Japonci používají novou ochranu aut proti zlodějům, složité je rázem krást je i na díly

Ukrást auto dnes není nic složitého, komplikované ale je dostat ho zpátky do oběhu jako celek. Proto se vozy kradou hlavně na díly, i jejich další prodej ale teď bude o dost obtížnější.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Japonci používají novou ochranu aut proti zlodějům, složité je rázem krást je i na díly

9.11.2020 | Mirek Mazal

Japonci používají novou ochranu aut proti zlodějům, složité je rázem krást je i na díly

/

Foto: Toyota

Ukrást auto dnes není nic složitého, komplikované ale je dostat ho zpátky do oběhu jako celek. Proto se vozy kradou hlavně na díly, i jejich další prodej ale teď bude o dost obtížnější.

Krádeže aut stále nejsou ničím výjimečným, kvůli moderním technologiím je naopak možné dnes automobil ukrást snáze než kdy dříve. Složitější ovšem je ho následně zpeněžit - upravit všechny identifikátory tak, aby se nepoznalo, že byl ukraden a prodat jej jako celek, je velmi složité. A tak se vozy kradou hlavně na díly, u kterých je eliminace současných identifikátorů o poznání snazší, pokud tedy díl vůbec nějaké nese. Právě s tím se rozhodla bojovat Toyota její luxusní značka Lexus.

Její řešení v oblasti boji proti nenechavcům je v podstatě geniálně jednoduché a soustředí se právě na ochranu jednotlivých komponentů. Jednou z hlavních inovací je unikátní identifikátor vyražený na jednotlivé díly, který zachází mnohem dál než dosavadní opatření. Jedinečná kombinace znaků obsahuje osobní identifikační číslo (PIN), který je spárován s identifikačním číslem vozidla (pro změnu VIN).

Kód PIN je uveden ve formě teček miniaturního rozměru, které jsou pouhým okem sotva viditelné. Mají průměr cca 1 milimetr a informace přečte speciální zařízení. Originální kombinaci nepostřehnutelného podpisu bude aplikována do všech koutů automobilu, aby se jednotlivé součásti v případě krádeže daly snadno rozpoznat. Počet mikroznaček po celém voze tak dosáhne až 10 000 - s tím už se zloději jen tak nepoperou a pokud ano, stěží na tom vydělají.

Novinka pomůže i v případě celých aut, kdy kriminálním živlům nebude mnoho platné ani padělání kódu VIN nebo výměna některých dílů. Při kontrole japonským postupem se pomocí nového vynálezu údajně podaří najít odcizené komponenty či celé automobily snáze než kdy dříve. A i kdyby zmíněné mělo působit jen preventivně, je to skutečně dobrý nápad.

Každý další nový model Toyoty nebo Lexusu by tedy měl dostat certifikát jedinečného identifikátoru proti krádeži, který obsahuje neměnný PIN vozidla. A přibývají i další opatření. Toyota navyšuje také počet míst s vyraženým VIN, což je opatření už široce používané. Kombinace čísel a písmen ale budou nově ještě lépe chráněny před paděláním prostřednictvím technologie podobné sebedestrukci probíhající při zákroku padělatelů. V praxi by se měly zmanipulované štítky s heslem následně projevit rozzářením po krajích během osvětlení ultrafialovou lampou. Lexusy toto řešení používají už nějaký pátek, na Toyotách se teprve objevují.


Japonci používají novou ochranu aut proti zlodějům, složité je rázem krást je i na díly - 1 - Nova ochrana proti zlodejum Toyota 01Japonci používají novou ochranu aut proti zlodějům, složité je rázem krást je i na díly - 2 - Nova ochrana proti zlodejum Toyota 02
Automobilka Toyota zavádí nový balík opatření proti zlodějům. Nejpokrokovějším řešením jsou takřka neviditelné tečky s informacemi o vozidle, které se objeví po osvětlení UV lampou. Foto: Lexus

Zdroj: Toyota

Mirek Mazal

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše