Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Američané ukázali interiér aut budoucnosti, s elegancí spojuje značná rizika
13.1.2021 | Petr Prokopec
Žádná šílená vize, ale realistický pohled na podobu interiérů příští generace aut se skrývá v novince firmy GHSP. Ta se zasloužila o velmi elegantní pojetí kabiny, soustředění veškerého ovládání včetně převodovky do jediného ovladače je ale riskantní.
V posledních letech prochází automobilový průmysl neskutečnými změnami. Stále více se o slovo hlásí alternativní pohony a autonomní technologie, v případě některých oprav pak vozy dokonce již ani nemusí do servisů. Místo toho automobilka dá věci do pořádku přes internet. A klidně jim tímto způsobem může i zvýšit výkon či třeba snížit spotřebu. Možnosti jsou nyní zkrátka nekonečné, přičemž pochopitelně došlo i na interiéry. Ty už nepoužívají plejádu tlačítek, výrobci ve velkém přesedlali hlavně na dotykové displeje.
Právě tento trend nicméně řada expertů začíná kritizovat. Soustředění stále většího množství funkcí na jedinou obrazovku totiž sice vede k interiéru designově čistému natolik, že by klidně mohl být vaším druhým domovem, zároveň však prodlužuje dobu, po kterou se plně nesoustředíte na samotné řízení. Jakkoliv tedy aktivní i pasivní bezpečnost moderních aut oproti vozům z minulého století narostla obrovskou měrou, lidé stále bourají. A mnohdy i více než kdy dříve, což je dáno právě tím, že sledují něco jiného než vozovku.
Ve výsledku je tedy otázkou, jak se dívat na novinku společnosti GHSP. Tato americká firma, která automobilkám dodává mechanické a elektromechanické systémy již od roku 1924, totiž aktuálně představila svou vizi kokpitu budoucnosti. Jeho středobodem je otočný ovladač, skrze který máte přístup k veškerým funkcím vozu. A co více, za jeho pomoci rovněž řadíte. Kabina se tedy může obejít bez dalších rušivých prvků, načež působí opravdu elegantním dojmem. Otázkou je však ona bezpečnost.
Ovladač totiž počítá s horní a spodní částí, která v případě nenastartovaného vozu zůstává skryta ve středovém tunelu. S její pomocí ovládáte multimediální systém, přičemž pomocí tlaku na prstenec svou volbu potvrdíte. Horní část je pak určena k ovládání převodovky. Mimo to tu pak máme ještě svrchní plochu, která je osazena čtečkou otisku prstů. Jakmile tedy ovladač zmáčknete, vůz vás detekuje a na základě toho upraví veškeré nastavení od sedadel či zrcátek až třeba po volbu radiostanice.
Firma GHSP se pochopitelně snažila učinit bezpečnosti zadost, proto mají spodní i horní část ovladače odlišnou texturu. Kromě toho si řidič může nastavit i jejich citlivost a odezvu. Problémem však je to, že v mnoha případech ovládá funkce, jejichž ikonky jsou usazeny hluboko pod vrcholkem palubní desky. I kdybychom zde tedy měli nejdokonalejší haptickou odezvu historie, stále to znamená, že si buď musíte veškeré ikonky a jejich rozmístění zapamatovat, či se na ně při své volbě musíte soustředit.
Ať tak či onak, vaše pozornost věnovaná řízení v té chvíli klesne. Navíc i přes onu odlišnou texturu je zde opravdu velký prostor pro chybovost. Stačí si ostatně uvědomit, že lidé často mají problém s pouhými dvěma pedály a mnohdy namísto brzdy sešlápnou plyn místo brzy. Přitom, pokud vlastně nic jiného než automatickou převodovku nepoznali, mohou používat pro každý pedál odlišnou nohu. Nicméně přesto k takovým nehodám dochází, a to poměrně často.
V případě duálního kruhového ovladače tak hrozí, že lidé budou chtít nastavit třeba klimatizaci či rádio, ovšem místo toho změní jízdní režim. A ještě větší prostor k chybovosti pak vznikne ve chvíli, kdy by pomocí ovladače měli volit jednotlivé rychlostní stupně. Jakkoliv tedy vše vypadá opravdu krystalicky čistě, dokud bude ve vozech volant a pedály, jeví se takové řešení docela nebezpečně.




GHSP představilo koncept interiéru budoucnosti. Kabina přitom vypadá opravdu neskutečně čistě a elegantně, nicméně na druhou stranu soustředění veškerých funkcí do jednoho místa není kvůli bezpečnosti dobrý nápad. Foto: GHSP
Zdroj: GHSP
Bleskovky
- Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
včera - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021 - Němec zkusil rozjet na dálnici na maximálku auto z dob, kdy u nás Škoda 130 byla luxus
10.1.2021 - Cena zakázkového laku na Bugatti za 131 milionů znovu posouvá meze absurdity
8.1.2021
Nejčtenější články
- První majitel prodává vrchol německého luxusu, za pár let přišel o 4,6 milionu Kč
15.12.2020 - Dění na jediném vyspělém trhu bez dotací ukazuje, jak moc lidé opravdu stojí o elektromobily
15.12.2020 - Dozorčí rada VW rozhodla v otázce prodeje části značek německého koncernu
15.12.2020 - Dacia Duster konečně dorazila do Evropy jako Renault, chce být hezčí i drsnější
15.12.2020 - Korejci odhalili tajemství „neviditelných” světel své novinky, bourat s nimi chtít nebudete
15.12.2020 - Firma stvořila extrémní Škodu Octavia Combi s 530 k a 4x4, prodala se za tučnou sumu
15.12.2020 - První automobilka odmítá dobíjecí hybridy, místo nich nabídne neobvyklý nový pohon
15.12.2020 - Čínský soupeř Škody Octavia se začal prodávat v Evropě, stojí zlomek její ceny
15.12.2020 - Německý úpravce luxusních aut si pohrál s Dacií Duster, udělal z ní drsný off-road
15.12.2020 - Škoda ukázala nové policejní speciály, až s nimi mohou Britové přestat kázat vodu
15.12.2020
Živá témata na fóru
- Svíčky 16:02 - katana25
- Fabia 1.9 SDI 47kw r.v 12/2001 jakou rozvodovou sadu 15:51 - Baronkoo
- Lampárna (stěžovatelna) 14:17 - jerry
- Detektory policejních radarů 14:13 - AntiRadary.cz
- Chlubítko univerzální 13:48 - HondaMan
- První auto - Focus mk2 13:34 - haras
- Auto pro radost 12:40 - honziss
- Další zajímavá autovidea 11:30 - honziss
- Politický koutek 21:25 - HondaMan
- Yaris GR - co na něj říkáte? 21:13 - M.Z.