Dealeři zrazují Mercedes od slepé sázky na elektromobily. „Musí přece poslouchat, co lidé chtějí,” říká jeden z nich

Vyprázdnění slov jako „trh” a „poptávka”, to jediné se vám dere na mysl při pohledu na kroky automobilek. Ty se rozhodly prodávat jen to, co lidé nejenže nechtějí, ale co i z valné většiny odmítají. Mercedes patří mezi takové, jeho dealeři mají z věci víc rozumu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Dealeři zrazují Mercedes od slepé sázky na elektromobily. „Musí přece poslouchat, co lidé chtějí,” říká jeden z nich

29.6.2023 | Petr Miler

Dealeři zrazují Mercedes od slepé sázky na elektromobily. „Musí přece poslouchat, co lidé chtějí,” říká jeden z nich

/

Foto: Mercedes-Benz

Vyprázdnění slov jako „trh” a „poptávka”, to jediné se vám dere na mysl při pohledu na kroky automobilek. Ty se rozhodly prodávat jen to, co lidé nejenže nechtějí, ale co i z valné většiny odmítají. Mercedes patří mezi takové, jeho dealeři mají z věci víc rozumu.

Každá analogie bude pokulhávat, ale ve výsledku mi to přijde, jako bychom na Autoforum.cz začali zítra psát o umění, protože je to přece krásná věc, o které by lidé měli číst víc. Možná je a možná měli, ale pokud si k nám lidé chodí číst o autech, proč bychom jim vnucovali něco jiného? Skladba našeho obsahu je primárně obrazem vašeho zájmu o něj, tak to má být.

Opačně se dnes chovají automobilky, které sice nenabízí místo aut divadelní róby, ale místo žádaných spalovacích vozů chtějí prodávat jen ty elektrické. Kdyby šlo o jakýsi komplement, tedy další typ produktu prodávaný vedle těch už nabízených, proč ne, elektromobily své zákazníky mají. Ale ony to míní jako substitut, tedy náhradu všeho, co dnes nabízí. A to za situace, kdy naprostá většina lidí něco takového soustavně odmítá.

Je to naprostá absurdita, v tak významném oboru hospodářství nevídaná věc a experiment, který snad ani nemůže dopadnout dobře. Automobilkám roky říkáme, jak se věci mají, automobilky samy vidí, jak minimální zájem o tyto vozy je (přirozeně jednotky procent, v Česku letos 2,48 %, a to je třeba se ptát, kolik by to při tak malém počtu bylo bez vynucených odběrů dealerů či samotných zastoupení automobilek), přesto si jedou svou a jsou bez přehánění agresivní, pokud jejich nesmyslnému jednání nastavujete zrcadlo. Rozumnější média navíc nejsou jedinými, kdo to dělá.

Výrobci jako by žili někde v zámku v oblacích, jejich prodejci ale vidí, jak marný boj o zákazníka s elektrickými vozy je. Protestovat proti nastavenému směru v Evropě je velmi ožehavé, tady platí svoboda projevu v totalitním stylu „můžete si říkat, co chcete, ale následky si přičtěte sami”, za oceánem se ještě aspoň trochu svobodněji diskutuje. Nyní se ozvali kanadští dealeři Mercedesu s tím, že by automobilka měla ubrat a dál nabízet víc spalovacích, nikoli elektrických modelů. A prý uspěli.

Jim McManes, šéf dealerství Mercedesu Country Hills v Calgary, pro kanadskou edici Auto News řekl, že německá automobilka si nechala říci a plánuje alespoň v Kanadě omezit svou agresivní strategii na poli elektromobilů. „Pochopili, že v tomto rozhodnutí hrají roli zákazníci. Musí přece naslouchat tomu, co lidé chtějí. Mnozí si prostě elektrická auta nemohou dovolit,” uvádí s tím, že i pro řadu klientů třícípé hvězdy jsou elektromobily moc drahé a špatně použitelné.

Perry Itzcovitch, ředitel jiného dealerství Mercedesu v Calgary, říká, že dealeři nemají s elektrifikací nabídky v obecné rovině problém, nemohou ale ignorovat trh. „Zákazníci si stále uvědomují hodnotu, zvlášť poté, co úrokové sazby vzrostly a lidé jsou opatrnější na své finance,” říká. Mercedes přehodnocení strategie odmítá komentovat a raduje se z 332 prodaných elektromobilů v Kanadě během prvního letošního kvartálu. To ale znamená podíl na trhu pouze 5,4 procenta, 94,6 % kupců tedy volilo jinak. Přesto chce i jim Mercedes vnucovat elektrické modely.

Pokud Mercedes s dříve nastolenou strategií (do roku 2029 chtěl i v Kanadě prodávat jen elektrické modely) „stáhne ocas”, nebude to poprvé. Už v roce 2020 chtěl prorazit s elektrickým SUV EQC, ale skončilo to fiaskem. Proč si vůbec myslel, že to tentokrát bude probíhat jinak? Není žádný důvod předpokládat, že by se - zvlášť v Kanadě - setkaly v principu pořád stejně problematické elektromobily s vřelejším přijetím. Je to dogmatické bušení do zavřených vrat, nic jiného.


Dealeři zrazují Mercedes od slepé sázky na elektromobily. „Musí přece poslouchat, co lidé chtějí,” říká jeden z nich - 1 - Mercedes EQS 450 test dojezdu Top Gear ilu 01Dealeři zrazují Mercedes od slepé sázky na elektromobily. „Musí přece poslouchat, co lidé chtějí,” říká jeden z nich - 2 - Mercedes EQS 450 test dojezdu Top Gear ilu 02Dealeři zrazují Mercedes od slepé sázky na elektromobily. „Musí přece poslouchat, co lidé chtějí,” říká jeden z nich - 3 - Mercedes EQS 450 test dojezdu Top Gear ilu 03Dealeři zrazují Mercedes od slepé sázky na elektromobily. „Musí přece poslouchat, co lidé chtějí,” říká jeden z nich - 4 - Mercedes EQS 450 test dojezdu Top Gear ilu 04Dealeři zrazují Mercedes od slepé sázky na elektromobily. „Musí přece poslouchat, co lidé chtějí,” říká jeden z nich - 5 - Mercedes EQS 450 test dojezdu Top Gear ilu 05Dealeři zrazují Mercedes od slepé sázky na elektromobily. „Musí přece poslouchat, co lidé chtějí,” říká jeden z nich - 6 - Mercedes EQS 450 test dojezdu Top Gear ilu 06
Ani Mercedes-Benz EQS netáhne k třícípé hvězdě podstatné množství kupců elektrických aut, u nás má letos v Česku na celém trhu podíl 0,3 promile. V Kanadě situace není podstatně lepší a dealeři se prý už domohli změny dříve nastolené strategie. Foto: Mercedes-Benz

Zdroj: Auto News

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše