Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané dál překreslují automobilovou mapu světa, mohou složit rozpadlé impérium Fordu
13.1.2020 | Petr Prokopec
I když se může zdát, že Číňané mají v době poklesu domácího trhu dost problémů sami se sebou, choutky na další expanzi je neopouštějí. Čínské Geely tak po Volvu, Lotusu nebo části Mercedesu touží i po Astonu Martin.
Aston Martin aktuálně není ve zrovna záviděníhodné situaci. Britská automobilka zamířila v říjnu 2018 na burzu, přičemž její hodnota v té době činila zhruba 118 miliard korun. O něčem takovém si však značka spojená s nejslavnějším tajným agentem všech dob může nechat nyní pouze zdát. Akcie se totiž propadly na zhruba čtvrtinu své původní hodnoty. To je pro firmu nemalý problém, neboť investoři jsou nervózní a firma se kvůli nízké hodnotě může stát snadnou kořistí pro kohokoli. A zájemci existují.
Než zamíříme dále, jen připomeneme, že Aston Martin byl v letech 1999 až 2007 součástí tzv. Premier Automotive Group (PAG). To bylo impérium luxusních značek, které svého času vlastnil Ford a krom Astonu Martin zahrnovalo také Jaguar, Land Rover a Volvo. Pokus o sdílení nákladů v rámci skupiny i celého koncernu ale příliš nefungoval, zákazníci velmi kriticky přijali třeba Jaguar X-Type pro jeho přílišnou příbuznost s Fordem Mondeo. A podoba tehdejších Astonů Martin je samostatnou kapitolou.
PAG se tak rozpadla, přičemž jako první zamířil z kola ven Aston Martin, který byl převzat konsorciem vedeným Davidem Richardsem, šéfem společnosti Prodrive. Ten se však po šesti letech, tedy v roce 2013, začal kromě motorsportu věnovat také velkou měrou hoteliérství a britskou automobilku s částí investorů opustil. Do šéfovského křesla usedl Andy Palmerem, jenž o tři léta později odstartoval nový revitalizační plán. Jeho základem byla modernizace celého portfolia, souběžně s tím však došlo také na odhalení nových produktů, jako je Valkyrie, jenž se prodává za několik desítek milionů korun.
Jakkoliv však zmíněná limitovaná edice byla okamžitě vyprodána a Britové by klidně udali i několik desítek exemplářů navíc, o jejich standardní modely již takový zájem není. Selhal hlavně nový Vantage, který se evidentně nelíbí, jako ten předchozí. Zatímco tedy v roce 2007 automobilka prodala 2 327 kusů předchozí generace, předloni z toho bylo pouze 311 registrací té současné. A jakkoliv loňský rok byl lepší, Astonu Martin to finanční trn z paty nevytáhlo.
Britská automobilka tak nyní připouští, že se možná z burzy opětovně stáhne. Aby ovšem přežila, bude potřebovat peníze, a tak není překvapivé, že vzduchem létají zprávy o možném převzetí. Loni byl ve hře hlavně kanadský miliardář Lawrence Stroll, který mimo jiné vede i konsorcium vlastnící tým Racing Point F1, letos se ale mluví o docela jiné entitě, která může celé bývalé PAG dát znovu dohromady.
Dle informací Financial Times má totiž o britskou automobilku zájem čínský gigant Geely, tedy mimo jiné majitel značky Volvo. Tu přitom Geely odkoupilo přímo od Fordu, a to v roce 2010, kdy šlo o rozbití posledního dílku skládačky PAG. Švédové přitom od té doby jen rostou, což by Astonu Martin rovněž nebylo proti srsti. Vlastně proto není překvapivé, že již došlo na jednání mezi jednotlivými akcionáři, investory a managementem.
Zda je ruka v rukávu, není zatím známo, s ohledem na onen pád akcií Astonu Martin je ale nyní možná ta nejlepší doba pro koupi značky. Připomeňme, že šéf Geely Li Shufu loni koupil 9,7% podíl v Mercedesu za 184 miliard Kč. Celý Aston má nyní tržní kapitalizaci 31 miliard Kč. Pro Geely či jejího majitele jde tak skoro o drobné.
Když si k tomu přidáme informaci o tom, že ani Jaguar Land Rover nezažívá zlaté časy a zdá se tuto chvíli jen otázkou času, než mateřské firmě Tata Motors dojde s oběma britskými klasikami trpělivost, může se velice dobře znát, že rozpadlé impérium Fordu znovu ožije v čínských rukou. A po jejich dosavadních úspěšných akvizicích není zase tak troufalé si myslet, že by to všem dnes samostatným firmám jen prospělo.
Aston Martin má problém se svými sportovními modely, až na limitované typy s nimi příliš neboduje. Šancí na návrat na výsluní je SUV DBX, britská značka se však musí dožít zahájení prodeje
Zdroj: The Financial Times
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 15 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 17 minutami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 11 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
včera - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva