Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jen jedenkrát v historii vyrobilo Porsche neprůstřelnou 911, zklamala jedinou věcí
26.1.2021 | Petr Prokopec
Výroba pancéřovaných sporťáků je asi to poslední, co si s Porsche přirozeně spojíte, přímo automobilka ale jedno takové auto pro zákazníka skutečně postavilo. K bezpečí dostal jako bonus ticho, auto ale bylo extrémně těžké.
Porsche 911 generace 996 je mezi fanoušky tím nejméně oblíbeným v celé historii tohoto modelu. Důvodů existuje více, tím nejzásadnějším je ale tvar čelních světel, který neodpovídá ničemu z toho, co zde bylo předtím, ani ničemu z toho, co přišlo v letech následujících. Kromě toho je třeba zmínit, že šlo o první Porsche 911, jehož pohonné jednotky disponovaly vodním chlazením a nikoliv vzduchovým. To pochopitelně pozměnilo jak zvukový, tak celkový jízdní projev. A aby toho nebylo málo, pak hlavně první vyrobené exempláře byly značně nespolehlivé.
Existuje nicméně kousek, v jehož případě nejspíše veškerá negativa hodíte za hlavu, a to i přesto, že z montážních linek sjel krátce po jejich spuštění. Původní majitel totiž automobilku požádal, jestli by mu nedodala neprůstřelnou verzi. A jelikož v Zuffenhausenu byli v daný moment nejspíše všichni důležití manažeři ve velmi dobré náladě, dostal projekt zelenou. Vzniklo tak jediné tovární Porsche, které se může chlubit neprůstřelnou úpravou.
Automobilka přitom jako základ použila základní provedení 911 Carrera, jenž dostalo do vínku tyrkysovou metalízu Dragonfly Turquoise Metallic. Následně pak byla vyměněna standardní okna za 20milimetrová zesílená, která vznikla v jediném provedení pouze pro tento vůz. A jelikož šlo o zakázkovou práci, bylo možné zachovat i vyhřívání zadního skla. Ve výsledku vám tak při pohledu zvenčí nic nenapoví, že se nejedná o standardní kupé.
Platí to ostatně nejen o oknech, ale také o karoserii. Porsche totiž odmítlo použít ocel, která je příliš těžká a zároveň by jinak štíhlé karoserii přidala na centimetrech. Místo toho tedy značka sáhla po energii pohlcujícím kompozitním materiálu zvaném Dyneema, který je sice stejně těžký jako ocel, nicméně ve srovnání s ní je patnáctkrát tužší. Použito tak mohlo být daleko užších plátů.
I přes tyto kroky nicméně hmotnost vozu neskutečně narostla, a to ze standardních 1 317 kilogramů na 2 722 kilo. Pohon však zůstal na běžném 3,4litrovém šestiválci disponujícím 300 koňmi a 350 Nm točivého momentu. Za volantem tedy rozhodně nešlo počítat s opojnou dynamikou, třebaže standard není možné ani dnešní optikou považovat za pomalý - zvládal zrychlení z klidu na stovku za 5 sekund a maximálku lehce přes 280 km/h.
Byly tu ale zcela jiné přednosti. Porsche totiž vůz úspěšně otestovalo v případě ručních palných zbraní. Navíc veškeré pancéřování vyústilo v extrémně tichý interiér, který se sice nezměnil, ovšem majitel alespoň zaškrtl vše, co značka v té době nabízela. Nechybí tedy ani výkonný audio systém, ani elektricky stavitelná a vyhřívaná sedadla či tempomat. Co ovšem pochopitelně nebylo možné objednat, bylo střešní okno.
Zklamáním tak byla jen ona extrémní hmotnost, která využitelnost auta značně omezovala. Cena byla pochopitelně též extrémní, ale to lze v tomto případě očekávat. Auto tak nakonec vzniklo v jediném exempláři, protože o podobné nikdo další nestál. Pancéřovaná 911 je tedy neskutečným unikátem, který si navíc můžete prohlédnout na vlastní oči - je totiž součástí sbírky firemního muzea, jež vůz od zákazníka po čase odkoupilo zpátky.
Na pohled úplně stejné jako standardní Carrera je více jak 20 let stará, pancéřovaná 911, kterou můžete spatřit na videích níže. Byla ovšem extrémně těžká, a také proto ji nikdo další nechtěl. Ilustrační foto: Porsche
Zdroj: That Nine Eleven Guy@YouTube, MAK911@YouTube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva