Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit

Jsou auta, která automobilky pustí na trh s oprávněnou vírou, že zákazníky chytnou za srdce, ale nestane se to. A pak jsou taková, u nichž jen blázen může doufat, že si je někdo koupí. Tím byla i Lancia Thesis.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit

5.2.2021 | Petr Miler

Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit

/

Foto: Lancia

Jsou auta, která automobilky pustí na trh s oprávněnou vírou, že zákazníky chytnou za srdce, ale nestane se to. A pak jsou taková, u nichž jen blázen může doufat, že si je někdo koupí. Tím byla i Lancia Thesis.

Lancia je dnes živořící značkou s jedním přesluhujícím modelem prodávaným pouze v Itálii, kterou možná čekají a možná nečekají světlejší zítřky, před 20 léty ale bylo všechno jinak. Mateřský Fiat byl hybnou silou automobilové Evropy prodávající jen zde přes 1 milion aut za rok, jeho Punto bylo evropským bestsellerem, Alfa Romeo prodávala statisíce aut ročně a sama Lancia? Věřte nebo ne, ale i ta tehdy dokázala prodat jen na starém kontinentu skoro 150 tisíc aut během 12 měsíců.

Není tedy divu, že Italy neopouštělo sebevědomí a v roce 2001 se pokusili zasadit úder tehdy stále více dominujícím německým prémiovým automobilkám novým křižníkem vyšší střední třídy. Jejich nové auto měla být noblesní jachta na kolech, komfortnější, stylovější a luxusnější alternativa Audi A6. Znělo to dobře, ale vyloupla se z toho Lancia Thesis.

„Lidé budou hledat výmluvy, aby si tohle auto nekoupili. Takže jsme chtěli zajistit, aby se neměli čeho chytit,” říkal šéfdesignér Lancie při odhalení Thesisu v roce 2001. Nevíme, kolik toho před premiérou vypil, nebo zda to měl být humor, v případě Thesisu ale skutečně nebylo nutné důvody k „nekoupi” hledat dlouho - stačilo se na auto podívat.

Možná se vám Thesis líbil a líbí a nemáme proti tomu zhola nic, bez váhání vás ale můžeme označit za výjimku potvrzující zcela jiné pravidlo. Thesis byl neotřelý a výjimečný, ale zároveň vizuálně opravdu kontroverzní. Vypadal jako korejské pokusy o luxusní auta té doby, jako by někdo vzal normálně vypadající sedan vyšší střední třídy a naplácl na něj nejdivočejší příď a záď, která ho napadla. Byla to pokroucená podivnost, která ohromila excentriky, ale dál už nikoho.

Jedni tento vůz milovali a druzí nesnášeli, těch druhých ale bylo podstatně víc. Je to smutné, neboť zbytečně provokativní styl dělal mlhu před jinak povedeným autem. Luxusní interiér byl zpracován zásadně lépe než u předchozí Kappy, auto mělo vynikající podvozek a pod kapotou pěti- a šestiválcové motory. Ale koho to zajímalo, když se na něj zvenčí nedalo dívat? Bohužel téměř nikoho.

Dnes už u nás Lancia nepůsobí, pamatuji si ale ještě počátek minulé dekády pokusy o Thesisu a jeho prodejních výsledcích hovořit se zástupci značky. Byl to červený hadr na býka, nikdo se o něm už nechtěl bavit, tak smutná historie to pro Lancii byla. Prodeje byly nepochybně tristní, sama značka ale nikdy nezveřejnila, o jak velkou tragédii šlo. Data JATO Dynamics ale dovolují udělat si obrázek - mluví o 15 661 prodaných autech v Evropě mezi léty 2002 a 2009. To je opravdu mizérie non plus ultra, bavíme se o necelých 2 tisících exemplářích za rok.

Na druhou stranu, někdejší prodejní neúspěch udělal z tohoto vozu dostupnou zvláštnost na trhu ojetin. Sehnat pěkný kousek pravda není snadné, v celé Evropě se obvykle prodává pár desítek aut, za nějakých 150 tisíc ale s trochou trpělivosti hezký Thesis koupíte. Pak se můžete posadit dovnitř, pustit si do reproduktorů „they see me rollin', they hatin'...” a i tak dávat okolí najevo, že je vám úplně ukradené, co si o vás myslí. Protože vy máte dobré auto za dobré peníze, jen koukat se na něj dost dobře nedá...


Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit - 1 - Lancia Thesis 2002 2009 fascinace historie 01Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit - 2 - Lancia Thesis 2002 2009 fascinace historie 02Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit - 3 - Lancia Thesis 2002 2009 fascinace historie 03Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit - 4 - Lancia Thesis 2002 2009 fascinace historie 04Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit - 5 - Lancia Thesis 2002 2009 fascinace historie 05Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit - 6 - Lancia Thesis 2002 2009 fascinace historie 06Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit - 7 - Lancia Thesis 2002 2009 fascinace historie 07Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit - 8 - Lancia Thesis 2002 2009 fascinace historie 08Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit - 9 - Lancia Thesis 2002 2009 fascinace historie 09Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit - 10 - Lancia Thesis 2002 2009 fascinace historie 10Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit - 11 - Lancia Thesis 2002 2009 fascinace historie 11Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit - 12 - Lancia Thesis 2002 2009 fascinace historie 12Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit - 13 - Lancia Thesis 2002 2009 fascinace historie 13Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit - 14 - Lancia Thesis 2002 2009 fascinace historie 14Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit - 15 - Lancia Thesis 2002 2009 fascinace historie 15Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit - 16 - Lancia Thesis 2002 2009 fascinace historie 16Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit - 17 - Lancia Thesis 2002 2009 fascinace historie 17Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit - 18 - Lancia Thesis 2002 2009 fascinace historie 18Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit - 19 - Lancia Thesis 2002 2009 fascinace historie 19Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit - 20 - Lancia Thesis 2002 2009 fascinace historie 20Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit - 21 - Lancia Thesis 2002 2009 fascinace historie 21Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit - 22 - Lancia Thesis 2002 2009 fascinace historie 22Pokus Italů o silniční jachtu soupeřící s Audi byl takový průšvih, že už o něm nikdy nechtěli mluvit - 23 - Lancia Thesis 2002 2009 fascinace historie 23
Popravdě nechápeme, jak tohle mohl schválit někdo pro výrobu, ale stalo se. Obchodní úspěch skutečně nešlo čekat, a tak se ani nedostavil. Foto: Lancia

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.