Donkervoort D8 GTO: vrchol holandské evoluce

Po 23 letech existence přichází Donkervoort s nejsilnějším vozem své historie. Jmenuje se D8 GTO a nabídne až 400 koní výkonu při hmotnosti 700 kg.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Donkervoort D8 GTO: vrchol holandské evoluce

19.12.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Donkervoort D8 GTO: vrchol holandské evoluce

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Po 23 letech existence přichází Donkervoort s nejsilnějším vozem své historie. Jmenuje se D8 GTO a nabídne až 400 koní výkonu při hmotnosti 700 kg.

Pokud jste dosud neslyšeli o automobilce Donkervoort, nebo si za jejím jménem nedokážete vybavit žádný konkrétní model, pak vězte, že jde o holandského malovýrobce, který v týmu maximálně pár desítek lidí již od roku 1978 ručně vyrábí malé a lehké sporťáky. Nechceme urazit ani jednu ze stran tohoto přirovnání, ale pro představu - jeho vozy byly za začátku něco jako současné Caterhamy nebo původní Lotusy Seven. Za uplynulé desítky let se ale nabídka značky vyvinula k přece jen o něco větším a také výkonnějším vozům podobného ražení a právě o vrcholu této evoluce bude dnes řeč.

Vychází z již pár let prodávaných modelů D8 270 RS a D8 GT, k označení D8 ale tentokrát přidává písmena GTO. Technická podobnost těchto modelů je relativně omezená, když s D8 270 RS sdílí jen 5 % dílů a s D8 GT 30 %. Karoserii stále tvoří trubkový rám, který je pokryt panely z uhlíkových vláken (např. dveře) nebo hliníku (např. přední kapota). Výrobce se chlubí tím, že třeba kompletní dveře včetně váží pouhých 980 gramů přičemž dokážou odolat zatížení odpovídajícímu až 1 500 kilogramů hmotnosti, což minimálně z hlediska pasivní bezpečnosti může přijít vhod. Designově je nový vůz též trochu odlišný, podstatnější ale je, že je oproti také větší. Na délku přibral plných 35 centimetrů a na šířku 15 cm.

Důvodem pro toto „nafouknutí” vozu je použití motoru 2,5 R5 turbo od Audi, známý z modelů TT RS a RS3, jenž je v GTO uložen podélně. Donkervoort již dlouhodobě spolupracuje s Audi Quattro GmbH a tvrdí, že tento agregát byl pro použití v D8 GTO odladěn přímo u Audi. Má tak být nejen výkonnější, když bude naladěn na maximální výkon v rozmezí 340 až 400 koní a točivý moment až 450 Nm posazený do 1 600 ot./min, ale také o 30 kilogramů lehčí. Takto odlehčený motor ale dostane pouze prvních 25 vyrobených D8 GTO, z nichž již polovina byla prodána netrpělivým zákazníkům.

Dynamické parametry výrobce zatím nezveřejnil, při zmíněném výkonu a hmotnosti pouze 700 kilogramů ale nelze čekat nic jiného než uragán. Takto koncipovaný vůz na tom bude s poměrem výkonu a hmotnost podobně jako nejvýkonnější verze Bugatti Veyron a i když stačit to bude jen na obdobou dynamiku v nižších rychlostech, na zrychlení z 0 na 200 km/h okolo 10 sekund bychom si možná i vsadili.

Sériová (dá-li se to tak nazvat...) výroba D8 GTO přijde ke slovu začátkem nadcházejícího roku a první kusy budou dodány zákazníkům během léta. Cena vozu se pohybuje v rozmezí 100 a 150 tisíc Eur bez daní a poplatků (cca 2,5 až 3,8 milionu Kč) a jak jsme již zmínili, hned na prvním předvedení předprodukčního provedení věrným klientům si novinka získala 12 zákazníků, kteří odeberou téměř polovinu z prvních 25 extra odlehčených kousků. Jestli se s tímto vozem budeme moci někdy setkat naživo, to se teprve uvidí. Bez ohledu na to ale zůstanou Donkervoorty i nadále pořádnou exotikou a D8 mezi nimi jistě nebude výjimkou.


Donkervoort D8 GTO: vrchol holandské evoluce - 1 - Donkervoort D8 GTO 01Donkervoort D8 GTO: vrchol holandské evoluce - 2 - Donkervoort D8 GTO 02Donkervoort D8 GTO: vrchol holandské evoluce - 3 - Donkervoort D8 GTO 03Donkervoort D8 GTO: vrchol holandské evoluce - 4 - Donkervoort D8 GTO 04Donkervoort D8 GTO: vrchol holandské evoluce - 5 - Donkervoort D8 GTO 05Donkervoort D8 GTO: vrchol holandské evoluce - 6 - Donkervoort D8 GTO 06Donkervoort D8 GTO: vrchol holandské evoluce - 7 - Donkervoort D8 GTO 07Donkervoort D8 GTO: vrchol holandské evoluce - 8 - Donkervoort D8 GTO 08Donkervoort D8 GTO: vrchol holandské evoluce - 9 - Donkervoort D8 GTO 09Donkervoort D8 GTO: vrchol holandské evoluce - 10 - Donkervoort D8 GTO 10Donkervoort D8 GTO: vrchol holandské evoluce - 11 - Donkervoort D8 GTO 11Donkervoort D8 GTO: vrchol holandské evoluce - 12 - Donkervoort D8 GTO 12Donkervoort D8 GTO: vrchol holandské evoluce - 13 - Donkervoort D8 GTO 13Donkervoort D8 GTO: vrchol holandské evoluce - 14 - Donkervoort D8 GTO 14
Donkervoort D8 GTO je takový Lotus Seven na steroidech

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.