Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Donkervoort D8 GTO: vrchol holandské evoluce
19.12.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Po 23 letech existence přichází Donkervoort s nejsilnějším vozem své historie. Jmenuje se D8 GTO a nabídne až 400 koní výkonu při hmotnosti 700 kg.
Pokud jste dosud neslyšeli o automobilce Donkervoort, nebo si za jejím jménem nedokážete vybavit žádný konkrétní model, pak vězte, že jde o holandského malovýrobce, který v týmu maximálně pár desítek lidí již od roku 1978 ručně vyrábí malé a lehké sporťáky. Nechceme urazit ani jednu ze stran tohoto přirovnání, ale pro představu - jeho vozy byly za začátku něco jako současné Caterhamy nebo původní Lotusy Seven. Za uplynulé desítky let se ale nabídka značky vyvinula k přece jen o něco větším a také výkonnějším vozům podobného ražení a právě o vrcholu této evoluce bude dnes řeč.
Vychází z již pár let prodávaných modelů D8 270 RS a D8 GT, k označení D8 ale tentokrát přidává písmena GTO. Technická podobnost těchto modelů je relativně omezená, když s D8 270 RS sdílí jen 5 % dílů a s D8 GT 30 %. Karoserii stále tvoří trubkový rám, který je pokryt panely z uhlíkových vláken (např. dveře) nebo hliníku (např. přední kapota). Výrobce se chlubí tím, že třeba kompletní dveře včetně váží pouhých 980 gramů přičemž dokážou odolat zatížení odpovídajícímu až 1 500 kilogramů hmotnosti, což minimálně z hlediska pasivní bezpečnosti může přijít vhod. Designově je nový vůz též trochu odlišný, podstatnější ale je, že je oproti také větší. Na délku přibral plných 35 centimetrů a na šířku 15 cm.
Důvodem pro toto „nafouknutí” vozu je použití motoru 2,5 R5 turbo od Audi, známý z modelů TT RS a RS3, jenž je v GTO uložen podélně. Donkervoort již dlouhodobě spolupracuje s Audi Quattro GmbH a tvrdí, že tento agregát byl pro použití v D8 GTO odladěn přímo u Audi. Má tak být nejen výkonnější, když bude naladěn na maximální výkon v rozmezí 340 až 400 koní a točivý moment až 450 Nm posazený do 1 600 ot./min, ale také o 30 kilogramů lehčí. Takto odlehčený motor ale dostane pouze prvních 25 vyrobených D8 GTO, z nichž již polovina byla prodána netrpělivým zákazníkům.
Dynamické parametry výrobce zatím nezveřejnil, při zmíněném výkonu a hmotnosti pouze 700 kilogramů ale nelze čekat nic jiného než uragán. Takto koncipovaný vůz na tom bude s poměrem výkonu a hmotnost podobně jako nejvýkonnější verze Bugatti Veyron a i když stačit to bude jen na obdobou dynamiku v nižších rychlostech, na zrychlení z 0 na 200 km/h okolo 10 sekund bychom si možná i vsadili.
Sériová (dá-li se to tak nazvat...) výroba D8 GTO přijde ke slovu začátkem nadcházejícího roku a první kusy budou dodány zákazníkům během léta. Cena vozu se pohybuje v rozmezí 100 a 150 tisíc Eur bez daní a poplatků (cca 2,5 až 3,8 milionu Kč) a jak jsme již zmínili, hned na prvním předvedení předprodukčního provedení věrným klientům si novinka získala 12 zákazníků, kteří odeberou téměř polovinu z prvních 25 extra odlehčených kousků. Jestli se s tímto vozem budeme moci někdy setkat naživo, to se teprve uvidí. Bez ohledu na to ale zůstanou Donkervoorty i nadále pořádnou exotikou a D8 mezi nimi jistě nebude výjimkou.
Donkervoort D8 GTO je takový Lotus Seven na steroidech
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024 - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Le Mans 2024 včera 15:00
- Le Mans - pevná součást kalendáře Grand Prix včera 09:00
- Mash Scrambler 50: retro scrambler pro začátečníky včera 08:00
- Nová pravidla od roku 2027 7.5.2024
- Petr Najman si ze Slováckého okruhu odváží dvě trofeje 7.5.2024
Nejnovější články
- VW přiznal, že zájem o elektromobily klesá, spásu vidí v technologii, kterou před pěti léty odpískal
před hodinou - SUV Rolls-Roycu vypadá po faceliftu jako knírač, pouťový vnitřek i vnějšek mají oslovit mladou klientelu
před 2 hodinami - Elektrický supersport Rimacu je propadák a skončí bez nástupce, přiznal šéf. Ani bohatí elektromobily nechtějí
před 4 hodinami - Nový Duster se do detailu odhalil jako Renault, při jeho ceně to bude obrovský hit
včera - Američané ukázali nový podvodní dron. Dosud tajná zbraň nahání hrůzu nejen žralokům
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva