Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lincoln Continental Concept 2002: pionýra retrodesignu popravily potíže Fordu
26.1.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V roce 2002 ukázal Lincoln koncept Continental, kterým chtěl navázat na někdejší slávu tohoto jména. Restrukturalizace Fordu mu však vystavila stop.
Lincolnu, luxusní značce amerického Fordu, to v současné době příliš nejde. Svou situaci se snaží zlepšit představením faceliftovaného SUV Navigator, v roce 2002 však na autosalonu v Los Angeles představil koncept sedanu, jehož produkční verze mohla velmi dobře konkurovat špičkovým luxusním limuzínám.
Lincoln prodával luxusní vůz s názvem Continental v letech 1939 - 1948 jako dvoudveřové kupé nebo kabriolet. V roce 1956 do světa vyjela druhá generace, označená jako Mark II, a od té doby byl Continental v nabídce až do roku 2002. Tehdy skončila výroba deváté generace, která stejně jako osmá již měla pohon předních kol, ale hnal ji osmiválcový motor uložený napříč před přední nápravou.
Desátou generací měl být opět luxusní sedan s retrodesignem, dvanáctiválcem a pohonem zadních kol. Jako koncept se ukázal na autosalonu v Los Angeles na sklonku podzimu roku 2002. Měl to být návrat k věhlasu tohoto modelu v 60. letech 20. století, kdy jméno Continental neznamenalo středně velké věci s pohonem přední nápravy, ale obří luxusní stroje.
Ve stříbrnomodré barvě Silver Sea Spray, na dvaadvacetipalcových chromovaných kolech, se zavazadelníkem, který vám náklad podal, a se zadními dveřmi otvíranými proti směru jízdy, bez B-sloupků a rámů oken, vzbudil velký zájem, byl totiž jedním z prvních kroků směrem k retrodesignu, který je v automobilové branži živý dodnes. Úžasný koncept Fordu Mustang páté generace, stejně jako koncept již zmíněného Chrysleru 300C, přišly na svět až o rok později.
Maska chladiče na přídi může připomínat křídla, která najdeme na současných Lincolnech. Byla vysoustružená z jediného kusu hliníku. Čtyři kruhové světlomety po jejích stranách využívaly technologie optických vláken - zdroj světla byl jinde a do parabol světlo vedla vlákna. Tato technologie, vyvinutá ve spolupráci s firmou Philips, spotřebovávala méně energie a zároveň svítila lépe než halogenové žárovky. Světelný kužel se také dal lépe směrovat.
Palubní deska obsahovala kromě klasických budíků plně nastavitelné displeje, které mohly zobrazovat např. teploty všeho možného, voltáž elektrického systému, telematiku nebo navigaci. Interiér byl čalouněn prvotřídní anilinovou kůží krémové barvy. Kůže byla nejen na sedačkách, stropu a výplních dveří - podlaha byla potažena místo obyčejného velurového koberce kůží nakrátko ostříhaných ovcí. Všechny čtyři sedačky byly nastavitelné a sklopné všemi myslitelnými směry a bylo dokonce možno sklopením předních opěradel dozadu vytvořit lůžka. Přední sedačky v sobě měly zabudované notebooky a o nedostatku prostoru kterýmkoliv směrem cestující slýchali nanejvýš z rádia.
Koncept měl pod kapotou již zmíněný atmosférický dvanáctiválcový motor, který z 5,9 litrů objemu dával 414 koní a 560 Nm. Síla putovala přes šestistupňový automat na zadní kola, která byla také řízena. Všechna kola byla nezávisle zavěšena pomocí víceprvkových náprav. Koncept měl na délku 5,44 metru, široký byl 1,95 m a vysoký 1,5 m. Rozvor náprav činil 347 centimetrů.
Ford se však nedlouho poté začal potýkat s ekonomickými problémy, jejichž následky jsou na způsob fungování celé firmy znát dodnes. Její následná restrukturalizace měla za následek, že nikdy nedošlo na výrobu tohoto luxusního stroje, který by klidně mohl bojovat se sedmičkovými BMW nebo eskovými Mercedesy. Nástupce deváté generace Lincolnu Continental je dnes velký sedan MKS, založený na Fordu Taurus, vedle tohoto díla jen chudý příbuzný...
Lincoln Continental Concept byl v roce 2002 jedním z prvních vozů, které přinesly retro design, na jehož vlně se automobilismus nese dodnes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin zajel nový rekord včera 17:03
- V Moto3 nejrychlejším Alonso, v Moto2 Garcia - 14. Salač včera 15:41
- Ve Francii začal nejrychleji Martin před Acostou včera 12:05
- Známe první letošní vítěze NW200 včera 11:02
- Test Cardo Packtalk Edge: interkom se skvělým zvukem včera 08:00
Nejnovější články
- Mercedes kapituloval, novému vrcholnému AMG vrátí osmiválec místo absurdního čtyřválcového hybridu
před hodinou - Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
včera - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
včera - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry