Lada Niva slaví 45. narozeniny, i v takovém „věku” stojí ruský automobilismus právě na ní

Asi jen málokoho v 70. letech napadlo, že o 45 roků později bude tohle auto nejen ve výrobě, ale že se i kvůli geopolitické situaci stane opět hlavní prodejní nadějí celého AvtoVAZu. Přesně tak se ovšem nyní věci mají.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Lada Niva slaví 45. narozeniny, i v takovém „věku” stojí ruský automobilismus právě na ní

6.4.2022 | Petr Prokopec

Lada Niva slaví 45. narozeniny, i v takovém „věku” stojí ruský automobilismus právě na ní

/

Foto: AvtoVAZ

Asi jen málokoho v 70. letech napadlo, že o 45 roků později bude tohle auto nejen ve výrobě, ale že se i kvůli geopolitické situaci stane opět hlavní prodejní nadějí celého AvtoVAZu. Přesně tak se ovšem nyní věci mají.

Včera uběhlo přesně pětačtyřicet let od chvíle, kdy z montážních linek Lady sjel vůbec první produkční exemplář modelu Niva. Šlo o vůbec první nezávisle vyvinutý vůz ruské automobilky, který se zároveň stal jejím nejprestižnějším, a tedy i nejdražším. Tím sice šel proti svému původnímu určení, to ale nejspíše nikoho netrápilo. Jak totiž uvedl Leonid Pafyonov v knize „Druhý den. Naše éra. 1971-1980“, Niva byla určena pro vesničany.

„Ovšem přinejmenším pro velmi bohaté vesničany. Niva stála 10 500 rublů. Průměrný měsíční příjem ve městech byl ale 200 rublů, na vesnicích pak ještě méně,“ zmiňuje autor a dodává, že v dané době třeba takový VAZ-2103 neboli nám dobře známý žigulík vycházel na 7 700 rublů. Ten se nicméně vyráběl ve větším množství, celkově jej totiž Lada vyprodukovala 1,3 milionu kusů. K tomu je navíc třeba přičíst ještě spřízněné varianty 2101 a 2102.

I když se tedy cena Nivy posléze snížila na 9 000 rublů, stále byla nedostupným zbožím. Rusové navíc evidovali značnou poptávku i mimo hranice SSSR, během některých let tak do zahraničí mířilo 70 procent veškeré produkce. Celkově bylo vyvezeno přes 700 tisíc exemplářů, přičemž třeba v Ekvádoru, Řecku, na Ukrajině a v Kazachstánu se Niva montovala na místě z dovezených modulů jako stavebnice.

Dnes Niva startuje s přídomkem Legend na částce 898 900 rublů (cca 235 tisíc korun). Ve srovnání se 70. lety je tedy mnohonásobně dražší, přesto dnes společně s modelem Granta tvoří páteř stávající výroby AvtoVAZu a její největší naději pro následující týdny a měsíce. Tyto vozy jsou totiž konstrukčně jednodušší než třeba Vesta či X-Ray, na rozdíl od nich pak logicky potřebují i méně nedostatkových komponentů - na výrobě Nivy se podílí jen ruské firmy.

Ke svým pětačtyřicátinám tak dostala Niva opravdu zajímavý dárek, za kterým stojí hlavně vpád Ruska na Ukrajinu. V již tak narušených dodavatelských řetězcích se objevily další trhliny, kvůli čemuž továrny AvtoVAZu v březnu v určité dny stály. V dubnu bude následovat třítýdenní celozávodní dovolená a pokud se něco přece jen bude vyrábět, půjde právě o tuto legendu. Kdo by to byl v roce 1977 řekl...


Lada Niva slaví 45. narozeniny, i v takovém „věku” stojí ruský automobilismus právě na ní - 1 - Lada Niva Top Gear 2021 ilu 01Lada Niva slaví 45. narozeniny, i v takovém „věku” stojí ruský automobilismus právě na ní - 2 - Lada Niva Top Gear 2021 ilu 02Lada Niva slaví 45. narozeniny, i v takovém „věku” stojí ruský automobilismus právě na ní - 3 - Lada Niva Top Gear 2021 ilu 03
Lada Niva se začala vyrábět 5. dubna 1977, tedy přesně před pětačtyřiceti lety. I přes takové stáří dnes tvoří páteř prodejů AvtoVAZu, neboť je konstrukčně nejjednodušší a její produkce tedy může pokračovat i během rusko-ukrajinského konfliktu. Foto: AvtoVAZ

Zdroj: Auto Mail.ru

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.