Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kaipan 16 chce být český sporťák s turbem a pohonem předních kol
22.12.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Smržovka opět prokázala svou kreativitu a s dvoumilionovou investicí stvořila následníka patnáctky. Nebyl ale vklad nedostatečný a přání převeliká?
Nový Kaipan 16, slavnostně odhalený před několika dny, vznikal dva roky a přesto patrně pod značným časovým tlakem. Na jedné straně zde vyvstala potřeba použít modernější motor schopný plnit přísnější normy, na straně druhé bylo životně důležité stihnout homologaci do 1. listopadu, aby malá česká manufaktura finančně nevykrvácela na povinnosti mít podle nařízení EU ve svém autě stabilizační systém. V takové atmosféře se nepracuje snadno velkým automobilkám, natož pak prakticky rodinnému podniku o několika lidech.
Přesto si ale nemyslím, že by zrovna legislativa sepisovaná kdesi v Bruselu byla tím hlavním problémem Kaipanu. Za poslední tři roky jsem měl možnost svézt se ve třech testovacích vozech ze Smržovky a podotýkám, že se pokaždé jednalo o předváděcí novinářské auto, u kterého člověk jaksi předpokládá, že bude v perfektním stavu. Nikdy jsem žádný test nevydal. Bylo to z úcty k práci člověka, který vložil vše co má do svého snu. Nebo spíše ze soucitu? Nechci být zbytečně patetický a nějak zvlášť rozebírat nepříjemné detaily, ale pravdou je, že bez výjimky se mi všechny Kaipany rozpadaly pod rukama.
Byl bych proto moc rád, kdyby šestnáctka měla více štěstí na kvalitu a fungovala podle očekávání. Teoreticky by mohla. Jak zástupci firmy prozradili, už se nemusí spoléhat jen na přestavby z ojetých Fabii, protože některé nové komponenty jako jsou části náprav nebo převodovka jim bude dodávat přímo Škodovka. Stejně tak motor, přeplňovaná dvanáctistovka TSI s výkonem 105 koní má podle mě (i přes občasné podceňování) zajímavý potenciál, především pak v automobilu o hmotnosti 825 kg (podle Kaipanu i s řidičem, ale o nedefinované hmotnosti).
Majitel firmy Michal Hradský s hrdostí o svých vozech tvrdí, že jsou spartánská, což bychom mohli v přeneseném významu slova chápat tak, že jsou nejen tvrdá ale i jednoduchá. Potíž je v tom, že zrovna tohle u šestnáctky jaksi postrádám. Nemyslím to ironicky, ale majiteli bych poradil, aby od svého nového díla odstoupil a zkusil to o té „jednoduchosti“ ještě jednou. Chápu, že u designu to máme každý jinak, ale ať šestnáctka vypadá jakkoli, rozhodně se o ní nedá říci, že by měla prosté tvary. Pověstným hřebíkem jsou pak přední světla z Fabie, což mi připadá jako strojené ztělesnění jeho velkého vděku za vstřícné jednání Škody.
Rád bych ale u auta podobného typu viděl více prostoty i v konstrukci. Kaipan uvádí, že je auto poskládáno z ocelových trubek a kompozitů, což nezní špatně, ale pak se skoro sama pokládá otázka, jak je možné, že i základní Caterham bez zvláštního odlehčování váží o tři metráky méně. Jsem přesvědčen, že by mi to bylo náležitě vysvětleno, ale to nic nemění na faktu, že zde máme auto za půl milionu, které se stalo spíše karikaturou Lotusu než novou vývojovou větví. Obávám se ale, že možná určenou na vymření. Upřímně? Navzdory tomu, co zde bylo zmíněno, by mi to bylo líto. I přes ten pohon předních kol a design. Už kvůli té umíněnosti, se kterou tato auta vznikají. Jenže pokud se Smržovce nepodaří vyjednat nějakou výjimku, po následníkovi šestnáctky bude to ESP nesmlouvavě požadováno. Takže je dost možná poslední nové auto ze Smržovky a asi proto si i zaslouží, aby se prodávalo.
Takže pokud náhodou patříte k těm, co někde mezi křivkami šestnáctky objevili zalíbení, vězte, že i bez zvyšování tlaku turba se na stovku dostane za 6,9 sekundy, a pokud budete mít tu odvahu nechat si skrze nizoučký větrný štít nahrazující přední okno provětrat uši, pak můžete zkusit i maximálku 189 km/h. Kaipan slibuje průměrnou spotřebu 5,4 litru a mimo město, kam podobné stroje nutně patří, dokonce jen 4,4 litru. Podle procesu vyhřezlosti svých páteřních plotýnek si pak můžete objednat lité patnáctky, šestnáctky nebo sedmnáctky. Přeji příjemné přemýšlení...
Nová šestnáctka dostala koncernový motor 1,2 TSI o výkonu 105 koní
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 9 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 3 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 4 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 6 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 7 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva