Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW i3: elektromobil dorazí na trh v roce 2013
10.6.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
Koncepce malého elektromobilu do přeplněných měst nedává automobilkám spát a BMW není výjimkou. Kompaktní model i3 chce uvést na trh do dvou let.
BMW již delší dobu pracuje na plně elektrickém městském vozítku pod označením i3, které je též známo jako koncept Megacity. Jak už napovídá označení, tak se bude jednat o tak trochu zvláštním BMW, protože bude jednak tím nejmenším BMW v historii (krom Isety) a také první plně elektrickým modelem skupiny BMW. První detaily hovoří o čtyřsedadlové koncepci, konstrukci z uhlíkových vláken a samozřejmě elektrickém pohonu. Na světlo ovšem vyplouvají další zajímavé zprávy.
Zrekapitulujme si tedy, co již o BMW i3 víme. Model i3 bude mít nulové přímé emise kvůli absenci spalovacího motoru (ty nepřímo produkované převážně uhelnými elektrárnami ale nebudou jiné...) a bude primárně určeno do velkých městských aglomerací. Pokud jde o využité materiály pro šasi tohoto vozítka, BMW vsadilo především na lehké a pevné materiály jako jsou uhlíková vlákna. Hmotnost vozu hraje pro dojezdovou vzdálenost stěžejní roli a u plně elektrických vozů si s ní není radno zahrávat tak jako u těch vybavených spalovacími motory. Pokud sledujete kroky automobilky opravdu pozorně, pak vám jistě neuniklo, že staví novou továrnu na uhlíková vlákna ve spolupráci s SGL Group, která se primárně orientuje na kompozitní materiály.
Navzdory malým proporcím bude malá i3 plně využitelným vozidlem pro 4 osoby a disponovat bude elektrickým pohonem o výkonu 100 kW (134 koní) pro zadní nápravu. O energii se budou starat lithium-iontové bateriové články zatím neznámé kapacity. Spekuluje se také o speciální verzi BMW i3 s kompaktním spalovacím motorem, který by prodloužil maximální dojezd. Zatím je zřejmé, že vývoj elektricky poháněných vozidel se potýká s poměrně zásadními technickými problémy, mezi které patří výše zmiňovaná hmotnost, doba dobíjení akumulátorů a další „drobné” překážky.
BMW i3 nebude levné městské vozítko, což naznačuje předběžná cena 35 000 dolarů pro americký trh. To je obnos podobný jaký si BMW za oceánem účtuje za základní verzi BMW 5 F10. O vývoj modelu i3 se stará zcela samostatná divize „i“, jejíž cíl je z trochu jiného soudku než proslavené divize M, ale v principu si budou tato oddělení velmi podobná.
Podle různých zdrojů se může toto městské BMW objevit na trhu již v roce 2013 a společnost počítá s produkcí asi 40 000 kusů ročně. Maximální dojezd toho vozidla bude okolo 160 km a maximální rychlost okolo 160 km/h, což pro dojíždění do práce bohatě stačí, využití vozu pro jiné účely bude ale více než komplikované. Zavazadlový prostor „í-trojky“ bude praktických 400 litrů, což spolehlivě zastíní většinu současných malých vozů.
První událostí, kde s BMW i3 budeme moci setkat, mají být olympijské hry v Londýně v následujícím roce. Novými detaily o průběhu přerodu konceptů v sériové verze nás budou zásobovat také důležité automobilové show v průběhu letošního a příštího roku. Ostatně představení první studie vozu již bylo avizováno pro letošní autosalon ve Frankfurtu.
Je předčasné odsuzovat BMW i3 k neúspěchu, neboť tam, kde se nedaří ostatním, může právě BMW prorazit. Má před sebou ovšem velmi těžký úkol v odstraňovaní současných nedostatků elektromobilů. Praktičnost je tedy to, oč tu běží v první řadě.















Zatím jediné oficiálně zveřejněné snímky z vývoje BMW i3 alias konceptu Megacity
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejnovější články
Porsche je v obrovské krizi, přiznal končící šéf. „Chybí nám peníze ze dvou třetin klíčových trhů,” říká
před 2 hodinami
Kouzelný malý přívěs ve tvaru slzy nabídne jako jediný útočiště pro celou rodinu díky neobvyklému triku
před 4 hodinami
Prodeje elektromobilů v USA se s koncem dotací zhroutily o 60 procent, říká analýza. Tolik k udržitelnosti „elektrické revoluce”
před 5 hodinami
Italové narvali motor V6 s manuálem do dalšího lehkého kupé, s až 750 koňmi je to retro raketa k pohledání
včera
Prezident GM lituje brzkého konce spalovací vlajkové lodi firmy, nemá pro ni rozumnou náhradu
včera
Živá témata na fóru
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
- Onboard videa 10.26. 19:15 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.26. 17:40 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.26. 13:40 - pavproch
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 10.25. 20:46 - Jenyk
- IT poradna 10.25. 17:25 - pavproch
