BMW dostanou řešení budoucnosti, které vyždímá z dynamických možností aut ještě víc

Využitelnost dynamického potenciálu aut se za poslední dekády posunula o mílové kroky vpřed a krom pokroků na poli mechaniky za to vděčíme i elektronickým systémům. Právě na tomto poli BMW ještě přitopí pod kotlem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW dostanou řešení budoucnosti, které vyždímá z dynamických možností aut ještě víc

19.9.2020 | Petr Prokopec

BMW dostanou řešení budoucnosti, které vyždímá z dynamických možností aut ještě víc

/

Foto: BMW

Využitelnost dynamického potenciálu aut se za poslední dekády posunula o mílové kroky vpřed a krom pokroků na poli mechaniky za to vděčíme i elektronickým systémům. Právě na tomto poli BMW ještě přitopí pod kotlem.

Začali jsme to vnímat jako něco samozřejmého, ještě nedávno tomu tak ale zdaleka nebylo. Auta s 300, 400 i 500 koňmi existovala už dávno, o těch slabších ani nemluvě, využít jejich dynamiku v praxi ale po dekády vyžadovalo um, který byl vlastní jen velmi omezenému spektru řidičů. I když dostat z vozu maximum dnes stále dokážou jen vyvolení, jet velmi rychle už není žádné hrdinství.

I ta nejlevnější auta na trhu dnes dokážou atakovat hranici 200 km/h a chovat se při tom, jako by se nic zvláštního nedělo. Nejsilnější kompakty zbavené omezovačů rychlosti mohou stejným způsobem zvládal rychlosti blížící se 300 km/h a když si koupíte nějaké opravdu vypiplané rychlé auto zejména od německé prémiové trojky, budete se nutně ptát, proč nemá ještě pár set koní navíc. Způsob, jakým třeba současné Audi RS4 zvládá svých 450 koní, jak je dokáže využít za jakýchkoli klimatických podmínek, je až absurdní. S takovým autem může jet rychle a bezpečně skoro každý, a to jde o docela velký kombík vážící s posádkou a nákladem klidně 2 tuny.

Kdo pamatuje ježdění s podobným auty před 20 až 30 léty, musí vnímat ohromný pokrok, jaký na tomto poli nastal. Vděčíme za něj nejen vylepšené mechanice, ale i staromilci často odmítané elektronice. Bez ní a třeba jejímu aktivnímu rozdělování výkonu na kola či neustálému přizpůsobování se adaptivního podvozku povrchu by těžko kdy bylo možné, aby se z tak těžkého 450konvého auta stala mrštná lasička alpských vraceček. A i když to mnozí označí za falešné, je právě tohle cesta, jak učinit auta ještě rychlejšími resp. jejich stávající výkon a dynamiku ještě využitelnější.

Že to je budoucnost, dosvědčuje poslední krok mnichovské automobilky, která se spojila s izraelskou firmou Tactile Mobility. Díky tomu bude od příštího roku užívat její software zaměřený na rozpoznávání vozovky. O něco takového se dnes snaží skoro každý výrobce, systém Izraelců ale má být na to, že nepoužívá žádné vizuální senzory, ještě o notný kus před konkurencí.

Podrobnosti si firmy nechávají pro sebe, víme ale, že software pracuje nejen s daty ze senzorů sledujících samotnou vozovku, ale bere do úvahy i rychlost otáčení kola, jeho náklon, otáčky motoru, pozici převodového ústrojí a další parametry. Mnichovským autům má aplikace umožnit vzít do úvahy dynamický vztah mezi autem a cestou a „cítit“ aktuální podmínky. Umělá inteligence tak má mnohem citlivěji reagovat na aktuální podmínky a zlepšit vše od přenosu výkonu na kola až po schopnost podvozku pracovat s aktuálním povrchem.

BMW navíc není jedinou automobilkou, která bude pokročilý software používat. Firma Tactile Mobility byla založena již v roce 2012, přičemž od té doby spolupracovala s vícero výrobci a investovalo do ní třeba i Porsche. Nejde tu ovšem jen o maximální dynamiku, tu nakonec nevyužije zdaleka každý, ale i o komfort, bezpečnost a propojení s autonomními technologiemi, které pochopitelné také potřebují „vědět”, co se děje v bezprostředním okolí vozu.

Nemusí se nám to líbit, jsme ale přesvědčeni, že další vývoj automobilismu se bude vyvíjet hlavně tímto směrem. Mechanická řešení budou dál klíčová, efektivní využití jejich potenciálu ale nutně bude mít na starosti software, který bude tím, co určí, kdo z výrobců bude na špici vývoje. A BMW - nebo Porsche - pochopitelně nechtějí riskovat ztrátu pozic. Jak z dalšího tímto směrem budou nadšeni zákazníci, je pochopitelně ve hvězdách. Nicméně jelikož klientela BMW se stejně jako vše mění a hlavně mládne, nebude ji to nejspíše proti mysli.


BMW dostanou řešení budoucnosti, které vyždímá z dynamických možností aut ještě víc - 1 - BMW M440i Coupe M-paket 2020 nova sada 01BMW dostanou řešení budoucnosti, které vyždímá z dynamických možností aut ještě víc - 2 - BMW M440i Coupe M-paket 2020 nova sada 02BMW dostanou řešení budoucnosti, které vyždímá z dynamických možností aut ještě víc - 3 - BMW M440i Coupe M-paket 2020 nova sada 03BMW dostanou řešení budoucnosti, které vyždímá z dynamických možností aut ještě víc - 4 - BMW M440i Coupe M-paket 2020 nova sada 04BMW dostanou řešení budoucnosti, které vyždímá z dynamických možností aut ještě víc - 5 - BMW M440i Coupe M-paket 2020 nova sada 05BMW dostanou řešení budoucnosti, které vyždímá z dynamických možností aut ještě víc - 6 - BMW M440i Coupe M-paket 2020 nova sada 06BMW dostanou řešení budoucnosti, které vyždímá z dynamických možností aut ještě víc - 7 - BMW M440i Coupe M-paket 2020 nova sada 07BMW dostanou řešení budoucnosti, které vyždímá z dynamických možností aut ještě víc - 8 - BMW M440i Coupe M-paket 2020 nova sada 08BMW dostanou řešení budoucnosti, které vyždímá z dynamických možností aut ještě víc - 9 - BMW M440i Coupe M-paket 2020 nova sada 09BMW dostanou řešení budoucnosti, které vyždímá z dynamických možností aut ještě víc - 10 - BMW M440i Coupe M-paket 2020 nova sada 10BMW dostanou řešení budoucnosti, které vyždímá z dynamických možností aut ještě víc - 11 - BMW M440i Coupe M-paket 2020 nova sada 11BMW dostanou řešení budoucnosti, které vyždímá z dynamických možností aut ještě víc - 12 - BMW M440i Coupe M-paket 2020 nova sada 12
Obří ledvinky BMW, jež jsou v případě tohoto M440i Coupe spárované s karbonovými doplňky M Performance, konečně dojdou opodstatnění. Značka uzavřela partnerství s izraelskou firmou Tactile Mobility, díky jejímuž software se její vozy v stanou takovými čichacími psy. To pochopitelně žertujeme. Ilustrační foto: BMW

Zdroje: Reuters, BMW, Tactile Mobility

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše