Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čína instruovala domácí automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které podpořily vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
1.11.2024 | Petr Prokopec
První odvetné kroky Říše středu jsou tu a mohou být velmi bolavé, i když se úpravám jakýchkoli dalších cel zatím vyhýbají. Nepříjemné mohou být i pro Česko, třebaže se mezi zeměmi EU najdou větší „černé ovce”.
Zavedení vysokých dovozních cel na čínské elektromobily je ze strany EU prezentováno jako projev snahy ochránit místní výrobce aut. Může to tak působit, je ale třeba si uvědomit, že je nyní na oko chrání jen před problémy, do kterých je nejprve sama uvrtala. Zelená ideologie je dílem Bruselu, přičemž její součástí není jen tlak na stále větší počet aut s elektrickým pohonem, ale také třeba snaha odstavit uhelné elektrárny a ty nahradit obnovitelnými zdroji. Což je možná ušlechtilá myšlenka, jako většina podobných ale naráží na faktickou proveditelnost a přímé i nepřímé náklady takové změny.
Starý kontinent se v důsledku stále intenzivnějších snah o centrální řízení místního ekonomického dění stává méně a méně konkurenceschopným, což je ta pravá voda na mlýn Číňanům. Ti dokáží být levnější, pružnější, progresivnější, a tak se pochopitelně snaží i o expanzi mimo svou domovinu. Konkurovat by jim bylo vhodné produkty nabízejícími vyšší hodnotu za peníze, toho ale místní automobilky s rukama svázanýma jednou obrovskou modrou mašlí s hvězdami nejsou schopné. EU tak ve výsledku jen vytlačuje klín klínem, čímž budeme trpět hlavně my, zákazníci, neboť budeme dáni na pospas zejména místním automobilkám a jejich ztracenému umění nabídnout dobré auto za dobré peníze.
Problémy ale nekončí zde. EU tím, že tento týden provizorní cla učinila po příštích pět let trvalými, Číně v podstatě vyhlásila obchodní válku. A pokud se domnívala, že tento krok zůstane bez odezvy, pak se zřetelně mýlila. Peking beze zvýšení cel osobně a od začátku říká, že se bude bránit. Cla na auta z Evropy zatím nezvýšil, jak ale informuje Reuters, čínské ministerstvo obchodu už instruovalo domácí výrobce aut, aby zastavili investice v zemích, které pro vyšší cla zvedly ruku.
Tak si připomeňme, jak kdo hlasoval. Rovných 10 zemí (Bulharsko, Dánsko, Estonsko, Francie, Irsko, Itálie Litva, Lotyšsko, Nizozemsko a Polsko) bylo pro, dalších 12 (Belgie, Česko, Finsko, Chorvatsko, Kypr, Lucembursko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Španělsko a Švédsko) se zdrželo a zbylých 5 bylo proti (Maďarsko, Malta, Německo, Slovensko a Slovinsko). Znovu se musíme podivit nad tím, jak souhlas pouhých 10 zemí stačí k zavedení čehokoli ve spolku 27 států, ale to jen tak na okraj. Každopádně: První zmíněné země mají mít s čínskými investicemi utrum, Česko patří mezi ty, kde mají Číňani investovat jen s maximální obezřetností a ve zbytku neplatí žádná omezení.
Pro Česko to tedy může být nepříjemné, problém je to ale hlavně pro Francii a Itálii. V zemi galského kohouta měla automobilka SAIC do konce letošního roku otevřít centrum na náhradní díly. Protože je ale cly zasažena nejvíc, nejsme si jisti, jak to dopadne. S čím též nelze dost dobře počítat, je příchod čínských značek na Apeninský poloostrov. Itálie přitom poslední dobou výrobce jako Chery či Dongfeng v nemalé míře lákala, neboť domácí automobilová branže spíše chřadne a spolu s ní padá dolů i HDP. Vůči němu přitom ve druhém letošním čtvrtletí stoupl dluh země již na 137 procent (jen pro srovnání, Česko je na 42,6 procentech).
Co přijde dále, je otázkou. Čína nicméně má z čeho brát, neboť v zemi se kupříkladu vyrábí 60 procent světové ocele. Pochází z ní také 9 z 10 solárních panelů, 77 procent baterií pro elektromobily a pod kontrolou má Říše středu prakticky veškeré celosvětové vzácné kovy. Asi bychom se snažili spíš spolupracovat, než abychom rozpoutávali obchodní válku, ale to je jen náš názor.

Vysokými cly je zasažena hlavně automobilka SAIC, pod kterou spadá i značka MG Motor, jenž je ze všech čínských v Evropě nejúspěšnější. Nyní ale od čínské vlády přišla instrukce přestat investovat v zemích, které pro zvýšení cel zvedly ruce. Ani ty, které se zdržely, ale nejsou v oblibě. Foto: MG Motor
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Garáž vydala poklad v podobě sotva jetého prvního elektromobilu Škody. Dnes zapomenutý propadák nevznikl ani ve 20 kusech
před 57 minutamiVěříte Mercedesu byť jen slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
včeraFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1