Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Extrémní armádní vyprošťovák uveze tuny šílenými rychlostmi i v náročném terénu
26.5.2021 | Petr Prokopec
Tento stroj má natolik silné navijáky, že slovo „zapadnout“ nemá s ve slovníku. Vybaven může být i jeřábem, pohon pak dostal na starosti mohutný, 15,2litrový turbodiesel.
Na americkou firmu Oshkosh Defense přišla v posledních týdnech řeč hned několikrát. Nejprve jsme si představili těžkotonážní taktický vůz HEMTT, jenž si dokonce střihl souboj ve sprintu s Fordem F-450, poté přišla řada na přepravní techniku HET. Nyní do téže řeky vkročíme již potřetí, znovu však kvůli trochu jiné rybičce. Tentokrát nám v hledáčku skončil LVSR (Logistics Vehicle System Replacement) neboli logistický vůz modernizovaný pro rok 2021, který je k mání ve třech verzích Wrecker, Tractor a Cargo.
Než se dostaneme k jednotlivým variantám, je třeba představit kolos jako takový. LVSR váží 24 tun, na délku měří 11 metrů a může jet rychlostí až 105 km/h, což je na takový neskutečné. Pohání jej šestiválcový turbodiesel Caterpillar C15 o objemu 15,2 l s výkonem 600 koní, jejichž přenos zajišťuje sedmistupňový automat Allison. Kromě toho Oshkosh hnací ústrojí doplnil i jednostupňovou redukční převodovkou vlastní výroby. LVSR tak může i do těžkého terénu.
V tomto ohledu redukci podává pomocnou ruku nezávislé zavěšení TAK-4, které bylo navrženo tak, aby se vypořádalo nejen s jakýmkoliv povrchem, ale i s vysokými rychlostmi. Zdvih kola tak může činit až 40,6 centimetru. Na svých bedrech tak LVSR zvládne odvézt až 22,5 tuny nákladu po silnici či 16,5 tuny v terénu. Akční rádius kolosu pak díky 628litrové palivové nádrži činí 483 km, přičemž kabina je určena dvěma či maximálně třem lidem.
Tím se dostáváme k oněm variantám, kdy Wrecker je vyprošťovacím vozem. Umí utáhnout 49 895 kilogramů, přičemž jeho centrálně usazený jeřáb dokáže zdvihnout až 43 545 kg. Kromě toho tu máme ještě dva navijáky, kdy přední utáhne 9 072 kg, zadní pro změnu 35 380 kg. Ve výsledku by si tedy Wrecker dokázal poradit i se zapadlým tankem M1 Abrams, i když jen s jeho původní, nejlehčí verzí.
Přesunout se můžeme k Tractoru, který je určen k tahání těžkých nákladů napříč náročným terénem. Z toho důvodu dostal vertikální nakládací systém, jenž dokáže uzvednout až 22 952 kg. Ani v tomto případě pak nechybí navijáky, ovšem kapacita toho předního činí 27 216 kg, což má své opodstatnění - LVSR se za jeho pomoci zvládne vyprostit zcela samo. Totéž je pak možné udělat i s přívěsem, pro nějž je určen druhý externí naviják.
Ve finále tu pak máme variantu Cargo sloužící zejména k transportu munice, pohonných hmot či dalších taktických materiálů. Také zde najdeme integrovaný nakládací systém LHS, jenž unese až 20 412 kg. Stejně jako Wrecker a Tractor je pak i tato varianta plně pancéřovaná již z továrny, což pochopitelně navyšuje bezpečnost posádky ve válečné zóně. K mání pak jsou i neobrněné verze, ty se však prodávají minimálně.











Oshkosh LVSR byl navržen tak, aby projel pomalu jakýmkoliv terénem, a to navíc při rychlostech až 105 km/h. Specialitou tohoto logistického vozidla je pak vyprošťování, stejně jako transport taktických materiálů. Foto: Oshkosh Defense
Zdroj: Oshkosh Defense
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 9 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 11 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
