Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Korejci ukázali další nové řešení manuální převodovky, vystačí si se dvěma pedály
7.7.2020 | Petr Prokopec
Otázka, co je to za manuál, když nemá trojici pedálů, je na místě, ale taková je už doba. Po zbavení manuálu fyzického spojení pedálu se spojkou zrušili i samotný pedál.
Před několika málo dny Kia podrobněji představila nový šestistupňový manuál. Ten se vůči již známým převodovkám zásadně liší, neboť jeho spojka už nepoužívá mechanická táhla. Místo toho je ovládána elektronicky podobně jako dnes škrtící klapky či u některých vozů i brzdy. Vypadalo to jako dost novátorské a pro příznivce klasiky kontroverzní řešení, Korejci s ním ale nyní zašli ještě dále. Oznámili totiž, jaké další vozy tento manuál dostanou a nechybí mezi nimi ani zástupce značky Hyundai. Ten ovšem poněkud překvapivě dostane ještě o pedál méně.
Hyundai tedy u tzv. inteligentní manuální převodovky (IMT, Intelligent Manual Transmission) přistoupilo k úplné automatizaci fungování spojkového pedálu. Auta druhé z korejských značek tedy pedál spojky nahradí elektro-hydraulickým mechanismem, který skrze senzory dává řídicí jednotce převodovky TCU (Transmission Control Unit) signály o zamýšlené změně převodového stupně. Na základě toho pak ona hydraulika rozpojí nebo naopak spojí automatickou spojku.
Může se zdát, že před sebou máme už spíše automatické řazení, ale není to tak úplně pravda. Převodovka IMT, v tomto případě zvaná IVT (Intelligent Variable Transmission), neřídí volbu rychlostního stupně, tato činnost zůstává i nadále na řidiči. Automatizováno je tedy pouze ovládání spojkového pedálu, který logicky chybí. Vůz tak dokáže držet požadované otáčky a nepřeřadí třeba uprostřed zatáčky, což má vylepšovat zážitky zpoza volantu. Nejsme si tím úplně jisti, ale budiž.
Dodejme, že novinka není prvním pokusem o automatizaci fungování spojky, od nás známe podobné hlavně ze starších motorek značky Jawa. A ani v případě aut nejde o ryzí novinku, s podobným mechanismem vzniklo i Ferrari F40. Je ale třeba říci, že dřívější (a obvykle docela marné) snahy fungovaly ryze mechanicky, elektronická novinka Korejců by mohla být uživatelsky přece jen zajímavějśí.
Hyundai oznámilo, že prvním vozem, který se převodovky IVT dočká, je nové SUV Venue. To je k mání ve Spojených státech k mání s atmosférickým 1,6litrovým motorem naladěným na 123 koní a 154 Nm točivého momentu. Ve zbytku světa svérázný manuál doplní litrový tříválec, který sice disponuje 120 koňmi a 172 Nm, ovšem zároveň nemá tak kultivovaný chod. S tímto motorem se pak převodovky má dočkat i Kia Sonet, byť zatím není jisté, kolik pedálů jí doprovodí.
Stejně tak je otázkou, zda nová převodovka doplní stávající šestistupňový manuál a sedmistupňový dvouspojkový automat, nebo jestli je rovnou nahradí. Systém totiž díky počítači daleko lépe využívá technologii deaktivace pohonné jednotky, kterou vypíná nejen při přibližování k semaforům, ale také během jízdy s vyšlápnutým plynovým pedálem. V té chvíli de facto nahrazuje neutrál, aniž by bylo potřeba vyřadit. Jakmile na to však znovu dupnete, jednotka ihned naskočí.
Odpovědi momentálně chybí, pročež jen dodáme, že se třípedálovou verzí převodovky bude spojen také facelift Hyundai i30. Zákazníci přitom manuál budou moci spárovat s atmosférickou jedna-šestkou naladěnou na 136 koní, která byla doplněna 48voltovým elektrickým okruhem, či s novou přeplňovanou jedna-pětkou T-GDI. Ta rovněž dostala do vínku mild-hybridní techniku, produkovat ovšem bude již mnohem zajímavějších 160 koní.






Hyundai Venue (na fotografiích s automatickou převodovkou) bude prvním vozem, jenž dostane upravenou verzi nového manuálu. Ta dorazí pod zkratkou IVT a disponuje pouze brzdovým a plynovým pedálem, spojka je totiž automatická. Foto: Hyundai
Zdroj: Hyundai
Bleskovky
- Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
včera - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021 - Němec zkusil rozjet na dálnici na maximálku auto z dob, kdy u nás Škoda 130 byla luxus
10.1.2021 - Cena zakázkového laku na Bugatti za 131 milionů znovu posouvá meze absurdity
8.1.2021
Nejnovější články
- Proč downsizing motorů nepřináší kýženou úsporu paliva? Zůstalo jen u dobré myšlenky
před hodinou - Snahy Němců prodávat auta formou předplatného končí jako totální propadák
před 3 hodinami - Ford zastavil výrobu v jedné ze svých největších továren, 5 000 lidí poslal domů
před 4 hodinami (1) - Profesionální designér zkusil vysvětlit, jak mohly bizarní ledvinky BMW projít až do výroby
před 6 hodinami - Další velká automobilka končí s diesely, žádný nový už nemáme čekat
před 7 hodinami - Němci nabízí krabičku, která tuctový motor aut Škody levně změní na „sportovní”
před 9 hodinami - Nejvíce poruchová SUV všech stáří podle TÜV ukazují, která v bazarech raději minout
před 10 hodinami - Koronavirus nakopl zájem o auta, která dříve kupovala jen hrstka „bláznů”
dnes - Zjištění v dlouhodobém testu Tesly po 39 tisících km připomíná další problém elektromobilů
dnes - K mání je nejvzácnější moderní Škoda, 1 z pouhých 100 vyrobených kusů stojí majlant
dnes
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 21:02 - HondaMan
- BMW Divize 19:46 - Brus
- První auto - Focus mk2 18:48 - Rohllik28
- Auto pro radost 18:03 - Lachende Bestien
- Svíčky 16:02 - katana25
- Fabia 1.9 SDI 47kw r.v 12/2001 jakou rozvodovou sadu 15:51 - Baronkoo
- Lampárna (stěžovatelna) 14:17 - jerry
- Detektory policejních radarů 14:13 - AntiRadary.cz
- Další zajímavá autovidea 11:30 - honziss
- Politický koutek 21:25 - HondaMan