Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes odhalil bizarní monstrum, které utáhne 1 000 tun. A jede jako po kolejích
19.9.2018 | Petr Prokopec
Běžná nákladní auta jsou ráda, když utáhnou desítky tun, ta extrémní zvládají i stovky. Speciální Unimog jich utáhne až tisíc a po kolejích umí jezdit nejen jako, zvládá je i doslova.
Mercedes-Benz Unimog byl představen krátce po druhé světové válce. Od té doby zamířil prakticky do všech průmyslových oblastí od zemědělství až po armádu. Nechyběl dokonce ani na slavné Dakarské rallye, byť pouze jako doprovodné vozidlo a nikoliv účastník závodu. Zmínit můžeme také požární vozy, ambulance či oblíbený povoz Arnolda Schwarzeneggera, který Unimogu udělal stejnou službu jako dříve Hummeru a dostal jej do širšího povědomí.
My si nyní posvítíme na speciální provedení, které na rozdíl od výše zmíněných zatáčí jak na kolejích. Důvod je prostý, jde totiž o speciál, který jízdu po kolejích skutečně zvládá, i když nadále zůstává silničním automobilem. Slouží k tomu speciální hydraulická kolečka, jež je možné sklopit a vůz tak usadit na koleje. Těm byly uzpůsobeny i pneumatiky a také samotná kola, Unimog proto na železné cestě zvládá utáhnout neskutečných tisíc tun - klidně celé vlaky.
Za tímto výkonem stojí nová řada turbodieselů o 5,1litrovém až 7,7litrovém objemu produkujících 156 až 356 koní. Podstatné přitom je, že byly osazeny filtrem pevných částic a selektivní katalytickou redukcí, plně tedy vyhovují posledním emisním normám. Přílišnou rychlost ale od Unimogu nečekejte, jakkoliv točivý moment u vrcholných verzí stoupá nad 1 200 Nm - maximum je okolo 90 km/h.
Jízdní dynamika ale samozřejmě nebyla prioritou, místo toho tu má stěžejní roli již zmíněné „drážní” využití. Třícípá hvězda přitom nemusí sloužit jen k tahání vagónů či tramvají, osadit ji lze i jeřábem, jehož rameno má dosah až 12,4 metrů. Stejně tak se ale můžete rozhodnout i pro pohyblivou platformu, která unese dva lidi či 320 kilogramů a již lze vysunout přibližně 11 metrů do výšky či 5,8 metru do strany.
Pro jízdu na kolejích byl Unimog osazen modernizovaným pohonem všech kol, mezinápravovým, předním a zadním diferenciálem a konvertorem točivého momentu. Jeho převodovka má osm rychlostí pro pohyb vpřed a dokonce i s osmi pro pohyb vzad, nejvyšší rychlost však činí 50 km/h v obou směrech. Jakmile poté Unimog opustí koleje, jeho pomocná kolečka se zatáhnou k podvozku a v cestě pokračuje, jako by o chvíli dříve nic zvláštního nedělal. Obdivuhodné.























Mercedes představil nový Unimog uzpůsobeným pro jízdu na kolejích. Je to vážně svérázný stroj, dokáže ale obdivuhodné věci
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- IRRC pokračoval ve finské Imatře včera 10:00
- Senna Agius: další hvězda MotoGP z Austrálie? 5.7.2025
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat 4.7.2025
- Petronas Honda se dvěma novými piloty 4.7.2025
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
včeraOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
včeraHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
včeraDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
včeraSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva