Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jeden z mála šéfů velkých automobilek otevřeně řekl, proč končí s velkými a silnými motory
1.2.2021 | Petr Prokopec
Někteří říkají, že jsou to dinosauři vymírající tváří v tvář moderní době kvůli nezájmu publika. Realita je ale úplně jiná, jak dokladují slova Tima Kuniskise, na osmiválcové Hellcaty v Dodgích se dnes stojí fronty.
Nedávno jsme probírali poněkud smutnou buducnost ostrých Opelů, které sice mají zažít návrat verzí OPC, ovšem bez zvýšení výkonu. Má totiž jít o elektromobily, kterým sice není složité dát výkonnější elektrický motor, přizpůsobit mu vše ostatní ale problém je. A tak Opel zůstane raději u standardního pohonného ústrojí, kterému přidá lepší brzdy a podvozek.
Nyní se můžeme přesunout k jiné divizi nově zformovaného koncernu Stellantis, který tvoří PSA se značkami jako Peugeot, Citroën či právě Opel spolu s FCA, pod který spadají Fiat, Jeep, Chrysler a pro nás dnes nejdůležitější Dodge. Tato automobilka je momentálně známa i díky výkonným modelům SRT Hellcat, jež užívají přeplňovaný 6,2litrový osmiválec s výkonem až 720 koní. Šéf značky Tim Kuniskis nicméně již oznámil, že tato pohonná jednotka to má spočítané, neobvykle ale vše nezahrál do outu předstíráním nezájmu zákazníků, ale otevřeně řekl, odkud vítr vane.
V případě zájmu si totiž Dodge opravdu nemá nač stěžovat, takže by mu to stejně nikdo nevěřil. Během uplynulých pěti let prodal více než 50 tisíc aut s těmito extrémními motory, což je vskutku obdivuhodné a překonalo to i očekávání samotné automobilky. Challenger SRT Hellcat přitom startuje na 58 995 dolarech, zatímco Durango SRT Hellcat je k mání dokonce od 80 995 USD, takže nejde o levné zboží. Automobilka nicméně „nejvýkonnější SUV všech dob“, jak druhý zmíněný model nazývá, vyprodala za necelé tři měsíce. Přesto je i s ním amen.
„Dny kompresorem přeplňovaných motorů 6,2 V8 s ocelovým blokem jsou sečteny,” řekl Kuniskis v rozhovoru pro CNBC. Proč? „Jen a pouze kvůli všem nákladům spojeným s vyhověním emisních regulací,” dodal bez váhání. Člověka znalého dění v oboru to nepřekvapí, není ale obvyklé slyšet něco takového šéfa automobilky říkat. Podle Kuniskise se na takové motory dnes stojí fronty, s ohledem na bující regulace ale není rozumně možné je držet dále při životě - buď by to nešlo vůbec, nebo by se staly tak drahými, že automobilka nechce riskovat jejich neúspěch.
To je pochopitelně smutné, a tak se Kuniskis snažil vše přebít tím, že přijdou jejich elektrické náhrady. Šéf Dodge říká, že žijeme je ve zlaté éře muscle cars, nevěříme ale tomu, že si upřímně myslí, že je elektrické modely dokáží nahradit. Podle nás jsme na prahu konce jedné éry a pokud se nestane zázrak, budeme se muset smířit s příchodem éry docela jiné.
Ostatně, pokud se jakéhokoliv milovníka muscle cars zeptáte, co na svém voze miluje, pak je to také jeho zvuk. Jízdní dynamika je sice též hodnocena kladně, ovšem právě tu dnes dokáže nabídnout každý schopnější elektromobil a mezi muscle cars je nikdo neřadí. Pokud tedy i Dodge chce podobně jako Opel hrát na svých prknech Hamleta bez Hamleta, může se stát, že se bude muset smířit i s představením bez diváků. Za to, co lidé chtějí, evidentně nebojuje, třebaže je nutné ocenit, že aspoň přiznává, že jde směrem od, nikoli vstříc jejich přáním.









Dodge Challenger, Charger a Duranto SRT Hellcat užívají přeplňovaný 6,2litrový osmiválec naladěný na více než 700 koní. Dny této jednotky jsou nicméně již spočítané, a to kvůli emisím. Příští muscle cars značky budou elektrifikované, jsme na ně zvědavi. Foto: Dodge
Zdroj: CNBC
Bleskovky
- Někdo naložil na korbu pick-upu snad veškeré vybavení domu, pak s ním vyjel na silnici
včera - Rodinný hatchback předvedl na Autobahnu rychlost hodnou Ferrari za zlomek ceny
9.4.2021 - Dodnes nejsilnější dieselový osobák ukázal, co i po 9 letech dovede na německé dálnici
6.4.2021 - Řidič nejrychlejší Kie se předváděl na silnici, na vlastní kůži si prožil Troškovu pohádku
5.4.2021
Nejčtenější články
- K mání je auto postavené na míru sultánovi. Dodnes vypadá jako z budoucnosti
13.3.2021 - Řidič nejlepší Toyoty posledních let špatně přeřadil, motor to měl po chvíli spočítané
13.3.2021 - Nejlevnější Lada za 145 tisíc dostala nový základní motor, přidal ji pozoruhodný výkon
13.3.2021 - Čínská Škoda Kodiaq už se prodává v Evropě, místo pro 7 i výbavu dá velmi levně
13.3.2021 - Studie odhalila důvody, pro které si lidé pořizují Tesly i proč si je koupit odmítají
13.3.2021 - „Mr. Bean” prodává své velmi neobvyklé auto, málokdo věděl, že ho vůbec má
13.3.2021 - Drzost Číňanů je asi věčná, na západ míří s kopií nového superhitu Fordu
13.3.2021 - Žádané ojeté luxusní SUV Audi je drahé jako čert, jeho kvalita je ale téměř neprůstřelná
14.3.2021 - Němci vyvinuli geniální systém, který sám vysvobodí zapadlé auto, nikdo ho ale nekupuje
14.3.2021 - BMW vrátilo život mnichovskému Ferrari, 640koňové dělo zařízlo na prahu výroby
14.3.2021
Živá témata na fóru
- Onboard videa 00:35 - brnenska.odchytova
- Lampárna (stěžovatelna) 23:22 - Předseda
- Rychlodotazy 22:40 - HOUZJ5AJ
- i30 kombi vs Ceed sw 21:10 - PalaS
- Řidiči, co to mají v ruce... 18:54 - Honza42
- Malé pracovní auto na dlouhé trasy cca kolem 100-250k 18:48 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 12:34 - pavproch
- IT poradna 10.4.2021 - ctrl_j
- Instalace LED loga na AUDI 2014 10.4.2021 - skt
- Autokamera 10.4.2021 - brnenska.odchytova