Konec jediné prodělečné Škody je i konec jedné éry, říkají Britové, taková auta už v EU nebudou

Při snahách o minimalizaci zátěže, kterou automobilismus znamená pro okolní prostředí, by právě takovým vozům mělo svítit slunce nad hlavou. Jenže nesvítí a rozsah současných regulací je paradoxně žene do záhuby.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Konec jediné prodělečné Škody je i konec jedné éry, říkají Britové, taková auta už v EU nebudou

26.9.2020 | Petr Prokopec

Konec jediné prodělečné Škody je i konec jedné éry, říkají Britové, taková auta už v EU nebudou

/

Foto: Škoda Auto

Při snahách o minimalizaci zátěže, kterou automobilismus znamená pro okolní prostředí, by právě takovým vozům mělo svítit slunce nad hlavou. Jenže nesvítí a rozsah současných regulací je paradoxně žene do záhuby.

Před pár týdny Škoda překvapila informací, že model Citigo potichu skončil, a to bez jakéhokoli nástupce. Je tak prakticky jisté, že dříve nebo později se minulostí stanou i spřízněné modely Volkswagenu up! a Seat Mii, které jsou tímtéž v jiném hávu a jsou vyráběny na stejném místě. Koncern VW tak de úplně opustí segment malých městských vozů, protože se mu v něm zkrátka nevyplatí zůstat.

Kolegové z Autocaru se v reakci na to ptají: Když obří koncern VW není schopen na podobných, relativně drahých autech vydělat za situace, kdy na úplně stejných technických základech seká trojici modelů všech svých mainstreamových značek, kdo jiný by měl? Odpověď „nikdo” se zdá být velmi pravděpodobnou a má své opodstatnění.

Problém této třídy aut pramení z jakýchsi bazálních nákladů. Regulace EU vyžadují po výrobcích stále více prvků souvisejících s bezpečností či ekologičností toho kterého auta a když se je dáte na jednu hromádku, zatěžují cenu nového vozu slušnou sumou. U větších modelů se do ceny vejdou, prodávat supermini za 400 tisíc ale nelze, a tak má prodejní cena svůj horní limit, do kterého se zkrátka výrobci musí vejít. A pokud to nezvládnou, raději nebudou vyrábět nic, jako Škoda.

Podle analytiků trhu dosahovaly loni automobilky na jednom prodaném supermini v průměru zisku okolo tří tisíc korun, což je vzhledem ke všem rizikům spojeným s vývojem a výrobou žalostně málo. Navíc je to průměr a regulatorních opatření stále přibývá. Konec Citigo tak podle Autocaru značí konec jedné éry - mini auta prostě skončí, tedy alespoň v té podobě, v jaké je známe.

Směr, jakým se nejspíše do budoucna vydáme, naznačil již v roce 2012 Renault. Francouzi nicméně představili elektrický model Twizy předčasně, tedy v době, kdy trh na elektrickou čtyřkolku s kapotáží ještě nebyl zcela připraven. To - stejně jako cena, jenž u nás startuje nad 300 tisíci korunami - jen vysvětluje, proč bylo do konce loňského roku celkově prodáno pouze 29 118 kusů. I přes dostupnost v Jižní Americe či Kanadě přitom prakticky veškerá auta skončila na starém kontinentu.

Jakkoliv tedy zájem byl minimální, ukázalo se, že malá vozítka nejlépe zapadnou do úzkých a přeplněných ulic evropských metropolí. Směr tak byl jasně vytyčen, výrobci jen museli vyčkat na správnou chvíli. A ta evidentně nastává, jak dokládá pohled na Citroën, který letos začal na vybraných trzích prodávat model Ami, který má nejblíže k „automotorkám” typu Aixam. Francouzi se přitom navzdory koronaviru dočkali nemalého úspěchu, za čímž nestojí pouze nízká prodejní cena 6 000 Eur (cca 160 tisíc Kč).

Model Ami je totiž možné získat i na leasing, přičemž na úvod složíte 2 644 Eur (cca 70 tisíc Kč) a následně platíte pouze 19,99 Eur (asi 540 Kč) v měsíčních splátkách. Takové sumy si již mohou dovolit pomalu i děti školou povinné, načež není překvapivé, že za volant mohou legálně i čtrnáctiletí bez řidičského průkazu. Citroën tak de facto rozšířil zákaznickou skupinu, které dodává levně dopravní prostředek, jenž se stejně jako Twizy obejde bez lokálních emisí.

S elektrickou čtyřkolkou podobného ražení ostatně počítá i koncern VW, jak se potvrdilo loni v únoru v Barceloně na kongresu mobility. Představen byl totiž Seat Minimó, který není ničím jiným než dvoumístnou elektrickou čtyřkolkou. Zatímco nicméně Citroën Ami počítá se sedadly usazenými vedle sebe, Španělé kráčí ve stopách Renaultu a usadili cestující za sebou. Šířku všech tří aut nicméně spíše než kabina udává rozchod předních a zadních kol.

Pro stále přeplněnější města s nedostatkem parkovacích aut jsou tyto elektrické čtyřkolky vlastně ideální. Jejich alternativní pohon totiž není spojen s místními emisemi, navíc mají omezenou maximální rychlost. Kvůli tomu pak mají zapovězený vstup třeba na dálnici, což vede k redukci nákladů spojených s bezpečností. Nízká je tak ve výsledku i prodejní cena, stejně jako provozní náklady.

Lze už jen dodat, že Citroën Ami zvládá s bateriemi o kapacitě 5,5 kWh urazit 75 kilometrů, a to při nejvyšší rychlosti 45 km/h. Dobíjení pak zabere 3 hodiny. Seat Minimó oproti tomu počítá s 15 kWh, na kapacitu produkční verze si ale budeme muset počkat. V případě Renaultu Twizy tu pak máme 6,1 kWh a možnost jet 45 či až 80 km/h, ovšem ve druhém případě je třeba počítat se zdvojnásobením ceny a tedy již s o poznání menší atraktivitou.


Konec jediné prodělečné Škody je i konec jedné éry, říkají Britové, taková auta už v EU nebudou - 1 - Skoda Citigo-E iV 2020 nova sada 01Konec jediné prodělečné Škody je i konec jedné éry, říkají Britové, taková auta už v EU nebudou - 2 - Skoda Citigo-E iV 2020 nova sada 02Konec jediné prodělečné Škody je i konec jedné éry, říkají Britové, taková auta už v EU nebudou - 3 - Skoda Citigo-E iV 2020 nova sada 03Konec jediné prodělečné Škody je i konec jedné éry, říkají Britové, taková auta už v EU nebudou - 4 - Skoda Citigo-E iV 2020 nova sada 04Konec jediné prodělečné Škody je i konec jedné éry, říkají Britové, taková auta už v EU nebudou - 5 - Skoda Citigo-E iV 2020 nova sada 06Konec jediné prodělečné Škody je i konec jedné éry, říkají Britové, taková auta už v EU nebudou - 6 - Skoda Citigo iV prodelecny model 07
Škoda Citigo jako ztrátový model skončila a započala tím konec jedné éry. Podobná auta mají skončit napříč trhem. Foto: Škoda Auto

Konec jediné prodělečné Škody je i konec jedné éry, říkají Britové, taková auta už v EU nebudou - 7 - Citroen Ami 2020 nova sada 01Konec jediné prodělečné Škody je i konec jedné éry, říkají Britové, taková auta už v EU nebudou - 8 - Citroen Ami 2020 nova sada 02Konec jediné prodělečné Škody je i konec jedné éry, říkají Britové, taková auta už v EU nebudou - 9 - Citroen Ami 2020 nova sada 03Konec jediné prodělečné Škody je i konec jedné éry, říkají Britové, taková auta už v EU nebudou - 10 - Citroen Ami 2020 nova sada 04Konec jediné prodělečné Škody je i konec jedné éry, říkají Britové, taková auta už v EU nebudou - 11 - Citroen Ami 2020 nova sada 05Konec jediné prodělečné Škody je i konec jedné éry, říkají Britové, taková auta už v EU nebudou - 12 - Citroen Ami 2020 nova sada 06Konec jediné prodělečné Škody je i konec jedné éry, říkají Britové, taková auta už v EU nebudou - 13 - Citroen Ami 2020 nova sada 07Konec jediné prodělečné Škody je i konec jedné éry, říkají Britové, taková auta už v EU nebudou - 14 - Citroen Ami 2020 nova sada 08Konec jediné prodělečné Škody je i konec jedné éry, říkají Britové, taková auta už v EU nebudou - 15 - Citroen Ami 2020 nova sada 09Konec jediné prodělečné Škody je i konec jedné éry, říkají Britové, taková auta už v EU nebudou - 16 - Citroen Ami 2020 nova sada 10Konec jediné prodělečné Škody je i konec jedné éry, říkají Britové, taková auta už v EU nebudou - 17 - Citroen Ami 2020 nova sada 11Konec jediné prodělečné Škody je i konec jedné éry, říkají Britové, taková auta už v EU nebudou - 18 - Citroen Ami 2020 nova sada 12Konec jediné prodělečné Škody je i konec jedné éry, říkají Britové, taková auta už v EU nebudou - 19 - Citroen Ami 2020 nova sada 13
Náhradou se mají stát jakési „automotorky” typu Citroën Ami. Ten naopak slaví úspěchy - je levný, pro pohyb po městě plně dostačující a za jeho volant mohou i čtrnáctiletí. Foto: Citroën

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše