Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jedno z největších SUV Volkswagenu se ukázalo v novém, vystačit si musí už jen s jediným motorem
18.2.2025 | Petr Prokopec
Je to vážně kus auta, navíc prodávaný za velmi dobré peníze, a tak není divu, že se na trhu setkal s dobrou odezvou. Jeho nová iterace přichází s výrazně agresivnější karoserií a zaslepenou čelní maskou, technika ale dostala zas jednou na frak.
V roce 2017 představil Volkswagen pětimetrové SUV zvané buď Atlas (USA, Chile a Israel), nebo Teramont (zbytek světa). O tři léta později přišel první facelift, který vozu nadělil hlavně nové čelní partie, zatímco druhá modernizace představená v únoru 2023 byla zaměřena především na interiér. Ve Státech nicméně došlo i na jednu mechanickou změnu, zpod přední kapoty zmizel vpravdě kultovní motor VR6, který si netyká se snahami o neustálé snižování papírové spotřeby paliva. Jedinou nabízenou jednotkou se tedy na tomto trhu stal přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec.
Letos tu máme další střídání stráží, tentokrát však výraznější. VW totiž v Číně představil Teramont Pro, tedy v podstatě druhou generaci tohoto vozu, i když říkat ji lze i velký facelift. Auto tedy nadále zůstává u platformy MQB, jde však o evoluční verzi, se kterou je sice spojen stejný rozvor jako dříve (2 980 mm), nicméně celková délka narostla o 61 milimetrů na 5 158 mm. Za tím stojí hlavně radikálně překopané čelní partie, které působí docela agresivně. A zároveň také falešně, neboť většina naznačených otvorů je zaslepena, stejně jako samotná čelní maska.
Zajímavý je vývoj světel, neboť hlavně po prvním faceliftu první generace VW přistupoval k jejich zužování. Nyní tu ale máme jejich citelné zvětšení, které vzadu doplňuje „pixelovatá“ lišta propojující koncové lampy. V obou případech jde o podobný styl, s jakým je v Číně spojen Teramont X, tedy varianta kupé. Na dané změny nicméně došlo teprve předloni, tamní zastoupení německé automobilky tedy evidentně dává celé nabídce jednotný charakter. Byť verze X u něj nejspíše dlouhou nezůstane.
Po stránce motorické i Teramont Pro již podobně jako americký Atlas zůstává u jediného motoru, a sice taktéž dvoulitrového čtyřválce. Jde o motor z rodiny EA888, jeho pátá generace však prošla revizemi, aby nabídla nižší spotřebu paliva. Zesíleny tak byly třeba hřídel, písty či ojnice, zatímco mazání a chlazení bylo zlepšeno a přeplňování počítá s variabilní geometrií turbodmychadla, palivový systém pak s vysokým tlakem až 500 barů.
S jakou žíznivostí bude moci klientela počítat, zatím nebylo upřesněno. Nový dvoulitr nicméně produkuje 272 koní výkonu a 400 Nm točivého momentu, tedy podobné parametry, jaké má na svědomí čtyřválec čtvrté generace (273 koní, 370 Nm). Spárován je pak zatím výlučně se sedmistupňovým automatem a pohonem všech kol 4Motion, pročež ke zrychlení na stovku potřebuje 7,6 sekundy. Oproti motoru VR6 jde nicméně o posun dolů, 2,5litrový agregát totiž produkoval až 303 koní a 500 Nm.
Co se interiéru týče, změny již nejsou až tak výrazné. Dáno je to i tím, že se výrobci přesunuli k dotykovým obrazovkám, pročež je vlastně velmi těžké architekturu kabiny jakkoli dramticky změnit. Teramont Pro nemá být nabízen pouze s digitálním přístrojovým štítem, centrální obrazovkou multimédií a displejem pro spolujezdce, ale lze jej dále osadit ještě třemi monitory, které slouží pro zábavu zadních cestujících. Těm znovu budou k dispozici jedna či dvě řady sedadel.
Za pozornost stojí i sedadlo spolujezdce vpředu, které je titulováno jako „královnino“. Disponuje tedy elektricky ovládanou podnožkou, stejně jako vyhříváním, chlazením a masážními funkcemi. Zda se přitom nastěhuje také do americké verze, je v tuto chvíli ve hvězdách. Dá se ale předpokládat, že na její odhalení již dlouho čekat nebudeme.
Ani s příchodem druhé generace ale nepočítáme s tím, že by Teramont či Atlas oficiálně dorazily na evropské trhy, což je škoda. Tohle auto totiž dnes v Číně startuje na 249 000 CNY, tedy asi 820 tisících Kč. A nepředpokládáme, že by nové provedení stálo dramaticky jiné peníze. Pro Evropany by taková nabídka byla hotovou pohádkou, a to i kdyby vůz byl o několik set tisíc dražší.




















VW Teramont Pro je titulován jako druhá generace, byt třeba rozvor má shodný s předchůdcem a natáhl se hlavně do délky. Za dramatičtějšími čelními partiemi pak čekejme už jen přeplňovaný dvoulitr. Foto: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 36 minutamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 38 minutamiDědic Fiatu s šéfem Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
před hodinouPrvní nové AUDI má ten nejsměšnější zavazadelník, jaký jsme kdy viděli, ukazuje nedomyšlenost auta v každém ohledu
před 3 hodinamiBentley právě realizovalo největší objednávku ve své historii, jediný zákazník si najednou převzal 9 aut
před 4 hodinamiPoláci sestrojili létající motorku jako z Hvězdných válek, chtějí ji sériově vyrábět a prodávat
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva