Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes odhalil bizarní monstrum, které utáhne 1 000 tun. A jede jako po kolejích
19.9.2018 | Petr Prokopec
Běžná nákladní auta jsou ráda, když utáhnou desítky tun, ta extrémní zvládají i stovky. Speciální Unimog jich utáhne až tisíc a po kolejích umí jezdit nejen jako, zvládá je i doslova.
Mercedes-Benz Unimog byl představen krátce po druhé světové válce. Od té doby zamířil prakticky do všech průmyslových oblastí od zemědělství až po armádu. Nechyběl dokonce ani na slavné Dakarské rallye, byť pouze jako doprovodné vozidlo a nikoliv účastník závodu. Zmínit můžeme také požární vozy, ambulance či oblíbený povoz Arnolda Schwarzeneggera, který Unimogu udělal stejnou službu jako dříve Hummeru a dostal jej do širšího povědomí.
My si nyní posvítíme na speciální provedení, které na rozdíl od výše zmíněných zatáčí jak na kolejích. Důvod je prostý, jde totiž o speciál, který jízdu po kolejích skutečně zvládá, i když nadále zůstává silničním automobilem. Slouží k tomu speciální hydraulická kolečka, jež je možné sklopit a vůz tak usadit na koleje. Těm byly uzpůsobeny i pneumatiky a také samotná kola, Unimog proto na železné cestě zvládá utáhnout neskutečných tisíc tun - klidně celé vlaky.
Za tímto výkonem stojí nová řada turbodieselů o 5,1litrovém až 7,7litrovém objemu produkujících 156 až 356 koní. Podstatné přitom je, že byly osazeny filtrem pevných částic a selektivní katalytickou redukcí, plně tedy vyhovují posledním emisním normám. Přílišnou rychlost ale od Unimogu nečekejte, jakkoliv točivý moment u vrcholných verzí stoupá nad 1 200 Nm - maximum je okolo 90 km/h.
Jízdní dynamika ale samozřejmě nebyla prioritou, místo toho tu má stěžejní roli již zmíněné „drážní” využití. Třícípá hvězda přitom nemusí sloužit jen k tahání vagónů či tramvají, osadit ji lze i jeřábem, jehož rameno má dosah až 12,4 metrů. Stejně tak se ale můžete rozhodnout i pro pohyblivou platformu, která unese dva lidi či 320 kilogramů a již lze vysunout přibližně 11 metrů do výšky či 5,8 metru do strany.
Pro jízdu na kolejích byl Unimog osazen modernizovaným pohonem všech kol, mezinápravovým, předním a zadním diferenciálem a konvertorem točivého momentu. Jeho převodovka má osm rychlostí pro pohyb vpřed a dokonce i s osmi pro pohyb vzad, nejvyšší rychlost však činí 50 km/h v obou směrech. Jakmile poté Unimog opustí koleje, jeho pomocná kolečka se zatáhnou k podvozku a v cestě pokračuje, jako by o chvíli dříve nic zvláštního nedělal. Obdivuhodné.
Mercedes představil nový Unimog uzpůsobeným pro jízdu na kolejích. Je to vážně svérázný stroj, dokáže ale obdivuhodné věci
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Konec Seatu byl odvolán, Španělé místo toho chystají modernizaci skoro všech svých modelů
22.3.2024 - Honda chce snížit marže dealerů skoro o polovinu, mají se tím podílet na přechodu na elektromobily
22.3.2024 - Fotky nových aut Muskovy další firmy SpaceX způsobily poprask, místo Tesel používá konkurenční elektromobily
22.3.2024 - V Rusku znovu vyráběná „Hyundai” skrývají pod přelepem loga tajemství, které ani automobilka nechce komentovat
22.3.2024 - I nová Ferrari podle šéfa značky „rozvíří emoce”, značka se prý spalovacích motorů nikdy nevzdá
22.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva