Kdysi nadějný pokus o návrat krále rodinných aut je propadák, nechce ho skoro nikdo

Až neuvěřitelně krutou realitu odhaluje nejen pohled na celkové prodeje všech generací, ale především na skomírající odbyt té stávající. Ač to chvíli vypadalo dobře, Renault Espace V je totální fiasko.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Kdysi nadějný pokus o návrat krále rodinných aut je propadák, nechce ho skoro nikdo

18.6.2021 | Petr Miler

Kdysi nadějný pokus o návrat krále rodinných aut je propadák, nechce ho skoro nikdo

/

Foto: Renault

Až neuvěřitelně krutou realitu odhaluje nejen pohled na celkové prodeje všech generací, ale především na skomírající odbyt té stávající. Ač to chvíli vypadalo dobře, Renault Espace V je totální fiasko.

Stále větší popularita SUV si vybírá své oběti v jiných segmentech a poslední rok s některými z nich pořádně zacvičil. Našli bychom více typů aut, kterým dominance vysokých a těžkých esúvéček škodí, nejvíce ale zasáhla segment charakterizovaný jinými třemi písmeny - MPV. Ten zažívá v posledních letech mimořádně tvrdý pád obecně, jedna z obětí si ale zaslouží zvláštní pohled.

Jde o vůz, kterého lze považovat za jednoho průkopníků a po léta i krále této třídy, Renault Espace. I u nás dobře známé auto bylo dlouho velmi populární - už první generaci vyráběnou mezi léty 1984 a 1991 si koupilo v Evropě podle dat JATO Dynamics 184 tisíc lidí. A to byl teprve začátek úspěšné pouti.

Postupně se vyvíjející doyen celé třídy se v poněkud polovičaté druhé iteraci prodával jen 5 let, přesto oslovil dalších 317 tisíc lidí. Třetí generace se prodávala mezi léty 1996 a 2003 a získala si 365 tisíc kupců a ta čtvrtá vyráběná do roku 2014 dokonce rekordních 373 tisíc zákazníků. Klobouk dolů, Espace není Twingo, tohle je auto, které v rozumnější specifikaci snadno stálo milion korun už před dvěma dekádami. Jenže už závěr éry čtvrtého provedení byl velmi rozpačitý.

Již tehdy bylo Francouzům jasné, že MPV slunce nad střechami nesvítí, a tak Renault přes spekulace o tom, že to s Espacem prostě skončí, přišel s pátou, jinak pojatou generací generací. Tento model se pokusil vzkřísit tím, že jej přiblížil SUV a přitom mu ponechal prvky MPV. Zprvu to vypadalo nadějně - našlo se dost tradičních kupců, kteří pětku v prvních letech chtěli. Jakmile se ale vyčerpali, přišla prázdnota.

Říci, že tento model míří do kytek, je snad slabé vyjádření - za celou jeho dosavadní éru (6 let) má na kontě jen 96 tisíc prodaných aut, přičemž loni jich bylo jen 4 390. A našly se i „nelockdownové” měsíce, kdy si nezískal ani 200 kupců v celé Evropě. To je skutečně skoro nic, i o více než 90 procent méně než v dobách největší slávy. A kdo by čekal, že letošek přinese úlevu, tak ne. Za první čtyři měsíce letošního roku se prodalo pouhopouhých 1 052 aut. Pokud to takto vydrží ve zbytku roku, bude Espace výrazně klesat i z loňské mizérie.

Touto optikou není divu, že Renault má s tímto modelem jediný plán - ukončit jeho existenci. Kdy se tak stane, nevíme, ale řekli bychom, že už to dlouho trvat nebude. Je to svým způsobem smutné, Espace je přeborník v praktičnosti a celkově sympatické auto pro to, pro co je určeno, pro převoz velké rodiny ve vysokém komfortu. Jenže zákazníci nemají slitování a jeho rychlý skon nejlépe ukazuje jejich preference - nechtějí MPV, nechtějí ani něco jako SUV, chtějí SUV. A s tím zjevně nenadělá dnes nikdo nic.


Kdysi nadějný pokus o návrat krále rodinných aut je propadák, nechce ho skoro nikdo - 1 - renault espace initiale paris 16Kdysi nadějný pokus o návrat krále rodinných aut je propadák, nechce ho skoro nikdo - 2 - renault espace initiale paris 17Kdysi nadějný pokus o návrat krále rodinných aut je propadák, nechce ho skoro nikdo - 3 - renault espace initiale paris 18Kdysi nadějný pokus o návrat krále rodinných aut je propadák, nechce ho skoro nikdo - 4 - renault espace initiale paris 19Kdysi nadějný pokus o návrat krále rodinných aut je propadák, nechce ho skoro nikdo - 5 - renault espace initiale paris 20Kdysi nadějný pokus o návrat krále rodinných aut je propadák, nechce ho skoro nikdo - 6 - renault espace initiale paris 21Kdysi nadějný pokus o návrat krále rodinných aut je propadák, nechce ho skoro nikdo - 7 - renault espace initiale paris 22Kdysi nadějný pokus o návrat krále rodinných aut je propadák, nechce ho skoro nikdo - 8 - renault espace initiale paris 23Kdysi nadějný pokus o návrat krále rodinných aut je propadák, nechce ho skoro nikdo - 9 - renault espace initiale paris 25
Poslední Renault Espace je docela sympaťák, jako pokus zachránit MPV ve stylu crossoveru ale naprosto selhává a nevyhnutelně skončí bez nástupce. Foto: Renault

Zdroj dat: JATO Dynamics

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše