Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Američané vymysleli novou zbraň proti příčným prahům, je chytře jednoduchá
20.7.2019 | Petr Miler
Někdy stačí docela málo, abyste z obecně vcelku běžného řešení udělali výjimečné. Přesně to se podařilo koncernu General Motors.
Zpomalovací prahy jsou na dnešních silnicích nemilou samozřejmostí, která znepříjemňuje průjezd zejména obydlenými oblastmi. Pokud nemáte něco jako Mercedes třídy S na vzduchovém podvozku, je těžké být k nim lhostejný, a proto se i výrobci snaží, aby potýkání se s tímto konstrukčním nešvarem bylo pro řidiče auta a jeho spolujezdce co možná nejméně obtěžující.
Včera jsme vám ukázali, jak s příčnými prahy bojují Francouzi. Řečeno pár slovy na to jdou přes podvozek, který by se u relativně obyčejných aut měl s těmito terénními zlomy vypořádat s větší ctí než u jiných aut. Něco takového může fungovat u běžných modelů, jako jsou třeba MPV, u sporťáků to ale nestačí. U těch není problémem jen samotné odpružení, ale i světlá výška vozů. Cokoli s nižším podvozkem může v případě přejezdu větších příčných prahů přijít i k bezprostřední úhoně, a to je to poslední, co se svým naleštěným sporťákem chcete zažít.
Automobilky v tomto případě už delší čas používají obvykle příplatkovou možnost zvýšení přídě nejčastěji pomocí hydrauliky, kdy řidič před prahem zmáčkne na tlačítko, příď se zvedne a retardér je rázem snesitelnější. Něco takového má i nová Corvette, ke klasice ale přidává jedno zcela zásadní vylepšení.
Auto umí v rychlostech do 39 km/h během 2,8 sekundy zvednout příď o 4 cm, což není špatné, lahůdkou je tady ale něco jiného. Vůz vám po takové operaci nabídne, zda si má lokaci, kde ke zvednutí přídě došlo, s pomocí GPS zapamatovat a příště už to tam bude dělat automaticky.
Takových lokací si nová Vette umí pamatovat až 1 000, takže pokud většinu jízd absolvujete stejnými místy, po prvním „naučení” vozu už můžete retardéry s lehkým srdcem překonávat bez péče o cokoli. Je to vážně chytře jednoduché a mimo jiné to spolu s dalšími vychytávkami rozptyluje obavy o to, zda měl GM na vývoj vozu při tak dramatické změně koncepce (přepřáhnout z klasiky na motor uprostřed během jedné generace vozu je u tak významného modelu bezprecedentní krok) dostatek času. Pokud našel prostor na vymýšlení a ladění takových drobností, pak nejspíše ano.





Nová Corvette umí přes příčné prahy „šplhat” automaticky bez obav o odření vozu - jejich lokace si umí zapamatovat a hydraulicky zvedat příď při každém návratu na stejné místo
Zdroj: General Motors
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nejnovější články
Šéf této automobilky přiznal, že už bohužel nemá lidem co prodat, elektromobily jsou pro ní zcela ze hry
před 27 minutamiEU má nový plán, jak lidem kupujícím starší auta otrávit život. Chce přísně regulovat i soukromé převody ojetin
včeraDalší slavná britská automobilka má zcela opustit Británii a místo toho začít vyrábět svá auta v Americe
včeraHmotnost zabíjí vše. Nové BMW M3 je po úniku informace o jeho hmotnosti zjevně mrtvé už teď
včeraNový Duster se dál šíří světem jako Renault. Líp tak vypadá, líp tak působí a ještě ke všemu je citelně levnější
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 07.01. 21:30 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.01. 07:58 - řidičBOB
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral