Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dealeři zrazují Mercedes od slepé sázky na elektromobily. „Musí přece poslouchat, co lidé chtějí,” říká jeden z nich
29.6.2023 | Petr Miler
Vyprázdnění slov jako „trh” a „poptávka”, to jediné se vám dere na mysl při pohledu na kroky automobilek. Ty se rozhodly prodávat jen to, co lidé nejenže nechtějí, ale co i z valné většiny odmítají. Mercedes patří mezi takové, jeho dealeři mají z věci víc rozumu.
Každá analogie bude pokulhávat, ale ve výsledku mi to přijde, jako bychom na Autoforum.cz začali zítra psát o umění, protože je to přece krásná věc, o které by lidé měli číst víc. Možná je a možná měli, ale pokud si k nám lidé chodí číst o autech, proč bychom jim vnucovali něco jiného? Skladba našeho obsahu je primárně obrazem vašeho zájmu o něj, tak to má být.
Opačně se dnes chovají automobilky, které sice nenabízí místo aut divadelní róby, ale místo žádaných spalovacích vozů chtějí prodávat jen ty elektrické. Kdyby šlo o jakýsi komplement, tedy další typ produktu prodávaný vedle těch už nabízených, proč ne, elektromobily své zákazníky mají. Ale ony to míní jako substitut, tedy náhradu všeho, co dnes nabízí. A to za situace, kdy naprostá většina lidí něco takového soustavně odmítá.
Je to naprostá absurdita, v tak významném oboru hospodářství nevídaná věc a experiment, který snad ani nemůže dopadnout dobře. Automobilkám roky říkáme, jak se věci mají, automobilky samy vidí, jak minimální zájem o tyto vozy je (přirozeně jednotky procent, v Česku letos 2,48 %, a to je třeba se ptát, kolik by to při tak malém počtu bylo bez vynucených odběrů dealerů či samotných zastoupení automobilek), přesto si jedou svou a jsou bez přehánění agresivní, pokud jejich nesmyslnému jednání nastavujete zrcadlo. Rozumnější média navíc nejsou jedinými, kdo to dělá.
Výrobci jako by žili někde v zámku v oblacích, jejich prodejci ale vidí, jak marný boj o zákazníka s elektrickými vozy je. Protestovat proti nastavenému směru v Evropě je velmi ožehavé, tady platí svoboda projevu v totalitním stylu „můžete si říkat, co chcete, ale následky si přičtěte sami”, za oceánem se ještě aspoň trochu svobodněji diskutuje. Nyní se ozvali kanadští dealeři Mercedesu s tím, že by automobilka měla ubrat a dál nabízet víc spalovacích, nikoli elektrických modelů. A prý uspěli.
Jim McManes, šéf dealerství Mercedesu Country Hills v Calgary, pro kanadskou edici Auto News řekl, že německá automobilka si nechala říci a plánuje alespoň v Kanadě omezit svou agresivní strategii na poli elektromobilů. „Pochopili, že v tomto rozhodnutí hrají roli zákazníci. Musí přece naslouchat tomu, co lidé chtějí. Mnozí si prostě elektrická auta nemohou dovolit,” uvádí s tím, že i pro řadu klientů třícípé hvězdy jsou elektromobily moc drahé a špatně použitelné.
Perry Itzcovitch, ředitel jiného dealerství Mercedesu v Calgary, říká, že dealeři nemají s elektrifikací nabídky v obecné rovině problém, nemohou ale ignorovat trh. „Zákazníci si stále uvědomují hodnotu, zvlášť poté, co úrokové sazby vzrostly a lidé jsou opatrnější na své finance,” říká. Mercedes přehodnocení strategie odmítá komentovat a raduje se z 332 prodaných elektromobilů v Kanadě během prvního letošního kvartálu. To ale znamená podíl na trhu pouze 5,4 procenta, 94,6 % kupců tedy volilo jinak. Přesto chce i jim Mercedes vnucovat elektrické modely.
Pokud Mercedes s dříve nastolenou strategií (do roku 2029 chtěl i v Kanadě prodávat jen elektrické modely) „stáhne ocas”, nebude to poprvé. Už v roce 2020 chtěl prorazit s elektrickým SUV EQC, ale skončilo to fiaskem. Proč si vůbec myslel, že to tentokrát bude probíhat jinak? Není žádný důvod předpokládat, že by se - zvlášť v Kanadě - setkaly v principu pořád stejně problematické elektromobily s vřelejším přijetím. Je to dogmatické bušení do zavřených vrat, nic jiného.
Ani Mercedes-Benz EQS netáhne k třícípé hvězdě podstatné množství kupců elektrických aut, u nás má letos v Česku na celém trhu podíl 0,3 promile. V Kanadě situace není podstatně lepší a dealeři se prý už domohli změny dříve nastolené strategie. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 11 hodinami - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
včera - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Cremoně skončily testy WomenWCR včera 22:44
- Musíme počkat na Ducati a... MM93 včera 15:00
- Test Kymco CV3 550i ABS vs. AK 550i ABS Premium: dvě nebo tři kola? včera 08:00
- Test šampionátu WomenWCR - 1. den 16.5.2024
- Mugello-MotoGP-Test: Alex Rins s nejlepším časem 16.5.2024
Nejnovější články
- Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
před 7 hodinami - Nový čínský unikátní osmiválec našel své využití, je podobně fascinující jako motor sám
před 8 hodinami - Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
před 10 hodinami - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 11 hodinami - Ani šéf Fordu už si nemyslí, že elektrický Mustang je vůbec Mustang, raději zapomněl, že ho firma vyrábí
dnes
Živá témata na fóru
- Politický koutek 05.18. 18:36 - abgx1
- S větrem ve vlasech.... 05.18. 16:16 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 05.18. 15:12 - mattonecz
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.18. 13:19 - PepaSFI
- Lampárna (stěžovatelna) 05.18. 13:02 - Stepan
- Naprosté auto tele, žádá profíky o důležitou radu 05.18. 00:14 - mattonecz
- Škoda Auto obecně 05.17. 19:09 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 05.17. 19:06 - řidičBOB