Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes odhalil své nové vrcholné motory. Lákají jen na oko, detaily budí rozpaky
31.3.2021 | Petr Prokopec
Na první pohled mají fascinující parametry, které překonávají všechno, čeho jsme se dosud od Mercedesu dočkali. Na ten druhý je ale patrné, že k dispozici budou jen po 10 sekund, pak už ke slovu přichází nadváha.
Vezměte si jakéhokoliv sportovce a nacpěte jej všemi legálními i nelegálními substancemi. V té chvíli začne podávat výkony jako z říše snů, ovšem jakmile ony látky přestanou účinkovat, rázem je na tom dotyčný ještě hůře, než před jejich požitím. Jeho tělo bylo neúměrně zatíženo, na což nebylo trénováno. Pokud by tedy následně měl běžet třeba závod ve sprintu, jeho čas bude vůbec ten nejhorší.
Proč takový úvod? Kvůli novým motorům, které budou užívat vrcholné modely Mercedesu od jeho sportovní divize AMG. Také v Affalterbachu totiž upouští od ryzích benzinových agregátů a na jejich místo přivedou plug-in hybridní jednotky. S těmi jsou spojené mnohem vyšší výkony, než tomu bylo dříve, což zní době. Spojena je s tím ovšem nemalá daň, kterou budou muset majitelé zaplatit, jakkoliv automobilka pochopitelně zmiňuje jen to dobré. Tedy působivou jízdní dynamiku, s níž ruku v ruce kráčí nízká spotřeba resp. emise CO2.
AMG totiž do hry přivádí vlastní elektromotor, který pohání zadní kola. Ten je umístěn mezi dvoustupňovou převodovku a elektronicky ovládaný diferenciál zadní nápravy, přičemž produkovat zvládá 204 koní a 320 Nm točivého momentu. To jsou sama o sobě zajímavá působivá čísla, v případě Mercedesu-AMG GT73 je pak doplní ještě čtyřlitrový osmiválec, načež celá soustava rázem nabídne 815 koní a 1 000 Nm. Sprint na stovku se tak odehraje za necelé tři sekundy.
S touto dynamikou ovšem nemůžete počítat věčně. Affalterbach ostatně dodává, že pokud chcete využít plný potenciál elektromotoru, jste limitováni časem - 204 koní máte totiž k dispozici po dobu pouhých 10 sekund (!), neboť baterie disponují kapacitou jen 4,8 kWh. To v podstatě znamená, že onen sprint si dáte tak dvakrát třikrát, než zůstanete bez šťávy. Místo ní pak bude spalovací jednotka pouze tahat nadváhu, neboť jen baterie navyšují hmotnost o 89 kg. A v případě celého ústrojí se posouváme do řádu metráků.
Se stejným paketem Němci počítají také u menšího Mercedesu-AMG C63. Ten ovšem již nebude mít k dispozici osmiválec, nýbrž poloviční jednotku, a to dvoulitrový čtyřválec. Jeho výkon díky turbodmychadlům narostl na 448 koní, celá soustava by jich pak měla dávat k dobru 650. Ovšem znovu jen po omezenou dobu. V tomto případě jsou navíc obavy o výdrž agregátu oprávněnější, neboť vyšponovaný dvoulitr bude mít rázem na starosti zhruba dvě tuny, více než jakýkoli z konkurentů.
Je přitom jisté, že výše zmíněná negativa si uvědomuje i sama automobilka. Nicméně ta se chce více než zákazníkům zavděčit EU a jejímu tlaku na minimalizaci papírových emisí CO2. Životnímu prostředí tím pochopitelně nikterak nepomůže, spíše naopak. S vyšší hmotností je totiž vždy spojena vyšší spotřeba. A jakkoliv plug-in hybridní modely AMG zvládnou i jízdu čistě na elektřinu, ta s ohledem na kapacitu baterií nebude příliš dlouhá. Navíc i onu elektřinu bude třeba někde vyrobit - kde asi?
Evropskou unii nicméně reálný svět příliš nezajímá, což poslední dobou vychází najevo stále více. A je jen hořkou ironií osudu, že zatímco EU nám komplikuje život v kdekterém ohledu kvůli tlaku na minimalizaci emisí CO2, Čína hodlá spotřebu uhlí do roku 2040 jen zvyšovat. Zvláště v případě tlaku na změnu pohonu osobních aut je to docela tragikomické, uvážíme-li, jak zanedbatelný podíl na celkových emisích CO2 tento druh dopravy má.





















Mercedes dal nahlédnout pod pokličku vývoje plug-in hybridních modelů AMG. Působivá dynamika s nimi bude spojena jen na pár sekund, poté lze očekávat spíše nárůst spotřeby než její oficiálně proklamovaný pokles. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejčtenější články
Kia chystá nový objemný turbomotor s vysokým výkonem a nízkou spotřebou, nabídne ho i u nás
11.4.2025Jen hrstka vyvolených z celého světa si bude moci pořídit tuhle sexy motorku s logem Lamborghini
11.4.2025Americké přístavy jsou přeplněné neprodanými novými vozy, s tisícovkami aut si nikdo neví rady
12.4.2025Mercedes potichu změnil své ikonické logo, náhrada je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
12.4.2025Stellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady
12.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva