Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ani druhý nejžádanější elektromobil světa nevydělává výrobci prakticky žádné peníze
7.7.2021 | Petr Prokopec
Jistě, na rozdíl od jiných podobných aut to není ztráta, nebudete ale obracet miliardy a riskovat problémy se záručními opravami a snášet veškerá další rizika pro sumu 300 Kč na jednom autě. Wuling to dělá, má ale jinou motivaci.
Elektromobilita zatím není ziskovou záležitostí, což již zjistila Škoda, Volkswagen či i taková Tesla. Ta je sice poslední dobou v černých číslech, na samotném vývoji, výrobě a prodeji aut ale prodělává a do zisku se dostává jen prodejem „emisních povolenek”. A dokonce i Porsche přiznává, že na modelu Taycan začne vydělávat až za pár let, třebaže jde o opravdu drahý vůz.
Nicméně i tak všichni zmínění výrobci investují do elektrického pohonu další a další peníze. Nic jiného jim ostatně nezbývá, pokud chtějí obstát před pravidly regulátorů. Jakou má tento přístup budoucnost, netušíme, současnost druhého nejprodávanějšího elektrického auta světa ale ukazuje, že ani opravdu vysoké prodeje auta nákladově ořezaného ad infinitum nejsou zárukou zřetelně ziskového hospodaření.
Auto, o kterém mluvíme, se jmenuje Wuling Hongguang Mini EV a na starý kontinent dorazil v přepracovaného podobě jako Dartz Freze Nikrob. Originál zamířil do prodeje v červenci loňského roku a do Silvestra se prodalo 160 000 kusů, letos má do května na pažbě 152 667 prodejních zářezů. To z něj dělá druhé nejprodávanější elektrické auto světa za Teslou Model 3, přesto dle zjištění magazínu Xcar výrobci nepřináší prakticky žádné peníze.
Wuling vydělává na každém prodaném kuse pouhých 89 yuanů, tedy zhruba 300 korun. To není suma, pro kterou byste investovali miliardy do vývoje a výroby, neboť se snadno může kdykoli změnit ve ztrátu. Stačí pár větších reklamací a z černých čísel jsou červená. Ani takové auto by tedy jinak nikdo ve výrobě nedržel, Wuling to ale dělá, a to z obvyklých důvodů.
Podle Xcaru značka inkasuje - podobně jako Tesla - skrze čínský systém „emisních povolenek” 3 000 yuanů (10 100 Kč) za každý prodaný kus. Ani to není suma adekvátní všem patáliím spojeným s prodejem takového produktu, Wuling si ale dále od Mini EV slibuje, že jeho vysoké prodeje rozšíří povědomí o samotné značce a bude tak moci vydělat na jiných, pochopitelně nikoli elektrických vozech.
Wuling tak s Mini EV necouvá, naopak letos na autosalonu v Šanghaji představil otevřenou verzi. Ta je opět klasifikována jako čtyřkolka a nikoliv jako klasický automobil, z toho důvodu nemusí odpovídat mnoha bezpečnostním standardům. Přesto se vůz pohybuje na hranici ztrátovosti.
I tento případ ukazuje, jak utopická je představa světa plného dostupných a pro automobilky ziskových elektrických aut během několika málo. Není přehnané říci, že až na pár výjimek dnes nevydělává nikdo na ničem a i takto masově vyráběný vůz vlastně nehomologovatelný jako klasický osobní automobil balancuje na hraně ztrátovosti. Automobilka jej drží při životě jen kvůli přerozdělování peněz jiných a potenciálnímu marketingovému efektu, vydělat musí pořád na něčem jiném - na tom, co chtějí někteří politici už za 9 let zakázat.
















O Wuling Hongguang Mini EV je nemalý zájem, jde o druhé nejprodávanější elektrické auto světa, navíc je homologovaný jako čtyřkolka, a tak může být výrobně velmi levný. Přesto ani ten nepřináší výrobci jakkoli zajímavé zisky. Foto: Wuling
Zdroj: Xcar
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 11 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Dacia udělala z Dusteru levné auto s obrovským prostorem pro náklad, pobere ho 1 150 litrů v základu
před 9 hodinamiMiláček Čechů od Kie je po smrti, místo něj zkusí zaskočit docela jinak pojaté auto. Aspoň pohon má „správný”
před 10 hodinamiNejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 11 hodinamiŠéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
včeraVW poslal k ledu další dvě elektrické novinky včetně nového Golfu, jednoduše mu na ně došly peníze
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva