Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané dál překreslují automobilovou mapu světa, mohou složit rozpadlé impérium Fordu
13.1.2020 | Petr Prokopec
I když se může zdát, že Číňané mají v době poklesu domácího trhu dost problémů sami se sebou, choutky na další expanzi je neopouštějí. Čínské Geely tak po Volvu, Lotusu nebo části Mercedesu touží i po Astonu Martin.
Aston Martin aktuálně není ve zrovna záviděníhodné situaci. Britská automobilka zamířila v říjnu 2018 na burzu, přičemž její hodnota v té době činila zhruba 118 miliard korun. O něčem takovém si však značka spojená s nejslavnějším tajným agentem všech dob může nechat nyní pouze zdát. Akcie se totiž propadly na zhruba čtvrtinu své původní hodnoty. To je pro firmu nemalý problém, neboť investoři jsou nervózní a firma se kvůli nízké hodnotě může stát snadnou kořistí pro kohokoli. A zájemci existují.
Než zamíříme dále, jen připomeneme, že Aston Martin byl v letech 1999 až 2007 součástí tzv. Premier Automotive Group (PAG). To bylo impérium luxusních značek, které svého času vlastnil Ford a krom Astonu Martin zahrnovalo také Jaguar, Land Rover a Volvo. Pokus o sdílení nákladů v rámci skupiny i celého koncernu ale příliš nefungoval, zákazníci velmi kriticky přijali třeba Jaguar X-Type pro jeho přílišnou příbuznost s Fordem Mondeo. A podoba tehdejších Astonů Martin je samostatnou kapitolou.
PAG se tak rozpadla, přičemž jako první zamířil z kola ven Aston Martin, který byl převzat konsorciem vedeným Davidem Richardsem, šéfem společnosti Prodrive. Ten se však po šesti letech, tedy v roce 2013, začal kromě motorsportu věnovat také velkou měrou hoteliérství a britskou automobilku s částí investorů opustil. Do šéfovského křesla usedl Andy Palmerem, jenž o tři léta později odstartoval nový revitalizační plán. Jeho základem byla modernizace celého portfolia, souběžně s tím však došlo také na odhalení nových produktů, jako je Valkyrie, jenž se prodává za několik desítek milionů korun.
Jakkoliv však zmíněná limitovaná edice byla okamžitě vyprodána a Britové by klidně udali i několik desítek exemplářů navíc, o jejich standardní modely již takový zájem není. Selhal hlavně nový Vantage, který se evidentně nelíbí, jako ten předchozí. Zatímco tedy v roce 2007 automobilka prodala 2 327 kusů předchozí generace, předloni z toho bylo pouze 311 registrací té současné. A jakkoliv loňský rok byl lepší, Astonu Martin to finanční trn z paty nevytáhlo.
Britská automobilka tak nyní připouští, že se možná z burzy opětovně stáhne. Aby ovšem přežila, bude potřebovat peníze, a tak není překvapivé, že vzduchem létají zprávy o možném převzetí. Loni byl ve hře hlavně kanadský miliardář Lawrence Stroll, který mimo jiné vede i konsorcium vlastnící tým Racing Point F1, letos se ale mluví o docela jiné entitě, která může celé bývalé PAG dát znovu dohromady.
Dle informací Financial Times má totiž o britskou automobilku zájem čínský gigant Geely, tedy mimo jiné majitel značky Volvo. Tu přitom Geely odkoupilo přímo od Fordu, a to v roce 2010, kdy šlo o rozbití posledního dílku skládačky PAG. Švédové přitom od té doby jen rostou, což by Astonu Martin rovněž nebylo proti srsti. Vlastně proto není překvapivé, že již došlo na jednání mezi jednotlivými akcionáři, investory a managementem.
Zda je ruka v rukávu, není zatím známo, s ohledem na onen pád akcií Astonu Martin je ale nyní možná ta nejlepší doba pro koupi značky. Připomeňme, že šéf Geely Li Shufu loni koupil 9,7% podíl v Mercedesu za 184 miliard Kč. Celý Aston má nyní tržní kapitalizaci 31 miliard Kč. Pro Geely či jejího majitele jde tak skoro o drobné.
Když si k tomu přidáme informaci o tom, že ani Jaguar Land Rover nezažívá zlaté časy a zdá se tuto chvíli jen otázkou času, než mateřské firmě Tata Motors dojde s oběma britskými klasikami trpělivost, může se velice dobře znát, že rozpadlé impérium Fordu znovu ožije v čínských rukou. A po jejich dosavadních úspěšných akvizicích není zase tak troufalé si myslet, že by to všem dnes samostatným firmám jen prospělo.


Aston Martin má problém se svými sportovními modely, až na limitované typy s nimi příliš neboduje. Šancí na návrat na výsluní je SUV DBX, britská značka se však musí dožít zahájení prodeje
Zdroj: The Financial Times
Bleskovky
Rusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
před 6 hodinamiNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025Novátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
20.5.2025
Nejnovější články
Krásně modrá, dodnes skoro nejetá Škoda Octavia RS TFSI za míň jak 300 tisíc Kč je přehlíženou perlou mezi ojetinami
před 49 minutamiMajitel napravil největší nedostatek Tesly, přidal jí spalovací motor. Stálo ho to docela směšné peníze
před 2 hodinamiNejnovější Nissan dostal jméno Micra asi omylem, jeho odpudivá otylost čiší už z prvních fotek
před 3 hodinamiAudi vážně rozprodává části své firmy, dokonce prý ziskové. Jeho situace musí být ještě horší, než se zdá
před 5 hodinamiRusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva