Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Experti popsali, jak mohl pilot z nejděsivější nehody F1 posledních let odejít po svých
10.12.2020 | Petr Prokopec
Do bariéry narazil v rychlosti 220 km/h a prorazil jí. V ohnivém pekle zůstal dlouhých 28 sekund. Přesto francouzský závodník od nehody odešel po vlastních nohou. Jak je to vůbec možné?
Záběry z listopadové nehody Romaina Grosjeana ve Velké ceně Bahrajnu obletěly celý svět. A zasáhly naprosto každého, i lidi, kteří Formuli 1 běžně nesledují. Všichni přitom mluvili o zázraku, neboť v prvé chvíli se osud francouzského závodníka zdál být zpečetěn. Při nárazu totiž musel čelit přetížení až 53 g. Jeho vůz se navíc rozpůlil, přičemž explodovala palivová nádrž. Z ohnivého pekla pak jezdec Haasu vystoupil až po dlouhých 28 sekundách. Přesto se však již o týden později objevil usměvavý v bahrajnském paddocku.
Pokud se ptáte, jak je něco takového možné, pak rozhodně nejste sami. Ostatně řada z nás má stále ještě v živé paměti nehodu Julese Bianchiho, která se odehrála v roce 2014 v Japonsku. Ta vypadala o poznání méně hrůzostrašně, přesto však nakonec skončila smrtí francouzského jezdce. Ovšem jen kvůli ní ve výsledku Grosjean přežil. FIA totiž v reakci na incident zavedla ochranné oblouky nad kokpitem. A právě HALO, jak se jimi říká, se během listopadové havárie stalo stěžejním prvkem.
Jak tedy vše proběhlo? Hned v prvním kole se Grosjean dostal do kontaktu s Daniilem Kvyatem, načež v rychlosti 220 km/h narazil do bariéry. Kvůli úhlu nárazu se jeho vůz rozpůlil, což vedlo k protržení palivové nádrže umístěné za sedadlem. Rázem tak nastalo zmiňované ohnivé peklo. Přední část vozu navíc pronikla skrze bariéru. A právě v této chvíli hrál stěžejní roli ochranný oblouk HALO, který zvedl plechy nad Grosjeanovu hlavu. Je prakticky jisté, že bez něj by o ni závodník přišel.
Zapomínat nicméně nesmíme ani na řidiče lékařského vozu Alana van der Merweho a zdravotníka Iana Robertse, kteří byli první na místě a snažili se držet plameny pod kontrolou. Následně pak otřesenému Grosjeanovi pomohli přes bariéru a poskytli první pomoc. Francouz tak nakonec utrpěl pouze popáleniny druhého stupně na zápěstí, tím ale vše skončilo. Jakkoliv se totiž původně mluvilo také o zlomených žebrech, všechny kosti nakonec byly zcela v pořádku.
I sám Grosjean posléze přiznal, že nebýt oblouku HALO, dnes by tu již nebyl. Paradoxem přitom je, že závodník byl v době jeho zavedení jedním z největších kritiků nového bezpečnostního prvku. Dnes jej ale považuje za nejvýraznější posun, jaký byl v F1 za posledních několik dekád učiněn. To asi už nebude vůbec nikdo rozporovat, ostatně veškeré předchozí případy proražení bariéry skončily smrtí jezdců. Nicméně ty se odehrály v letech 1973 a 1974.
Velká cena Bahrajnu byla s největší pravděpodobností vůbec posledním Grosjeanovým závodem v královské motoristické disciplíně. Jsme pak zvědavi, zda náhodou totéž nebude platit také o jejím vítězi. Lewis Hamilton se kvůli koronaviru možná nezúčastní ani závěrečného podniku v Abú Zabí. Na příští rok navíc nemá podepsanou smlouvu a sám naznačil, že možná i skončí. Uvidíme tedy během pár týdnů, zda jen strašil, či nikoliv.
Pokud by k nehodě Romaina Grosjeana došlo ještě před zavedením ochranného oblouku nad kokpitem, dnes by tu francouzský závodník nejspíše již nebyl. Foto: Formula 1
Zdroj: Formula 1, Autosport
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Fermín Aldeguer na 2 roky za Ducati včera 22:08
- Pre WorldSSP300: 5 favoritů a 5 ev. překvapení o titul WorldSSP300 v roce 2024 včera 16:00
- V Portimau také bez Davida Almansy včera 10:35
- Harley-Davidson Tobacco Fade Enthusiast: rock´n´roll pod sedlem včera 08:00
- Brit Jake Dixon opouští Katar a letí domů: konečně je to v pořádku 17.3.2024
Nejnovější články
- Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
před 2 hodinami - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
včera - Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
včera - Rakouský architekt se nemůže zbavit sbírky nejlepších Porsche i s kamionem na jejich převoz, jeho dětský sen si jiní splnit nechtějí
včera - Šéf Rimacu si převzal svou vlastní Neveru. Je to odměna? Anebo projev toho, že auto nikdo jiný nechce?
včera
Živá témata na fóru
- Pomoc s výběrem 4x4 03.19. 07:54 - spooon
- Politický koutek 03.19. 05:52 - Stepan
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.18. 21:48 - M.Z.
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- BMW Divize 03.18. 19:29 - delphin
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda
- Suzuki obecně 03.17. 23:40 - jarka
- Policejní kontroly a měření 03.17. 16:46 - Stepan