Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
EU schválila další povinnou výbavu aut, omezovačům rychlosti už se nevyhneme
26.3.2019 | Mirek Mazal
Budování společnosti přemýšlejících lidí odpovědných za své jednání zjevně není cílem Bruselu. Před inteligentním řidičem dostanou přednost počítače, teď už zřejmě neodvratně.
Během roku 2018 Evropská unie motoristům řádně přitáhla otěže. Bruselu nešetřil záváděním dalších omezení, které ztrpčí život všem, kteří by chtěli jakkoli vyčnívat z davu. Vybíjenou zajímavých motorů doprovázely tlaky na zavedení více či méně zbytečných prvků povinné výbavy. Na obzoru se ovšem objevily ještě více svazující regulace a právě ty se nyní staly skutečností.
Evropská komise schválila sadu loňských právních předpisů slibujících zvýšit bezpečnost na silnicích. Přijatá legislativa má vstoupit v platnost od května 2022 u nových modelů, které ještě nevznikly, a od května 2024 u všech aut v prodeji, tedy i těch, které se prodávají nyní. Opatření podléhá formálnímu schválení Evropským parlamentem a členskými státy EU v září letošního roku, tady ale žádný větší odpor nelze očekávat, jako pokaždé.
Právně závazná pravidla zakotvují povinnost vybavit nové automobily řadou monitorovacích systémů. Shrnout je můžeme následujícím přehledem:
- inteligentní omezování rychlosti automobilu ISA
- pokročilé automatické nouzové brzdění
- systémy varování při vybočení z pruhu
- zabudovaný detektor dechu proti řízení pod vlivem alkoholu
- varování před únavou řidiče
- pokročilé varování před rozptýlením řidiče
- signalizace nouzového zastavení
- couvací kamera nebo detekční systém pro couvání
- záznamové zařízení událostí.
Jednoznačně největší pozornost si zaslouží omezovač rychlosti ISA (Intelligent Speed Assist). Systém kamer a GPS načte data o povolené maximální rychlosti v projížděném úseku a elektronika bude s to omezit výkon motoru tak, aby tempo jízdy kleslo na předepsanou úroveň. ISA pracuje nejprve v režimu upozornění, později pak v režimu omezení, kdy bude automaticky koriguje rychlost nezávisle na poloze plynového pedálu. Systém bude při startu vozidla vždy přednastaven na stav zapnutý a plně aktivní. Zda půjde vypnout, omezit či jinak přebít vůlí řidiče, zůstává nejasné.
Další prvky jsou z větší či menší míry známé už ze současných automobilů a „pouze” se stanou povinnými. Pikantní součástí nové legislativy je věta o tom, že „automobilky zajistí vývoj těchto systémů a prvků tak, aby bylo zajištěno, že je uživatelé přijmou”. Čekejme tedy od výrobců oslavné ódy o tom, jak omezovač rychlosti učiní naše životy krásnějšími.
Novinky přichází v rámci iniciativy Evropské komise, která má do roku 2038 na evropských komunikacích zabránit více jak 25 tisícům smrtelných zranění. Výkonný ředitel Evropské rady pro bezpečnost dopravy ke kontroverznímu tématu řekl: „Za posledních 50 let bylo jen pár okamžiků, které lze označit za velký krok vpřed v oblasti bezpečnosti silničního provozu Evropy. Povinné zavedení bezpečnostních pásů byl první přelom, minimální bezpečnostní normy EU z roku 1998 byl druhý zlom. Pokud tuto dohodu bude formálně doprovázet zelená, bude to další z těchto okamžiků,“ myslí si Antonio Avenoso.
V případě kompletního schválení na všech úrovních budou nové právní předpisy platné pro všechny nové automobily prodávané v rámci Unie. Plánovaný Brexit znamená možnost vyhnout se jinak nevyhnutelnému akorát pro Brity, i ti ovšem naznačili, že normy budou dodržovat v souladu se zbytkem Evropy.














Evropská komise schválila sadu plánovaných prvků výbavy. Hovoří se o zvýšení bezpečnosti, které je teoreticky možné, omezování svobody je nevyhnutelné
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
před 8 hodinami
Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
před 9 hodinami
BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
před 11 hodinami
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.03. 23:57 - mafel
- Jednostopé okénko 11.03. 23:53 - abgx1
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
- BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
