Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
EU schválila další povinnou výbavu aut, omezovačům rychlosti už se nevyhneme
26.3.2019 | Mirek Mazal
Budování společnosti přemýšlejících lidí odpovědných za své jednání zjevně není cílem Bruselu. Před inteligentním řidičem dostanou přednost počítače, teď už zřejmě neodvratně.
Během roku 2018 Evropská unie motoristům řádně přitáhla otěže. Bruselu nešetřil záváděním dalších omezení, které ztrpčí život všem, kteří by chtěli jakkoli vyčnívat z davu. Vybíjenou zajímavých motorů doprovázely tlaky na zavedení více či méně zbytečných prvků povinné výbavy. Na obzoru se ovšem objevily ještě více svazující regulace a právě ty se nyní staly skutečností.
Evropská komise schválila sadu loňských právních předpisů slibujících zvýšit bezpečnost na silnicích. Přijatá legislativa má vstoupit v platnost od května 2022 u nových modelů, které ještě nevznikly, a od května 2024 u všech aut v prodeji, tedy i těch, které se prodávají nyní. Opatření podléhá formálnímu schválení Evropským parlamentem a členskými státy EU v září letošního roku, tady ale žádný větší odpor nelze očekávat, jako pokaždé.
Právně závazná pravidla zakotvují povinnost vybavit nové automobily řadou monitorovacích systémů. Shrnout je můžeme následujícím přehledem:
- inteligentní omezování rychlosti automobilu ISA
- pokročilé automatické nouzové brzdění
- systémy varování při vybočení z pruhu
- zabudovaný detektor dechu proti řízení pod vlivem alkoholu
- varování před únavou řidiče
- pokročilé varování před rozptýlením řidiče
- signalizace nouzového zastavení
- couvací kamera nebo detekční systém pro couvání
- záznamové zařízení událostí.
Jednoznačně největší pozornost si zaslouží omezovač rychlosti ISA (Intelligent Speed Assist). Systém kamer a GPS načte data o povolené maximální rychlosti v projížděném úseku a elektronika bude s to omezit výkon motoru tak, aby tempo jízdy kleslo na předepsanou úroveň. ISA pracuje nejprve v režimu upozornění, později pak v režimu omezení, kdy bude automaticky koriguje rychlost nezávisle na poloze plynového pedálu. Systém bude při startu vozidla vždy přednastaven na stav zapnutý a plně aktivní. Zda půjde vypnout, omezit či jinak přebít vůlí řidiče, zůstává nejasné.
Další prvky jsou z větší či menší míry známé už ze současných automobilů a „pouze” se stanou povinnými. Pikantní součástí nové legislativy je věta o tom, že „automobilky zajistí vývoj těchto systémů a prvků tak, aby bylo zajištěno, že je uživatelé přijmou”. Čekejme tedy od výrobců oslavné ódy o tom, jak omezovač rychlosti učiní naše životy krásnějšími.
Novinky přichází v rámci iniciativy Evropské komise, která má do roku 2038 na evropských komunikacích zabránit více jak 25 tisícům smrtelných zranění. Výkonný ředitel Evropské rady pro bezpečnost dopravy ke kontroverznímu tématu řekl: „Za posledních 50 let bylo jen pár okamžiků, které lze označit za velký krok vpřed v oblasti bezpečnosti silničního provozu Evropy. Povinné zavedení bezpečnostních pásů byl první přelom, minimální bezpečnostní normy EU z roku 1998 byl druhý zlom. Pokud tuto dohodu bude formálně doprovázet zelená, bude to další z těchto okamžiků,“ myslí si Antonio Avenoso.
V případě kompletního schválení na všech úrovních budou nové právní předpisy platné pro všechny nové automobily prodávané v rámci Unie. Plánovaný Brexit znamená možnost vyhnout se jinak nevyhnutelnému akorát pro Brity, i ti ovšem naznačili, že normy budou dodržovat v souladu se zbytkem Evropy.














Evropská komise schválila sadu plánovaných prvků výbavy. Hovoří se o zvýšení bezpečnosti, které je teoreticky možné, omezování svobody je nevyhnutelné
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
dnes
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejčtenější články
Seat odhalil vůbec nejrychlejší auto, jaké kdy stvořil. Vyndali z něj omezovač, vy z něj můžete vyndat sedačky
15.11.2025
„Poklad” za 60 tisíc měsíčně: Majitel procitl ze zeleného snu, na tomto autě „provařil” za 3 roky 2 miliony
15.11.2025
Číňané nakonec nabídnou všechno. Teď přichází s luxusním autem, na které si svého času netrouflo ani Audi
15.11.2025
Elektrická Godzilla nebude, automobilka ji odpískala. Prý zkoumá „jiné cesty” kvůli „přehodnocení elektromobilů”
15.11.2025
Problémy VW se prohlubují, nejvyšší vedení kvůli finančním potížím odmítlo schválit investice do továren a nových modelů
16.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
