Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Experti popsali, jak mohl pilot nejděsivější nehody F1 posledních let odejít po svých
10.12.2020 | Petr Prokopec
Do bariéry narazil v rychlosti 220 km/h a prorazil jí. V ohnivém pekle zůstal dlouhých 28 sekund. Přesto francouzský závodník od nehody odešel po vlastních nohou. Jak je to vůbec možné?
Záběry z listopadové nehody Romaina Grosjeana ve Velké ceně Bahrajnu obletěly celý svět. A zasáhly naprosto každého, i lidi, kteří Formuli 1 běžně nesledují. Všichni přitom mluvili o zázraku, neboť v prvé chvíli se osud francouzského závodníka zdál být zpečetěn. Při nárazu totiž musel čelit přetížení až 53 g. Jeho vůz se navíc rozpůlil, přičemž explodovala palivová nádrž. Z ohnivého pekla pak jezdec Haasu vystoupil až po dlouhých 28 sekundách. Přesto se však již o týden později objevil usměvavý v bahrajnském paddocku.
Pokud se ptáte, jak je něco takového možné, pak rozhodně nejste sami. Ostatně řada z nás má stále ještě v živé paměti nehodu Julese Bianchiho, která se odehrála v roce 2014 v Japonsku. Ta vypadala o poznání méně hrůzostrašně, přesto však nakonec skončila smrtí francouzského jezdce. Ovšem jen kvůli ní ve výsledku Grosjean přežil. FIA totiž v reakci na incident zavedla ochranné oblouky nad kokpitem. A právě HALO, jak se jimi říká, se během listopadové havárie stalo stěžejním prvkem.
Jak tedy vše proběhlo? Hned v prvním kole se Grosjean dostal do kontaktu s Daniilem Kvyatem, načež v rychlosti 220 km/h narazil do bariéry. Kvůli úhlu nárazu se jeho vůz rozpůlil, což vedlo k protržení palivové nádrže umístěné za sedadlem. Rázem tak nastalo zmiňované ohnivé peklo. Přední část vozu navíc pronikla skrze bariéru. A právě v této chvíli hrál stěžejní roli ochranný oblouk HALO, který zvedl plechy nad Grosjeanovu hlavu. Je prakticky jisté, že bez něj by o ni závodník přišel.
Zapomínat nicméně nesmíme ani na řidiče lékařského vozu Alana van der Merweho a zdravotníka Iana Robertse, kteří byli první na místě a snažili se držet plameny pod kontrolou. Následně pak otřesenému Grosjeanovi pomohli přes bariéru a poskytli první pomoc. Francouz tak nakonec utrpěl pouze popáleniny druhého stupně na zápěstí, tím ale vše skončilo. Jakkoliv se totiž původně mluvilo také o zlomených žebrech, všechny kosti nakonec byly zcela v pořádku.
I sám Grosjean posléze přiznal, že nebýt oblouku HALO, dnes by tu již nebyl. Paradoxem přitom je, že závodník byl v době jeho zavedení jedním z největších kritiků nového bezpečnostního prvku. Dnes jej ale považuje za nejvýraznější posun, jaký byl v F1 za posledních několik dekád učiněn. To asi už nebude vůbec nikdo rozporovat, ostatně veškeré předchozí případy proražení bariéry skončily smrtí jezdců. Nicméně ty se odehrály v letech 1973 a 1974.
Velká cena Bahrajnu byla s největší pravděpodobností vůbec posledním Grosjeanovým závodem v královské motoristické disciplíně. Jsme pak zvědavi, zda náhodou totéž nebude platit také o jejím vítězi. Lewis Hamilton se kvůli koronaviru možná nezúčastní ani závěrečného podniku v Abú Zabí. Na příští rok navíc nemá podepsanou smlouvu a sám naznačil, že možná i skončí. Uvidíme tedy během pár týdnů, zda jen strašil, či nikoliv.




Pokud by k nehodě Romaina Grosjeana došlo ještě před zavedením ochranného oblouku nad kokpitem, dnes by tu francouzský závodník nejspíše již nebyl. Foto: Formula 1
Zdroj: Formula 1, Autosport
Bleskovky
- Souboj dvou úplně jiných aut VW se stejným motorem skončil neuvěřitelným foto finišem
včera - Majitel dál upravil auto s lakem, který z něj dělá dvojrozměrný objekt, teď mate ještě víc
16.1.2021 - Jízda s šestiválcovým Golfem ve specifikaci pro důchodce připomíná, co jsme měli a nemáme
16.1.2021 - Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
14.1.2021 - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021
Nejnovější články
- Audi poslalo domů 10 tisíc lidí ze dvou největších továren, nemá pro ně práci
před hodinou - Američané našli způsob, jak nadobro zabránit mlžení čelního skla auta zevnitř
před 2 hodinami - Levně k mání je KITT, v němž jezdil i David Hasselhoff. Ale takový, o kterém možná ani nevíte
před 3 hodinami - Dohoda o Brexitu je pro automobilky časovaná bomba, vybuchne v roce 2023
před 4 hodinami - Nejkrásnější kousky propadáku VW ze závěru jeho výroby přestaly ztrácet hrdost
před 5 hodinami - Špinavé tajemství elektrických aut nemá řešení, detaily odhalují všechny reálné dopady
před 6 hodinami - Jeremy Clarkson prozradil víc k nové show s jeho vlastním Lamborghini v hlavní roli
před 7 hodinami - Němci vybrali nejúspornější SUV pro tahání přívěsů, ta teď mohou přijít vhod
před 9 hodinami - Dodnes neojetá poslední Škoda s motorem V6 je tip na nenápadný rychlík za slušné peníze
včera - Je to paradox, ale nejlevnější auto schopné pokořit 300 km/h si kupují stále bohatší lidé
včera
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Fiat Stilo - Dialkove ovladanie 15:07 - jirka87
- Elektromobily a vse kolem nich 14:49 - MadJoe
- Lampárna (stěžovatelna) 12:59 - HondaMan
- Koronavirus 12:25 - fast001
- Zabavne kabrio kolem 300tis 12:21 - fast001
- Rychlodotazy 10:55 - Arkis
- Volkswagen obecne 19:28 - Lachende Bestien
- Hyundai a vše kolem nich! 15:43 - hyundaiclub
- Nová Insignia (benzín nebo diesel) 15:39 - hyundaiclub
- Porucha diagnostického systému motoru EOBD 15:37 - hyundaiclub