Korejci ukázali další nové řešení manuální převodovky, vystačí si se dvěma pedály

Otázka, co je to za manuál, když nemá trojici pedálů, je na místě, ale taková je už doba. Po zbavení manuálu fyzického spojení pedálu se spojkou zrušili i samotný pedál.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Korejci ukázali další nové řešení manuální převodovky, vystačí si se dvěma pedály

7.7.2020 | Petr Prokopec

Korejci ukázali další nové řešení manuální převodovky, vystačí si se dvěma pedály

/

Foto: Hyundai

Otázka, co je to za manuál, když nemá trojici pedálů, je na místě, ale taková je už doba. Po zbavení manuálu fyzického spojení pedálu se spojkou zrušili i samotný pedál.

Před několika málo dny Kia podrobněji představila nový šestistupňový manuál. Ten se vůči již známým převodovkám zásadně liší, neboť jeho spojka už nepoužívá mechanická táhla. Místo toho je ovládána elektronicky podobně jako dnes škrtící klapky či u některých vozů i brzdy. Vypadalo to jako dost novátorské a pro příznivce klasiky kontroverzní řešení, Korejci s ním ale nyní zašli ještě dále. Oznámili totiž, jaké další vozy tento manuál dostanou a nechybí mezi nimi ani zástupce značky Hyundai. Ten ovšem poněkud překvapivě dostane ještě o pedál méně.

Hyundai tedy u tzv. inteligentní manuální převodovky (IMT, Intelligent Manual Transmission) přistoupilo k úplné automatizaci fungování spojkového pedálu. Auta druhé z korejských značek tedy pedál spojky nahradí elektro-hydraulickým mechanismem, který skrze senzory dává řídicí jednotce převodovky TCU (Transmission Control Unit) signály o zamýšlené změně převodového stupně. Na základě toho pak ona hydraulika rozpojí nebo naopak spojí automatickou spojku.

Může se zdát, že před sebou máme už spíše automatické řazení, ale není to tak úplně pravda. Převodovka IMT, v tomto případě zvaná IVT (Intelligent Variable Transmission), neřídí volbu rychlostního stupně, tato činnost zůstává i nadále na řidiči. Automatizováno je tedy pouze ovládání spojkového pedálu, který logicky chybí. Vůz tak dokáže držet požadované otáčky a nepřeřadí třeba uprostřed zatáčky, což má vylepšovat zážitky zpoza volantu. Nejsme si tím úplně jisti, ale budiž.

Dodejme, že novinka není prvním pokusem o automatizaci fungování spojky, od nás známe podobné hlavně ze starších motorek značky Jawa. A ani v případě aut nejde o ryzí novinku, s podobným mechanismem vzniklo i Ferrari F40. Je ale třeba říci, že dřívější (a obvykle docela marné) snahy fungovaly ryze mechanicky, elektronická novinka Korejců by mohla být uživatelsky přece jen zajímavějśí.

Hyundai oznámilo, že prvním vozem, který se převodovky IVT dočká, je nové SUV Venue. To je k mání ve Spojených státech k mání s atmosférickým 1,6litrovým motorem naladěným na 123 koní a 154 Nm točivého momentu. Ve zbytku světa svérázný manuál doplní litrový tříválec, který sice disponuje 120 koňmi a 172 Nm, ovšem zároveň nemá tak kultivovaný chod. S tímto motorem se pak převodovky má dočkat i Kia Sonet, byť zatím není jisté, kolik pedálů jí doprovodí.

Stejně tak je otázkou, zda nová převodovka doplní stávající šestistupňový manuál a sedmistupňový dvouspojkový automat, nebo jestli je rovnou nahradí. Systém totiž díky počítači daleko lépe využívá technologii deaktivace pohonné jednotky, kterou vypíná nejen při přibližování k semaforům, ale také během jízdy s vyšlápnutým plynovým pedálem. V té chvíli de facto nahrazuje neutrál, aniž by bylo potřeba vyřadit. Jakmile na to však znovu dupnete, jednotka ihned naskočí.

Odpovědi momentálně chybí, pročež jen dodáme, že se třípedálovou verzí převodovky bude spojen také facelift Hyundai i30. Zákazníci přitom manuál budou moci spárovat s atmosférickou jedna-šestkou naladěnou na 136 koní, která byla doplněna 48voltovým elektrickým okruhem, či s novou přeplňovanou jedna-pětkou T-GDI. Ta rovněž dostala do vínku mild-hybridní techniku, produkovat ovšem bude již mnohem zajímavějších 160 koní.


Korejci ukázali další nové řešení manuální převodovky, vystačí si se dvěma pedály - 1 - Hyundai Venue 2020 prvni sada 01Korejci ukázali další nové řešení manuální převodovky, vystačí si se dvěma pedály - 2 - Hyundai Venue 2020 prvni sada 02Korejci ukázali další nové řešení manuální převodovky, vystačí si se dvěma pedály - 3 - Hyundai Venue 2020 prvni sada 03Korejci ukázali další nové řešení manuální převodovky, vystačí si se dvěma pedály - 4 - Hyundai Venue 2020 prvni sada 04Korejci ukázali další nové řešení manuální převodovky, vystačí si se dvěma pedály - 5 - Hyundai Venue 2020 prvni sada 05Korejci ukázali další nové řešení manuální převodovky, vystačí si se dvěma pedály - 6 - Hyundai Venue 2020 prvni sada 06
Hyundai Venue (na fotografiích s automatickou převodovkou) bude prvním vozem, jenž dostane upravenou verzi nového manuálu. Ta dorazí pod zkratkou IVT a disponuje pouze brzdovým a plynovým pedálem, spojka je totiž automatická. Foto: Hyundai

Zdroj: Hyundai

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše