Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných

Euro NCAP zlikvidovala plných 15 aut. Najdete mezi nimi třeba Škodu Rapid 2012, údajně problémovou Dacii Lodgy nebo Hyundai Santa Fe.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Ostatní

Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných

29.11.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Euro NCAP zlikvidovala plných 15 aut. Najdete mezi nimi třeba Škodu Rapid 2012, údajně problémovou Dacii Lodgy nebo Hyundai Santa Fe.

V Evropě drží monopol na nárazové zkoušky ještě pořád bruselské Euro NCAP, takže ať jejich práci respektujete či nikoli, lepší alternativa zde momentálně neexistuje. Tím nechceme dosažené výsledky zlehčovat, jejich přínos je pro bezpečnost automobilů nesporná, opakovaně však musíme upozornit, že žluté hvězdičky už dávno ztratily svou vypovídací hodnotu, a to z několika prostých důvodů.

Lidé z Euro NCAP zcela logicky během let metodiku testů měnili nebo upravovali. Principiálně je asi v pořádku, jsou-li na auta postupně kladeny vyšší nároky, nicméně svéhlavé lpění na pěti hvězdičkách jako maximálním možném skóre v kombinaci s mícháním pasivní a aktivní bezpečnosti a přidáváním někdy zcela podružných požadavků, značně zdevalvovalo toto vyjádření výsledku.

NCAP svým zjednodušováním dosáhlo jen toho, že dnešní plné hvězdičkové skóre znamená něco úplně jiného, než totéž před pár lety. Neberte to jako odpor proti pokroku nebo neúctu ke konstruktérům, ale jak proboha souvisí odolnost a stabilita buňky obklopující posádku s otravně kvílející a blikající přístrojovou deskou, která na vás křičí, že jste si dostatečně rychle nezapnuli bezpečnostní pás anebo příliš malá či méně srozumitelná nálepka upozorňující na přítomnost airbagů na palubě?

Toto přimíchávání nekompatibilních parametrů (naposledy to byla nutnost obstát také při srážce s chodcem) a změna vážnosti většiny dílčích výsledků z různých oblastí způsobilo, že v současnosti je vzájemná srovnatelnost aut třeba i v jednom daném segmentu neproveditelná, respektive ji udělat lze, ale pouze zbytečně komplikovaným pátráním v konkrétních číslech a výsledek je stejně nejasný. Jak jsme ale už říkali, nic lepšího dnes nemáme, takže hvězdičkové hodnocení budeme tradičně ignorovat a v nové sadě nárazových testů se podíváme na to skutečně důležité.

Ne že by předchozí várky aut byly šeď a nuda, máme ale za to, že aktuální skupina vozů by vás mohla zajímat poněkud více, než je obvyklé. Jsou v ní totiž stroje, které vás podle našich statistik docela přitahují - třeba Škoda Rapid a její španělský sourozenec Seat Toledo, nová generace Volkswagenu Golf či opět jižanská alternativa Seat Leon. Euro NCAP v tomto kole rozbilo celkem patnáct automobilů, kromě výše zmíněných ještě Hyundai Santa Fe, Mercedes třídy A, Opel Mokka, Range Rover... Nejdříve se ale podíváme na vůz, který je podle současných kritérií černou ovcí skupiny - Dacii Lodgy.

Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.

Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP


Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 1 - uvodni crash 11 2012

Dacia Lodgy

Nejnovější produkt francouzsko-rumunské kooperace dostal od Euro NCAP jen tři hvězdičky. Skandální? Ano, tento výsledek už byl v některých médiích interpretován jako propadák. Pokud se však podíváte podrobněji, 72 procent za ochranu dospělých a 77 procent za děti, není ani zdaleka tak katastrofální, jak se dvě chybějící hvězdičky snaží naznačit. Pokud má Lodgy skutečně nějakou slabinu, pak je to horší ochrana hrudníku při náročném bočním nárazu na sloup a ne tak dobré sedačky, aby ochránily před poraněním krční páteře při ráně směrující odzadu. Pasivní bezpečnost tedy není ideální, ale nikoli katastrofální.

Proč tedy jen tři hvězdy? Podle Euro NCAP je kapota málo měkká pro chodce (44 % na pět hvězd je nutných 60) a v základní výbavě se nenachází dost elektronických asistentů, jako je třeba omezovač rychlosti, indikátor nezapnutých zadních pásů, či stabilizace. Tímto v žádném případě nechceme bagatelizovat některé horší parametry, Dacia opravdu mezi nejbezpečnější auta nepatří. Ale skandalizovat ji jen kvůli počtu hvězdiček s omezenou vypovídací hodnotou je prostě nesmysl.

Tabulka s klíčovými výsledky Dacia Lodgy

Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 2 - EuroNCAP 11_2012 Dacia Lodgy

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 3 - EuroNCAP 11_2012 Dacia Lodgy 01Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 4 - EuroNCAP 11_2012 Dacia Lodgy 03Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 5 - EuroNCAP 11_2012 Dacia Lodgy 02Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 6 - EuroNCAP 11_2012 Dacia Lodgy 04

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Dacie Lodgy na stránkách EuroNCAP.

Hyundai Santa Fe 2012

Jak moc se bude v korejském koncernu řešit výsledek nárazového testu nového Santa Fe, to skutečně nemáme nejmenší představu, pokud ale nějaké resumé vznikne, celkovým výsledkem můžou být u značky Hyundai nadmíru spokojeni. Crossover dostal 96 a 89 procent za ochranu dospělých, respektive dětí a jediný, relativně horší výsledek zaznamenaly snímače při nárazu zezadu. Ani Euro NCAP ale z toho nedělá vědu a celkově konstatuje, že jde o více než uspokojivé výsledky.

Hyundai Santa Fe je také důkazem, že se automobilky bez větších obtíží dokážou přizpůsobit téměř čemukoli. Ještě loni se jednotliví výrobci snažili absolvovat zkoušky co nejdříve, před začátkem platnosti poměrně vážně hodnocené ochrany chodců a dnes tu máme automobil, který v tomto testu vykázal 71 procent. NCAP si však nezapomnělo rýpnout za chybějící připomínač nezapnutých pásů cestujících na zadních sedadlech.

Tabulka s klíčovými výsledky Hyundai Santa Fe 2012

Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 7 - EuroNCAP 11_2012 Hyundai Santa Fe

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 8 - EuroNCAP 11_2012 Hyundai Santa Fe 01Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 9 - EuroNCAP 11_2012 Hyundai Santa Fe 02Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 10 - EuroNCAP 11_2012 Hyundai Santa Fe 03Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 11 - EuroNCAP 11_2012 Hyundai Santa Fe 03

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Hyundaie Santa Fe na stránkách EuroNCAP.

Mercedes A 2012

Novinka německého koncernu Daimler v segmentu nižší střední třídy sice dosáhla při nárazech poněkud nižší čísla než výše zmiňované Santa Fe, jeho výsledky (93 % dospělí, 81 % děti) jsou však poněkud vyrovnanější a jeho sedačky poskytnou špičkovou ochranu také při srážce směrující odzadu. V tomto směru můžu být zájemci nebo majitelé, pokud bezpečnosti přikládají značnou váhu, spokojeni.

Pár bodů NCAP strhlo za horší ochranu pánve chodů při střetu s kapotou, nicméně 67 procent je pořád dost na to, aby se o bezpečnosti áčka obecně nepochybovalo. Jen 86 a nikoli 100 procent za asistenční systémy si všímat nemusíte, chybějící omezovač rychlosti snad není takovou tragedií.

Tabulka s klíčovými výsledky Mercedes třídy A 2012

Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 12 - EuroNCAP 11_2012 Mercedes A

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 13 - EuroNCAP 11_2012 Mercedes  A 01Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 14 - EuroNCAP 11_2012 Mercedes  A 02Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 15 - EuroNCAP 11_2012 Mercedes  A 03Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 16 - EuroNCAP 11_2012 Mercedes  A 04

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Mercedesu třídy A na stránkách EuroNCAP.

Opel/Vauxhall Mokka

Mokku můžete považovat za skutečně horkou novinku. Její ceník sice známe už delší dobu, na český trh ale oficiálně vstoupila právě tento týden. A jak si vedla při řízené nehodě? Musíme uznat, že vskutku skvěle. Za ochranu dospělých nafasovala 96 procent, za ochranu dětí rovných 90, asistenční systémy ji vynesly stovku a přední kapota se sice v některých místech ukazuje být poněkud tužší (zejména pak přední hrana a v místě napojení na sloupky A), ale i 67 procent je dost.

Co víc dodat? Asi jen to, že Mokka svého výrobce rozhodně nezklamala a pokud jde o posádku, má docela vysokou šanci, že ji nový crossover při případné podobné nehodě bude schopen ochránit.

Tabulka s klíčovými výsledky Opel/Vauxhall Mokka

Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 17 - EuroNCAP 11_2012 Opel Mokka

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 18 - EuroNCAP 11_2012 Opel Mokka 01Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 19 - EuroNCAP 11_2012 Opel Mokka 02Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 20 - EuroNCAP 11_2012 Opel Mokka 03Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 21 - EuroNCAP 11_2012 Opel Mokka 04

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Opelu/Vauxhallu Mokka na stránkách EuroNCAP.

Range Rover 2013

Někdy by nás opravdu zajímalo, jak je možné, že Euro NCAP má k dispozici auta, která ještě nejsou ani pořádně v prodeji. Pokud vás logicky napadlo, že je agentura dostala od výrobce, tak na tom se shodneme, nicméně to není správná odpověď. NCAP se totiž vždycky hrdě bila do prsou a tvrdila, že auta na rozbíjení kupuje anonymně v běžném showroomu, aby tím zabránila manipulaci s autem ze strany výrobce. No nic...

Pro zástupce Land Roveru máme jen vzkaz, aby to nebrali osobně, už třeba proto, že ve výsledcích mají dva drobné škraloupy, které by se tam v případě dodatečných úprav asi neobjevily. O co se jedná? V zásadě nic vážného. Senzory testovacích figurín zaznamenaly poněkud vyšší hodnoty přetížení při boční srážce se sloupek a nárazu zezadu, jinak je ale 91 a 84 procent pořád velmi dobrý výsledek. A protože se Range Rover „s lehce odřenou kapotou“ dostal i přes „partnerskou ochranu chodce“, britský gentleman opouští pole s plným hodnocení.

Tabulka s klíčovými výsledky Range Rover 2013

Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 22 - EuroNCAP 11_2012 Range Rover

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 23 - EuroNCAP 11_2012 Range Rover 01Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 24 - EuroNCAP 11_2012 Range Rover 02Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 25 - EuroNCAP 11_2012 Range Rover 03Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 26 - EuroNCAP 11_2012 Range Rover 03Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 27 - EuroNCAP 11_2012 Range Rover 04

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Range Roveru na stránkách EuroNCAP.

Seat Leon 2012

Německý koncern Volkswagen měl v tomto kole skutečně nebývalé zastoupení. Dva téměř identické vozy v podobě Rapidu a Toleda (na které se za chvíli podíváme) a pak dvojku VW Golf a Seat Leon postavenou na nové platformě MQB. Ta už svou odolnost prokázala v srpnu letošního roku, když NCAP poslalo proti zdi nové Audi A3. Výsledky sice nejsou zcela stejné, zásadní rozdíly v nich ale nehledejte.

Nová generace Leonu obdržela 94 procent za bezpečnost cestujících a 92 procent za ochranu dětských pasažérů, což může být ze strany Seatu i potenciálních zákazníků bráno za více než adekvátní výsledek. Ať pátráme v kolonkách mapujících nárazy sebevíc, není tam opravdu nic, kvůli čemu by byl důvod znepokojovat se. NCAP akorát klasicky nezapomnělo šťouchnout do kapoty a absence omezovače rychlosti, takže ani tady nic, co by mohlo posádku při případné skutečné kolizi zajímat.

Tabulka s klíčovými výsledky Seat Leon 2012

Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 28 - EuroNCAP 11_2012 Seat Leon

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 29 - EuroNCAP 11_2012 Seat Leon 01Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 30 - EuroNCAP 11_2012 Seat Leon 02Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 31 - EuroNCAP 11_2012 Seat Leon 03Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 32 - EuroNCAP 11_2012 Seat Leon 04

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Seatu Leon na stránkách EuroNCAP.

Škoda Rapid/Seat Toledo 2012

Snad vás nepřekvapuje, že máme tyto dva vozy v jednom chlívku. Ani v Euro NCAP zase nejsou tak hloupí, aby zvlášť prováděli dva crash testy jednoho auta jen proto, že nosí na přídi vícero znaků. Co platí pro jedno, mělo by zkrátka platit i pro druhé. Takže pokud byla v tomto případě poslána proti zdi Škoda Rapid, stejné výsledky jsou aplikovatelné i na Seat Toledo. Volkswagen je na tom finančně asi lépe než Fiat nebo PSA, ale ani on si moc nemůže dovolit měnit v rámci jednoho vozu konstrukci či výrobní postupy kvůli odlišnému jménu.

A jak to tedy dopadlo? Bez dlouhého napínání prozradíme, že bez zaváhání. Čekal snad někdo něco jiného? Rapid i Toledo jsou sice brána jako relativně levnější velká auta, nicméně Volkswagen nemůže v tomto směru na kompromisy ani pomyslet. Konkurence, ta francouzská i italská, jej v lásce příliš nemá a jakékoli klopýtnutí by Němcům nechala, promiňte ten výraz, vyžrat až do dna. Takže tu máme velmi pěkných 94 procent za ochranu dospělých a na pohled poněkud slabších 80 procent za bezpečnost dětí, tohle ale laskavě ignorujte. NCAP měla akorát nějaké výtky k neuspokojivé indikaci vypnutého airbagu spolujezdce a nedostatečnému zdůraznění nebezpečí otočení dětské sedačky proti směru jízdy na tomtéž místě.

Malinko hůře dopadlo hodnocení předních sedadel, které mají poskytnout ochranu krční páteře při nárazu zezadu, hraniční čísla však ještě neznamenají nebezpečí, a není proto nutné lámat si s tím hlavu. A protože ochrana chodců i elektronická výbavička je nad hranicí, které NCAP považuje za minimální, VW, Škoda i Seat mají důvod poplácat si po zádech.

Tabulka s klíčovými výsledky Škoda Rapid/Seat Toledo 2012

Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 33 - EuroNCAP 11_2012 Skoda Rapid Seat Toledo

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 34 - EuroNCAP 11_2012 Skoda Rapid Seat Toledo 01Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 35 - EuroNCAP 11_2012 Skoda Rapid Seat Toledo 02Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 36 - EuroNCAP 11_2012 Skoda Rapid Seat Toledo 03Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 37 - EuroNCAP 11_2012 Skoda Rapid Seat Toledo 04

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Škody Rapid a Seatu Toledo na stránkách EuroNCAP.

Volkswagen Golf VII

Další adept sice neprošel všemi nárazy na překážky „se zelenou“, protože měřicí technika zaregistrovala vyšší (nicméně jen hraniční) hodnoty při bočním nárazu na sloup, jinak ale sedmá generace Volkswagenu Golf splnila patrně vše, co od něj Wolfsburg očekával. Kvalitu konstrukce VW definují procenta 94 (dospělí) a 89 (děti).

Teoreticky jen pět procent dělilo nový Golf od čtyř hvězdiček, protože právě o tolik vůz překonal minimální nutnou hranici při ochraně chodců, každopádně tragédie při skutečné nehodě by to nebyla. Jeho základ je v pořádku, stejně jako sourozenci Audi A3 a Seat Leon. Mimochodem, nic jiného asi nelze očekávat ani o chystané třetí generace Škody Octavia).

Tabulka s klíčovými výsledky VW Golf VII

Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 38 - EuroNCAP 11_2012 VW Golf

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 39 - EuroNCAP 11_2012 VW Golf 01Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 40 - EuroNCAP 11_2012 VW Golf 02Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 41 - EuroNCAP 11_2012 VW Golf 03Crash testy: Golf VII, Škoda Rapid, Lodgy a dalších 12 statečných - 42 - EuroNCAP 11_2012 VW Golf 04

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu VW Golf na stránkách EuroNCAP.

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.