Šlo totiž teprve o druhou hlavní značku, která sáhla po dieselové jednotce, tehdy mimořádně populárnímu pohonu. Pravda, v případě sportovních aut byla veřejnost k naftě skeptická i tehdy, když ale Audi R10 TDI vyhrálo ročníky 2006, 2007 i 2008, situace se změnila. Navíc v roce 2009 přišla řada na Peugeot.
Zpět ale k onomu entrée, jež nakonec napomohl zařídit i luxusně koncipovaný vůz označený 908 RC. Ten dostal do vínku stejný agregát, jaký poháněl závodní speciál, jen naladěný na 710 koní. Spřažen byl s automatickou převodovkou, s níž zvládal zrychlit na stovku za 4,4 sekundy a dosáhnout maximálky 300 km/h. To jsou působivá data dodnes, zvláště u relativně těžkého vozu. I přes rozsáhlé použití karbonu a hliníkového rámu totiž auto vážilo 1 800 kg.
Francouzská automobilka proto musela do všech čtyř rohů instalovat karbon-keramické brzdy Brembo svírané čtyřpístkovými třmeny. Ty vypadaly poměrně exoticky vedle dvojitých lichoběžníků, jež značka převzala ze standardního Peugeotu 407. Nešlo ale o jediný unikát, dalším bylo uložení pohonné jednotky. Ta se nastěhovala dozadu napříč, díky čemuž koncept disponoval obřím zavazadelníkem vpředu i ještě jedním doplňkovým vzadu.
Pokud k tomu všemu přihodíte ještě aerodynamicky optimalizovanou karoserii a elegantní vícepaprsková 20palcová litá kola, jistě pochopíte, proč byla veřejnost při debutu na pařížském autosalonu v roce 2006 nadšená. Okamžitě se začalo mluvit o sériové výrobě, tu ale Peugeot nakonec zařízl. Automobilka jej nedokázala montovat levně a publikum by nejspíše nebylo ochotno platit miliony za vůz mainstreamové značky.
Vůz tedy zůstal konceptem a jen ovlivnil kupé RCZ, které se objevilo čtyři roky po něm. O objemném motoru v jeho útrobách však už bylo možné pouze snít, neboť nejobjemnějším motorem byl stejně jako nyní dvoulitrový diesel. Ten nabízel maximálně 163 koní, zatímco od benzinové jedna-šestky jste jich dostali rovnou 270. Stovka se tak stala realitou po 5,9 sekundách, zatímco nejvyšší rychlost byla elektronicky omezena na 270 km/h.
Jak jsme tedy naznačili na začátku, je škoda, že Peugeot již dnes sází pouze na downsizing a případně elektromobilitu. Naděje na lepší časy ale stále existuje, a znovu má souvislost s Le Mans. Francouzi se k vytrvalostním závodům vrací, a to se zcela novým speciálem. A jelikož se celá automobilka daleko více přiblížila prémiovému segmentu, možná z toho tentokrát něco produkčního bude. I když na diesel můžeme zcela jistě zapomenout.
Koncepční Peugeot 908 RC dostal do vínku 5,5litrový dvanáctiválcový turbodiesel, jenž produkoval 710 koní a 1 200 Nm točivého momentu. Těmito parametry přitom dokáže okouzlit i dnes, tedy v době, kdy francouzská automobilka větší motor než 2,2litrový nenabízí. Foto: Peugeot
Zdroj: Peugeot
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejčtenější články
- Baterie musí být aspoň o polovinu lehčí, říká šéf Stellantisu, jinak elektromobily prostě nedávají smysl
4.4.2024 - VW odhalil víc k novému Transporteru, dál bude k dispozici s jediným smysluplným pohonem
4.4.2024 - Porsche nečekaně žaluje firmu Singer, která dělá z jeho aut ještě úžasnější stroje. Proč, když ho to 15 let nechávalo chladným?
4.4.2024 - Divoký růst prodejů elektromobilů je skutečně minulostí, v USA za první kvartál dokonce ztratily podíl na trhu
4.4.2024 - Zemřel nejslavnější fanoušek Hondy NSX. Muž, který si z druhé NSX udělal přívěs, se zabil v jiném sporťáku značky
4.4.2024
Živá témata na fóru
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.04. 17:59 - Filip
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Rychlodotazy 05.04. 15:07 - pavproch
- Politický koutek 05.04. 13:36 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha